Skrivet av: Sudden | 2015/11/30

Tiden går eller vad den nu gör. Krullar ihop sig?

 

Tänkte jag skulle få iväg en tredje blogg denna månad. Något om aerodynamik och flygande vingars skönhet. Men det kom en massa emellan såsom en tillfällig avstängning av mitt mailkonto eftersom min dator distribuerade spam. Vilket jag var ganska säker på men vad gör man mot det; ingen hade klagat. Men snåriga och ur-långa meddelanden om sända mail med kost- och bantningsråd (!) som inte kommit fram var avslöjande. Nu meddelande äntligen Google min domäns administratör, d v s min datakonsult och därtill förstfödde. Jag hade tidigare meddelat honom problemet men söner lyssnar inte alltid på sina gaggiga fäder.

Och så slutade min Internetbankdosa att fungera. Hjälp!

Mail-problemet löstes snabbt när jag väl lyckats hitta information vad det handlade om (administratören hade också meddelats direkt) men det svårförståeliga knaset med bankinloggningsdosan tog 6-7 dagar att bli kvitt innan jag fick en ny dosa i brevlådan. Som tur var fanns inga brådskande betalningar att göra. (Hur gör man förresten idag för att betala en räkning? Man hör skräckhistorier om speciella kontor där man lägger på 50 spänn eller så i betalningsavgift). Jag köpte nya batterier för 60:- men det hjälpte inte.

Som f d ingenjör vill man ju veta vad det var för fel.

Apropå räkningar tycker jag att denna har en viss charm; den första jag betalade med den nya dosan:FV-serviceDet är nog inte lätt nu för tiden att vara kassör när några (få?) betalar med gammaldags pappersblanketter och andra via Internetbank och andra ännu modernare sätt.  Kommer därtill detta gammaldags tänkande med ”rättvisa” posttaxor. Med Internet är ju allt nu ”gratis”, he-he.

Kalendern är rätt tjock genom sin KSAK Flygkalenderbilaga, och emblemet generande stort om man nu inte vet så mycket om just DC-3 eller Daisy.

Flygkalender_Flygande veteraner2

I bilagans luftfarkostregister (ej Lloyds!)  kan man bl a läsa dessa sidor:

Flygkalender_Register

Inte visste jag att I Martinsson, Fårösund, var ägare till SE-TCK. Det plan jag flugit mest och ändå var det inte min favorit. Tänk att kärran nu är 49 år gammal och ändå så fräsch. Här nedan ses den i maj i år, 2015, och ungefär så här hade piloten det på min tid för ca 45 år sedan (även om bilden är bara ca 10 år gammal; för 45 år sedan hade planet inte radio).

SE-TCK

För att i alla fall slutligen visa litet av flygande vingars skönhet, så är här NASA:s aktuella experiment ”PRANDTL”. Namnet är en akronym men också namnet på en stor aerodynamiker, Ludwig Prandtl, i flygkonstens barndom. Hans begrepp ”aerodynamiskt rör” (skanning ur en bok av Darrol Stinton) erinrar mig om att med spännvidd kan man få nyttig snurr på mer luft, alltså mer lyftkraft, än om man främst försöker minska motståndet med korta vingar. Visst behövde Draken ha liten frontyta och en ordentligt svept vingframkant, men den behövde också vingar att flyga på. Resultat blev den dubbla deltavingen. Vingens form kan idag säkert motiveras på annat sätt, med ”gynnsamma virvlar”.

Prandtl

Intet är nytt under solen, vi som sett bröderna Hortens vingar från det sena 30-talet känner igen oss. Men njut av denna korta video!

 

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    The last bit of your blog about the flying wing caught my attention as I have always been interested in this most unusual design of flying machines. I happened to catch this film yesterday.

    What bugged me was, like in the TSR 2 story, the respective governments cancelled the projects. This I can understand, as it was the governments (the taxpayers) that paid for the projects and if the people in the governments and with their infinite knowledge of aviation felt that the project would not produce what they had imagined, of course, they must have the right to cancel it.

    But what I can not understand is that, in both cases, the respective governments also ordered the already built aircraft to be destroyed. Surely there was an awful lot of good experiences gained in the development of these aircraft and why flush that down the toilet? Surely this experience could have been used in further projects.

    I see another problem with the flying wing. If the bomber had been fully developed and, as in many cases, the concept had later been used in civil aviation could a flying wing where there would be no window seats ever appeal to the public? Would it be possible to install any windows at all? I do not know. When I fly, and it is not as frequent as it used to be, I tend to sleep.

    Erik.who has spent the last week pruning his 35 odd olive trees.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Jo det är mycket att diskutera.

    Att man inte sparar en prototyp som flyghistoriker tycker är en viktig symbol (även om projektet är misslyckat) kan ju bero på att tillverkarens ingenjörer är utleda på skrället. Dessutom kostar det att bevara skrovet (för mer bevarat blir det ju sällan) och man måste ju tänka på aktieägarna som inte vill ”slänga bort pengar”.

    Det viktiga erfarenheterna är ju själva tankearbetet bakom planet; ett skrov är ”i sig” ganska intetsägande.

    En Saab-ingenjör berättade att i USA verkade det inte finnas samma kontinuitet som på Saab. Tidigare konstruktörer hade lämnat företaget (sådan är den amerikanska arbetsmarknaden) och man fick börja på nytt med att ”uppfinna hjulet”; USA-företaget hade inte den kunskap och erfarenhet Saab hade räknat med.

    Minns en musei-person (Tekniska museet) som erinrade om att industrin var ganska ovillig att bevara gamla anläggningar; det var gruvor och järnverk o d hon hade i tankarna. Inte heller att ”städa upp efter sig”.

    Sedan är det väl det mer symboliska; man vill radera spåren av att man tänkt fel.

    Flygande vingar är fascinerande. John (eller Jack, av norskt ursprung tror jag) Northrop hade fastnat för dem och en del visas i filmen. Han fick ju till sist ”rätt” med B-2.

    Flygande vingar har sina speciella stabilitetsproblem; en tidig Northrop-vinge hamnade i ett stabilt flygtillstånd fast upp och ned och piloten lyckades klättra ut via en lucka i botten av skrovet och hoppa av. YB-49 som vi ser i filmen störtade (en överstegring kunde inte hävas) och en av de omkomna hette Edwards; efter honom är den viktiga Edwards Air Force Base döpt.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Edwards_Air_Force_Base

    https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YB-49

    Boeing har på senare år skissat på ett framtidens trafikplan i form av en flygande vinge. Man kan få rätt intressanta passagerarkabiner inne i vingen. Detta med fönster ordnar man nog. Kabinen kanske kommer att mest påminna om en biosalong: http://www.twitt.org/bldwing.htm

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: