Skrivet av: Sudden | 2015/12/13

Det grafiskas betydelse med mera

Eva visade mig kommunal information som kommit i brevlådan:

Cyxelbox_Uppsala

Alltså ett enkelt A5-stort blad med fram- och baksida. Jag tycker framsidan är fint utformad, och även det kommunala lejonet är fint. Fast jag började fundera på något min mellanson sa en gång, nämligen att bara trafiksignaler till höger om ens körbana ”räknas”. Så här kan det inte se ut i verkligheten. Men det finns ju uttrycket ”konstnärlig frihet” och rent grafiskt ser det snyggt ut med litet färg mitt i. Snedställningen lättar också upp.

I vissa fall kan ju en ljussignal också stå till vänster, t ex om vänster körfält är avsett enbart för vänstersvängande trafik och har sin egen signalering. Våra märken och signaler och körfält av olika slag (inkl spårvägsspår, kollektivtrafikfält och cykelbanor) utgör numera en rätt så komplicerad apparat och reglerna blir därefter. Jag tror det är omöjligt att få ett entydigt, logiskt och begripligt regel- och signalsystem när fordonsslagen blir för många. ”Den indiska röran” är kanske inte så dum ändå. Därtill sant liberal, de mest lämpade överlever. Vilket dock inte hindrar att man kan införa vissa förbättringar för exempelvis cyklister som cykelboxar.

En kommun får väl inte främja vissa kategorier av invånarna, t ex cyklister, på bekostnad av andra kategorier. Gående, bilister, kollektivresenärer, handikappade i motoriserade rullstolar m fl. Nu talar man t o m att försämra framkomligheten för vissa slag av trafikanter. Kollektivtrafik subventioneras kraftigt, 50% eller så. Konstigt, får man det? Å andra sidan, kollektivtrafik i större samhällen är lika självklart som gator och trottoarer som ju hittills har ”gått på skatten”.

En helt annan fråga: hur fungerar alla glada markeringar på körbanan när denna täcks av snö eller is.

För den som vill grunna på tvetydigheter och svårigheter att vara tydlig, rekommenderar jag Cyklistbloggen. Jag har grubblat själv. Det är svårt. Fotgängare är rädda för cyklister som är rädda för bilar vars förare är rädda att skada cyklister.

Men i alla fall så är det grafiska viktigt. Text skall bl a vara tydlig. Vad kan menas med ”Närkevin” i detta klipp?:

Närkevin

Klippet är från förstasidan i min lokaltidning som stolt säger sig ha ”förbättrat” sin grafiska profil. Själv undrade jag på om man odlade vindruvor på Monte Kvarntorps varma sluttningar? Förvillande var också orden ”irländskt” och ”Walker” som får en att tänka på whisky. Till saken hör därtill att fotbollsspelaren Kevin Walker är född i Närke men nu spelar i ett lag jag inte vill nämna. Men en känd tecknare var en gång stödjare av denna klubb:

Beverloo

Bilden är hämtad från Stockholms Spårvägars Trafikhandbok 2, illustrerad av tecknaren George Beverloo, som äldre motor- och flygnostalgiker nog minns. Mer av Beverloo finns i Hjaks blogg där jag ser att jag själv gett ytterligare Beverloo-tips.

Beverloo var rätt lång och kanske han därför kände för de problem han beskriver här i tidningen Motor där han medverkade.

I mitt sökande efter Beverlooteckningar stötte jag på denna FV-film om en svensk väg från 1980 (där dock inget av Beverloo syns). Men Viggen- och FV-nostalgi med vägbaser kan vara trevligt.

Denna text tog ju som vanligt en annan riktning än jag tänkt, så jag slutar nu.

 

Sudden

 

 

 

Responses

  1. ”En kommun får väl inte främja vissa kategorier av invånarna, t ex cyklister, på bekostnad av andra kategorier.” Jodå, det är precis vad som planeras i Örebro. Där skall man underlätta för kollektivtrafiken att ta sig snabbare fram genom att ha rödljuset tänt längre för andra fordon. God Jul på dig, förresten, Sudden!

    Gilla

    • Jo visst, principer kan tolkas olika allt efter tillfälligt behov. Inte minst av kommunpolitiker. Man säger ett och gör ett annat. Det är ju tydligt att jag ogillar dagens omåttliga smörande för cyklisterna, kanske mest för att cykeln inte är ett alternativ för oss äldre för vilka en eldriven rullstol ligger närmare till hands,

      Den egna bilen tror jag blir kvar i någon form, säkert med ett annat slag av motor. Den är bra om man får för sig att köpa t ex en bokhylla ”Billy” på IKEA, det är inget som en aldrig så stark yngling skulle kunna få med sig på bussen eller i tågkupén och kånka på under några hundra meter transportsträcka. (Även om jag hört om en envis man som tog sig över den långa och då mycket smala Lidingöbron med en chiffonjé på tvären på cykelns pakethållare och så ledde han cykeln och stöttade vid behov sin last. Långa bilköer men han hade frågat polisen först…)

      Får önska dig en God Jul tillbaka!

      Gilla

  2. Hej Lars et al,

    I totally agree with “K”. Should the rules of the road not apply equally to all?

    So what is the gain of the “Cykelbox”? Safety, as they claim? No, I do not think so at all.

    I can see the box full of cyclist who, when the traffic light turns green, take of with the acceleration of the slowest cyclist. Consequently all the cars behind that hoard of cyclist will take off with the same acceleration. Shall we add five or ten minutes to our drive to work? That is five or ten minutes added to the time these dirty cars blows out their fumes in our otherwise so clean atmosphere.

    The rules of the road are supposed to apply to emergency vehicles too, such as fire engines and ambulances. One must hope that it is not the building in which “Stadbyggnadesförvaltningen” (I hope I got that long word right) resides that is on fire. Or do we?

    And I suppose that this prioritisation of cyclists will make those travelling in busses, the speed of which is now controlled by the cyclist, even more popular.

    I can not accept the explanation given why this discrimination of car drivers makes the cyclists safer. In most countries motorists have to take an eye test with regular intervals and the letters I have to read when I go for these tests are a darn lot smaller than a cyclist. And if spotting a cyclist is a problem why not make the wearing of a yellow reflective vest compulsory?

    And have a Happy Christmas, Lars and all of you blog readers and I wish you all a very prosperous New Year.

    Gilla

  3. Man inser ju att trafikplanering är en svår sak. Förhållanden kan vara så olika; landsbygd, små städer, stora städer. Samma regler och anordningar kan svårligen gälla/appliceras överallt. Många förslag är svåra att ta på allvar och jag tillåter mig därför att vara ironisk. Den bästa cykeln är en som är parkerad, och därtill inte i vägen för oss som vill fram!

    Jo visst är det en parafras på en passage i Tage Danielssons ”Karl-Bertil Jonssons julafton”. Bilden är lånad från Facebook-sajten ”Skyltat” och skylten finns i Uppsala.;

    Gilla


Kommentera

Kategorier

