Skrivet av: Sudden | 2015/07/03

Förvirring och besynnerligheter

Under de senaste veckorna har jag försökt läsa Göran Lambertz bok ”Quickologi” men den är mycket snårig och har också fått nedsättande kritik. Jag har ju tidigare sett Lambertz som en frisk fläkt men nu har han en ordentlig motvind. Men den ståndaktige L anser helt enkelt att vissa andra skribenter spridit rena förvillelser. Heder åt en sådan ståndaktighet!

Jag har förstås först läst litet av vad andra skrivit i ”saken”. Jag gillar allmänt Leif G W Persson och Dan Josefsson men de kan ju inte alltid ha rätt. Det är nog ganska klokt att misstro journalister som säger sig vara ”seriöst grävande” eller personer som verkar övertygande såsom Leif G W genom att de har talets och berättandets gåva. Tidningar – och böcker – måste ju säljas, så de ”brer på” samtidigt som media vill se sig som ”ljusets och demokratins riddarvakt”.

Det kan vara värdefullt att i Quick-affären inte glömma Lambertz sammanfattning när man ser tillbaka på hur rättsväsendet fungerat. Hårda ord om journalister.

Nå, egentligen skulle jag bara helt enkelt rensa på mitt skrivbord. Där ligger bl a en ”skämtteckning” av Robert Nyberg:

Robert_Nyberg

Notera de vackra blågula färgerna. Ett speciellt blågult parti vill dock stänga ute sådan för vårt kära ”näringsliv” attraktiv och billig arbetskraft som gör några av oss arbetslösa och även i övrigt ”stör” eller skrämmer många genom sina seder, ovanor och bristande kunskap om vårt kära land. Ett annat parti, som åtminstone tidigare också hyllat det blågula och allmänt ansetts ha varit ”näringslivets och storgubbarnas parti”, har på senare år lyft fram kravet  att ”folk ska jobba och göra rätt för sig”, något som vanligt folk tyckt i alla tider. So what?

Samtidigt vill de slippa att sköta sin bostad och annat personligt som jag tycker man ska klara själv så länge man klarar sig utan hemtjänst e d. Detta parti sägs ha förlorat väljare till det mer blågula partiet, som jag tror även har attraherat även dem som som ansetts mer röda eller allmänt känt sig undanskuffade eller skrämda.

Det hela går inte riktigt ihop för mig. Eller snarare – det gör det nog – men hur ska vi ha det?

Jag tycker inte andra ska ha usla arbetsvillkor för att en del kan konsten att flyta ovanpå.

Bilden har också bäring på de prydliga byggnader som litauiska arbetare under en tid uppfört framför min port:

150507_Nybygget

Den som inte drar sig för att omständligt klicka sig framåt på webben kan ha nöje av mitt tio år gamla primitiva försök att berätta om en promenad i de närmaste omgivningarna där husen nu byggts.

Så här kunde det se ut i under den mycket tidiga byggnadsfasen. Ett spännande landskap om man glömmer skalan:

Lake_District

Detta här ovan skrev jag för nästan en vecka sedan. Nu några nyare intryck om den förvirrande världen.

På väg från ett läkarbesök på Södersjukhuset (utsikten norröver är bedårisk; den känns så ovanlig) häromdagen, årets varmaste sägs det, såg vi på vägen mot Sachska barnsjukhuset som det hette 1946 när jag låg där och var rätt illa däran, följande:

150702_Övergiven_grind

Södersjukhuset, som nyligen fyllt 70, byggs ständigt om och ibland blir det knasigt. Man ser att grinden är ordentligt låst, eller i varje fall fastlåst för att ingen ska stjäla den! Här riskeras inte några skattepengar!

Strax intill fann vi denna sköna dröm:

150702_Snobben

Båda bilderna är tagna av Eva H. Hon undrade hur Snoopy-bilden gick ihop med Stockholms graffiti-fientliga policy; jag sa att bilden nog inte ses som graffiti. (Snoopy förstås ju även av icke-djupsinniga.) Jag antog att det är en kopia av en känd Snoopy-teckning även om jag inte i hastigheten fann något belägg för den fina frasen målad på hundkojan ”wing my dream”.

Vem ville inte bli flygare!

Dröm

Får räcka, Sudden är litet okoncentrerad

Responses

  1. Ja, det var en hel del vi såg under vår promenad i värmen häromdagen. En del att förundras över, en del att skratta åt. Och somt var ”bara” vackert.
    Notera det motsägelsefulla med den ordentligt låsta grinden utan omgivande staket.
    Snoopy-bilden var oemotståndlig! Dekorativ mot den grå stenmuren. sprider glädje, men uppmanar även betraktaren till funderingar. Undrar hur länge den bilden får vara kvar – Sthlm har ju en policy: allt klotter bort inom 24 timmar. Jag är väldigt kluven i detta fall. Det finns regelrätt klotter och det är fult, i mina ögon.
    Så finns det graffiti och som konstform kallas det sprejkonst. Och där kan man finna verkligt fina verk! Men uppförs de på otillåtna platser , så försvinner de snabbt. Utom i vissa fall, då konstnären har fått i uppdrag att ”dekorera” en yta. (tänker bl a på Carolina Falkholt) Här uppkommer ett dilemma, tycker jag. Skall bra graffiti få finnas kvar och det som anses klotter skall bort? Vem är då smakdòmare?
    Sen kan jag undra hur man skall klassa Snoopy-bilden. Den är ju inte graffiti i dess definition. Den är ju en kopia av ett redan existerande verk – en serieteckning. Kommer BUS in där?
    Men gatukonst i dess skiftande former är kul. för några år sedan gick jag ett par vandringar arrangerade av Stadsmuseet. en var på söder och guiden hade förberett sig dagen innan. allt planerat fanns inte kvar att visa. Men dock många exempel på ”konstyttringar” som ej förstör. T ex pärlplattor och stick graffiti. Och fågelholkarna på bl a Katarinaberget högt uppe nära bussgaraget. Dessa brukade oftast inte försvinna efter 24 timmar. Allt var underfundigt med en knorr. Den andra vandringen visade på mera traditionell graffiti – Vasastan och Atlasområdet bl a under S.t Eriksbron.

    Oj, så mycket det blev om en rar Snoopy-bild!
    Eva

    Gilla

    • Jo, dessa två av dina bilder väckte verkligen tankar. Jag la faktiskt inte märke till texten ”Wing my dreams” förrän jag började redigera bilden. Snoopys drömmande är ett vanligt motiv hos Charles M Schulz.

      Däremot var ”det löjliga” med att Snoopy drömde just om verkligheten uppenbart på en halv sekund.

      Jan Stenmark har också skojat med verklighetens förhållande till drömmen:

      http://wwwc.aftonbladet.se/kultur/stenmark/stenis27.html

      Hade vi gjort en liten avstickare under vår vandring (400 meter till) hade du fått se ”BP-mosaiken”, det enda som finns kvar av en gammal bensinmack:

      (I bakgrunden en Bang & Olufsen-butik”, ett företag som utmärkte sig för ”exklusiv formgivning” av sina hemelektronikprodukter. En teknikchef där erkände med en suck att ¨även kunderna är litet exklusiva i sina tekniska krav om du förstår vad jag menar.”)

      Mosaik-väggen är alltså bevarad fast inte i sin ursprungliga storlek. En gång såg det mer vardagligt ut:

      Bilden är lånad från http://www.zlattes.com/bp.html . Mer finns att läsa hos Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/BP-skylten,_Stockholm

      Gilla


Kommentera

Kategorier

