Skrivet av: Sudden | 2016/01/07

Man tar vad man har

Oftast har vi inte pengar nog för att realisera våra idéer men åtminstone de yngre har starka muskler. Att flyga med muskelkraft är en gammal dröm, det vimlar av orealistiska ”konstruktioner” och annat avbildade i konstverk från tidiga sekler. För övrigt sägs änglar rent anatomiskt vara helt orimliga men de är ju vackra att se på. Ängeln är ett gammalt väsen, förkristet och en gång inte så naivt söndagsskoleaktigt som i dag. Här är då en mer måttlig dröm:

Glide-O-Bike

Här ett av de första försöken till ett muskeldrivet plan, framtaget av seriösa tekniker i USA 1923. Men mest känt för sin snöpliga krasch som de flesta nog sett på film.

Gerhardt-plan

Planet lär ha gjort ett mycket kort hopp av egen kraft. Varför den flygtekniskt kunnige Dr W Frederic Gerhardt utformade planet med vingar i flera våningar vet jag inte säkert, men säkert visste han att ett högt sidoförhållande skulle en vinge ha. En enda vinge skulle blivit omöjligt lång, medan en uppdelning på sex vingar väl ansågs medge en rimlig konstruktion.

Här kan ses samtida kalkyler av vilken effekt som erfordras med mera. Jag har själv en gång räknat litet och det är avgjort fördelaktigt att kunna flyga långsamt. De framgångsrika muskelplan som kom på 60-talet flög ofta med en fart av 15-20 km/h även om det första lyckade (brittiska) försöket 1961, Sumpac, dock sägs ha flugit med hela 34 km/h.

Mest framgångsrik har amerikanen Paul MacCready varit, bl a med Gossamer Albatross med vilken Bryan Allen orkade trampa sig över den Engelska kanalen i juni 1971:


Gossamer_Penguin

Bilden finns hos NASA men även hos Wikipedia. Strängt tagen visar den en något nedskalad version av Albatross, kallad Penguin, som NASA använde för tester av soldrivet el-flyg. Pilot är här säkerligen den unga trafikflygaren Janice Brown, vägandes 45 kg. Tidigare hade Paul MacCreadys 13-årige son Marshall varit pilot, 36 kg. Albatross #2 användes av NASA för att studera långsamflyg med tanke på högflygande elektriska ”drönare” och hänger nu i ett museitak i Seattle. #1 finns i ett annex till Smithsonian-museet i Washington DC.

Mer att läsa om planet finns här. Planet är förstås speciellt att flyga. Jag minns hur svårt jag hade att förstå Flights artikel om Kanalkrossningen när jag skrev min artikel för Flaxbladet. Skevningen fungerar inte som vanligt på grund av den stora skevroderbromsen. Svänga gör man genom att luta på nosvingen. Se även denna berättelse , denna NASA-rapport samt en redogörelse för den aerodynamiska utvecklingen av planet.

Wikipedia skriver om muskelplan och det finns en arbetsgrupp inom British Royal Aeronautical Society som fortfarande ansvarar för de Kremer-priser som ännu finns att erövra.

Här mer muskelflyghistoria och här skrivs mer tekniskt ingående om de brittiska projekten.

Härom året firades 50-årsminnet av den första lyckade muskelkraftflygningen (enligt brittisk uppfattning) med Sumpac 9 november 1961. Den mycket lätt klädde piloten/motorn Derek Piggott insåg vikten av att vara ordentligt uppvärmd för det var nog otrevligt kyligt i den tidiga novembermorgonen! Trångt var det också och att komma ombord krävde vighet!

Instigning

Det förekommer på många håll mer publikroande uppvisningar av studentikosa flygfarkoster. Ett sådant evenemang hålls årligen i Worthing på den brittiska sydkusten. Som man ser finns även där ”seriösa” flygningar med hängglidare. Någon har visst lyckats nå drygt 150 meter.

Hängglidare ja. De har utvecklats. I Sverige fanns en tid en tidig tysk typ, ULF-1. Här ser vi ”provflygaren” Olle Ek på ett MACH-omslag:

MACH30_Omslag_Olle_Ek2

Planet tillhörde segelflygaren Sven Jonsson som senare omkom med planet. Jag har på Youtube sett videoklipp som visade hur planet bogserades upp med hjälp av en häst. Nu fann jag ett illusterat klipp i en kanadensisk segelflygtidning som utgår från en text i en tysk flygtidning. Världen är liten! Här har jag klippt ur och snyggat till en bild från artikeln:

Häst-släp

Man behöver ha starka ben och se till att rodren står rätt så att man plötsligt inte trycks mot marken; de utvecklade hängglidarna är nog tunga och knepiga att hantera. Föreställer jag mig. Alltnog, enkla hängglidare har utvecklats till mer raffinerade flygplan. Här är några videotips:

Swift, en av de tidigaste typerna.

En vidareutvecklad Swift

Archaeopeteryx

 

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: