Skrivet av: Sudden | 2015/08/19

Mer om bröllopet på Vängsö och några Vängsö-minnen

I den förra bloggen berättade jag om mitt och Evas besök på Vängsö flygplats 25 juli, dagen vald eftersom en vigselceremoni skulle äga rum i luften mellan två klubbmedlemmar. I min skildring förlorade jag mig så i mina egna minnen av Vängsö och dess historia. Det blev dock många foton tagna av mig och Eva, även om jag har svårt att röra mig för att komma åt och ta bra bilder.

Det var således mycket folk närvarande, Vängsö-flygare och de som ”bara” var bröllopsgäster. Jag återsåg flera gamla klubbkamrater. Här ser vi brudparet, toastmaster, gäster och media, d v s Jonas Björnstam och Södermanlands Nyheters reporter.

150725_Brudpar_toastmaster_mfl

150725_brudpar_mediafolk

Här ser vi brudparet ge sig iväg till själva ceremonin i luften:

150725_Brudpar_planet_Jonas

En antal flygplan cirklade under ceremonin över fältet och via radio kunde vi (antagligen) höra vigselförättarens och brudparets ord. Men man hade visst tekniska problem, så är det ofta med ljud. Denna gång var störningarna därtill av en art jag aldrig hört förut. Intressant. Men jag var ändå fullt upptagen av att tala med gamla bekanta om andra saker och hängde därför inte med vad som hände.150725_Eva_Robert_Speich

Här ovan ser vi Eva och klubbens ordförande Robert Speich. Robert hade varit med mycket länge berättade han och ändå mindes jag honom inte. Kollade efteråt och fann att han var huvudstyrelseordförande redan från 1980 och då hade jag sedan några år lämnat klubben. Men jag minns att någon i ett flygklubbsammanhang berättat att lastbilsflak avsedda för grustransport bör vara skodda med aluminiumplåt för då fryser inte gruset fast. Det hade man insett i Schweiz. Och Robert hade kommit till Scania från Schweiz så det var nog honom jag hörde.

Med mitt litet sliriga och selektiva minne, är det klokt att rekommendera Södermanlands Nyheters fina reportage inklusive videofilmen, inte minst för vigselceremonins ord.

Vädret försämrades under dagen, regnet kom som väntat men hela programmet verkar ha hunnits med. En segelkärra hann precis med att visa några avancerade manövrar.

När planen landat samlades folk på fältet:

150725_folk_och_flygplan_Eva

Brudparet finns antagligen någonstans i ”tätklungan”. Man anar att snart kommer regnet. Planet längst bort är en ”käck liten sak” som jag såg på EAA Fly In Barkarby för 10 år sedan, också en regnsjuk dag. Ev-97 Eurostar fanns i olika variationer från den tjeckiske tillverkaren; hur små flygplan ska utformas för att passa ”luftfartygsklassningen” är en ”skön konst”. I Storbritannien fanns då ingen speciell UL-klass minns jag EAA-speakern sa när han kommenterade de brittiska gästernas tre EV-97.

Eva plåtar mig som har försökt få litet överblick från slänten invid vindstruten. Tänk, jag kan ännu hålla balansen även när jag kikar i en vanlig optisk kamerasökare (tack för den förresten, Canon!) Litet hjälp av käppen har jag förstås.150725_Lars_plåtar

Roligt var att många hade klätt upp sig litet extra. Toastmastern har vi redan sett och här är ett exempel till:

150725_Förgyllare

Damen bär en käck Pan American-flygvärdinnemössa, samt en matchande PAA-tygväska. Mannen är Bengt Franzén som jag minns från det glada 70-talet. Jag kom ihåg hans dråpliga berättelse hur han prövade på amerikansk segelflygning i Kalifornien 1974. Letade upp berättelsen som jag fann i Flaxbladet nr 5/1974; jo den håller än efter drygt 40 år. Senare flög han i Sverige post med Lockheed L-188 Electra. Det gjordes en gång en svensk film, ”Sista natten med Elektra”. Rätt så poetisk minns jag den. Se denna SFF forum-tråd. Tyvärr verkar inte filmen kvar hos SVT Play.

Mer stil och snits kan man se här.

När jag sökte igenom de gamla Flaxbladen efter ”den alltid förträfflige Franzéns” berättelse noterade jag flera ”familjeannonser”, inte minst vigslar – med bild av hur personer man minns såg ut för 40 år sedan. Jag fann även att par uppsägningsbrev från medlemmar som av olika skäl lämnade klubben, bl a mitt eget. Minns hur jag slet med att finna bra formuleringar. Det var ju en besvikelse att det inte var så väldigt nödvändigt att flyga ändå. Att flyga var för stort och skrämmande för mig, jag spjärnade emot samtidigt som jag ville flyga. Inget konstigt.

Att flyga ja. ”Man flyger på spännvidden” sa Drakens konstruktör m m Erik Bratt en gång. Alltså inte på vingytan. Vingen ska ge den förbiströmmande luften en skjuts nedåt (om man tänker newtonskt) och ju mer luft som påverkas (spännvidden!) desto bättre. Men vingprofilen/kordan ska förstås ”hinna med” sin uppgift.

Det är märkbart på bilden nedan, moderna småplan har ofta långa vingar för att flyga effektivt och med låga bränslekostnader. Sedan har ju stora spännvidder sina konstruktionsproblem.

150725_Massa_flygplan_Lasse-gubben

Därför är det svårt att få plats med många plan på en bild. Men att hinna fram i tid för att plåta har alltid varit svårt för gamla gubbar. Hur illa det då kan gå ser man här. Ett litet barn hotas av ett grönt monster, en ”ovidkommande” man i röd skjorta har hamnat mitt i bilden där man har svårt att hitta bruden när hon anländer med ett verkligt imposant fordon. Vilket jag ville visa med min bild. ”Skönheten och odjuret”?

Men jag har fler bilder från evenemanget. (De bilder som här visas är förresten Evas eller mina.) Kanske de kommer i ytterligare en blogg. Tillsammans med minnen som de väcker.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    So, it has happen again!

    I hate these air shows where they try to prove to the less aviation knowledgeable audience people that aircraft can fly and perform wonderful manoeuvres. I suppose that most of us know that aeroplanes can fly and, if they tell me that an aircraft can loop the loop, I will most likely take their word for it. So, why do we have these airshows were the pilots try to show us all this? We know and accept that STOL aircraft can land using a very short runway. We do not need to see this.

    Again and again the pilots perform manoeuvres to the limits of what the aircraft can do or even beyond these limits in order to impress the onlookers. Again and again pilots perform manoeuvres at an altitude where they know very well that it is unsafe and so risking their own life and that of others.

    http://www.bbc.com/news/uk-england-sussex-34029764

    Before I retired (officially) I HAD to visit air shows for the simple reason that I could meet a number of suppliers in a day or two there. More often than not I was offered to go on a demonstration flight in some new creation. I never accepted any of these offers as, sitting in an aircraft seat is to sit in an aircraft seat and they are very much the same. I have spent too many hours, days, week, and months in aircraft seats and none has been as comfortable as my IKEA chair at home.

    Don’t get me wrong. I love aviation meetings like the one you have told us about. I have been to several of those too and enjoyed looking at aeroplanes on the ground, normal take offs and landings, and chats with aviation minded people.

    Erik, who knows that aeroplanes can fly.

    Gilla

    • Jo, olyckan i Shoreham var på sätt och vis en ”dejà vu”-upplevelse. Sådana olyckor har hänt förr:

      1946, före din tid på Barkarby. Detta sportlovsbesök (nå, det var visst FV:s Flygpojkar) slutade verkligen illa.

      En bild i det material du sände (tror jag) visade att Huntern verkade ha ”pladaskat” ned. Piloten drar för mycket och planet stallar. Men han hade nog inte kommit runt ändå.

      Mycket annat känner och tänker man när man hör talas om en olycka som denna. Mycket kommer att skrivas.

      Men människan, kanske speciellt män, vill ju gärna ”visa sig duktiga”. Och människor gillar att se cirkuskonster, tänk bara på lindansare och trapetskonstnärer.

      Buffalo-kraschen finns förklarad på webben, men jag minns nu inte om det var ett ”enkel” felbedömning eller om det fanns annat som bidrog.

      Lasse

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: