Skrivet av: Sudden | 2015/07/30

Några funderingar

På min dators skrivbord samlas löpande skanningar och dokument, som jag tycker är tänkvärda. Dags för en rensning.

Vi läser ju ofta hur hemskt det är med dessa vilda vargar som river de stackars fåren. Artikeln till höger på sidan ur ”Forskning och framsteg” belyser att det egentligen är ett skenproblem och ger oss de rätta proportionerna på problemen med ”vilda djur”:
Plast_och rovdjur

Visst, några enskilda fårägare drabbas illa hårt ibland – men det borde ju kunna fixas (och det kanske görs) likt hur det görs med tågs dödande av renar. Varför vi ska ha kringströvande renar kan man ju förresten undra över. Fast några suckar väl då om byråkrati och storstadsbors alltför romantiska uppfattning om landsbygden – nej, döda de dj-la vargarna

Även när det gäller fisket är vetenskapsmännens åsikter ofta väldigt olika yrkesfiskarnas. De senare säger sig ju verkligen veta hur det ligger till med fiskbeståndet. Vem har rätt; fiskarena, jordbrukarna, jägarna, skogsägarna, bärplockarna eller vetenskaparna (”de som vet”)?

Verkligheten är svår att få grepp på. Faktiskt.

Själv oroas jag – för närvarande åtminstone – över allt plastavfall i haven. Se artikeln till vänster.

Sorterandet av avfallet från mitt kök har förresten blivit besvärligt sedan Eva berättat hur man sorterar i Uppsala. Dessutom ska mitt bostadsområde snart ansluta sig till liknande principer. Så nu samlar jag en ”massa skräp” i det hörn på köksbänken där jag brukar lägga mobilen med dess laddare, mina mediciner m m. Snart händer en olycka.

Googlade och fann att det är illa knepigt hur man bör hantera olika ”avfall”.

Om kollektivtrafik och cyklism finns det minsann åsikter:

Spårväg_City

Jag åkte förresten ”elbuss” för ett par veckor sedan. Klar spårvagns- eller trådbusskänsla. Komfortproblemet med buss är väl ännu den skumpiga vägbanan.

Spårvägslängtan

Anti-cyklism

Cyklist-snille

Ja, uppfattningarna är delade. Jag ser med viss oro på utvecklingen mot en alltmer komplicerad trafikmiljö och tvivlar på möjligheten att skapa ett tydligt regelverk. Kanske den indiska modellen kanske är den bästa ändå. Kanske våra trafikmyndigheters mål till och med? Frihetlig verkar den ju – ett tjusigt ord.

Tillvaron är inte alltid en dans på rosor, man kan råka ut för de hemskaste beskyllningar.

Hemsk_beskyllning

 

Slutligen, ironi är ett kraftfullt medel men kan missförstås och denna välskrivna insändartext var litet för svår för mig. Jag nyttjar själv inte båt, men väl alkohol.

Ironi

 

 

Sudden

Annonser

Responses

  1. Dagens tema tyx vara miljö med direkt eller indirekt invinkling. Intressant. Mycket kan sägas, ffa tyckas. Men den absoluta sanningen? ”Det som är sanning i Jena är lögn i Heidelberg”.
    Spårvägsnätets ev. utbyggnad/nyinförande verkar vara på tapeten inte bara i Stockholm och Uppsala. Personligen gillar jag det inte! Och kommer det att bli billigare än busstrafik om man tänker på miljön? Jag inte någon tekniker, men tror inte att spårvagnar drivs av luft. Elen måste väl komma någonstans ifrån. Men avgasfritt är det onekligen. Och så dessa obäkiga, ”orörliga” fordon mitt i smala gator, I Uppsalas centrum skulle det aldrig gå, även om det gjorde det på 40-talet.
    Cyklisteländet tror jag att jag även tidigare nämnt i någon kommentar. Cyklister är en fara för fotgängare och vice versa. Tyvärr verkar det som om många cyklister inte har en aning om trafikregler, ej heller allmänt folkvett. Själv vågar jag numera mig ej ut på stålhästen på de större cykellederna och går försiktigt på de banor som är anvisade för både fotgängare och cyklister.

    Sopsortering lär man sig – vårt hus har hållit på i c:a 15 år, så det är en vana. Och man känner sig så miljömedveten. Men en reflektion är på plats. Är det någon vinst? Hur väger vågskålarna. En del av soporna, t ex plast, återvinns, annat, kompostbart, blir biobränsle. Men hur mycket energi går åt i själva hanteringen? Olika firmor hämtar med stora bilar och sen kommer själva bearbetningen.

    Så undrar jag över den enorma plastmassan, som finns på botten av de stora haven. Det hade varit bra, om artikeln hade tagit upp konsekvenserna för djur- och växtliv. Och i slutänden för oss och planeten.

    Spetsfundigt om Sjöpolisen. Kanske de har funnit på en uppgift för att själva få kunna susa fram i hög fart på fjärdarna? Men ibland har jag ju undrat över vissa fritidsbåtar framfart, då jag suttit på första parkett i skärgården. Jag tror inte att denna lag har bidragit till så mycket som Sjöpolisen vill hävda.

    Så har vi de stackars djuren…….. Där kolliderar intressen – igen.

    Tyckt av Eva Hå

    Gilla

  2. Kom just hem från en kort stavgång och inser att det finns massor i vår trafikmiljö att tänka på!

    Här hade jag tänkt visa en varningsskylt: Grodor på väg. Men misslyckades.

    Eva Hå

    Gilla

  3. Hej Eva!

    Tack för dina kommentarer. Det här bloggtemat var lättare än det jag planerat och det får väl komma senare. Jag minns du tagit några bilder från Uppsala med varningsskyltar (uppmaningsskyltar?) om grodor och fann dem faktiskt i min dator. Här är en. ”Bilden är något beskuren” som kulturjournalisterna alltid skriver för att inte bildkonstnären ska gå i taket.

    Gilla

  4. Just den skylten var det – tack!/Eva

    Gilla

  5. Hej Lars et al,

    I like Sjöbjörns comments. To me they reflect reality, not the theories created by bureaucrats.

    I often wonder about the faithful parking warden who, each morning, attached a new parking ticket on all those mostly Ukrainian registered vehicles parked near my hotel when I was in Gothenburg not so long ago. I have a faint feeling that the occupants, well perhaps not all of them, faithfully paid yesterday’s parking fines before getting on with their daily activities. One wonders how some systems are designed and how they are policed.

    Then I read in todays SvD that only 8% of the tourists visiting Sweden who get parking fines do pay the fines. Last year 30 000 parking fines issued in Stockholm were not paid, a loss of Skr. 23 million.

    I then read in a daily Swedish news paper, the GP I think it was, that even non-Swedish registered cars Sweden are being sent bills for the congestion tax if they dare to enter the Gothenburg city centre. This billing is done by a third party organisation which, one has to suppose, will charge a small bit for their services. One wonders how much it costs them to trace the owner of these cars, to send them the bill, assumably in several foreign languages, to monitor that they are being paid, and, I hope, will send a receipt for the moneys received. How much is then left of the Skr. 4.00 or so they demanded?

    Well, anything to keep the unemployment down.

    At the same time I read that “fartsyndare” in charge of non-Swedish registered vehicles get away with it. One system must be right and the other wrong.

    Talking of fining tourists for illegal parking I remember from my years in Luxembourg how they treated tourists who committed parking offences. Yes, there was a piece of paper stuck under the windscreen wiper which read something like this.

    “Dear visitor. You have left your car where you are not allowed to park it. We ask you to be more careful when you park your car the next time. Do enjoy your visit to Luxembourg.”

    I wonder which system that worked the best, the Swedish or the Luxembourgish?

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik och alla

      Ja,vår överhet litet väl förnumstig och uppfostrande. Men svenskarna är snälla och finner sig i och sägs ha större respekt för överheten än andra, i vars länder man i större utsträckning misstror den.

      Vi klagar på våra höga skatter och överheten får finna kreativa sätt att håva in pengar. Ett sätt är trängselskatter som man fått igenom med miljövänners hjälp. (Och IBM har väl tjänat storkovan.) Att cykla och trängas på bussar och spårvagnar och att hitta och inte minst vänta på dem är minsann Gud behagligt nämligen.

      Att försöka få in pengar från utlänningar som felparkerat eller som dristat sig att köra där trängselskatt ska erläggas verkar optimistiskt. För att nu välja ett positivt ord. Hur mycket krut ska man spilla på ”rättvisa”?

      Kom att tänka på ett brev jag fick för ca 15 år sedan från en nu hädangången skåning, Lars Sonesson, televerkare men i många år verksam i Genève. Där lärde han sig bl a ”kreativ parkering”. Men man ser också hur stadsförvaltningen där kunde försörja pensionerade trotjänare genom att låta dem övervaka parkeringsbetalningarna. Samtidigt berömmer Lars serviceandan hos det officiella Genève. Bilisterna fick hjälp att parkera och betraktades inte som paria som idag i Sverige.

      Lars S erinrar om att att myndigheter faktiskt kan välja att vara folkets tjänare i stället för terrorister: ”Detta, mina herrar, kallar jag för ett land av rätt och ordning, där den enskilde slipper terroriseras av egenuppfyllande paragrafryttare.”

      Lars S brev: https://larsan13.files.wordpress.com/2013/11/parkeringskonst_sonesson.pdf

      M att läsa om Lars S liv och senare agitation i Höganäs:
      http://www.hd.se/lokalt/hoganas/2006/04/02/satellitexpert-med-lokala-asikter/

      Se f ö min blogg:https://larsan13.wordpress.com/2013/11/28/konsten-att-parkera-en-bil/

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: