Skrivet av: Sudden | 2016/02/02

Ett misslyckat försök att hinna med en tredje bloggning i januari

Jag för en hård kamp med min nya dator, som ofta inte är med på noterna. Jag samlade stoff för ett inlägg som jag hoppats få iväg i söndags, men det försvann när datorn gjorde saker på egen hand. Bidragande var nog att jag inte uppmärksammat att vissa manövrar med muspekaren ibland självsvåldigt (?) verkar ändra innebörd, något som tidigare ställt till en massa oreda i min något överambitiösa bildsortering.

Återstarter får jag ofta ta till, t ex när tangentbordet ”stannar” eller alltså när muskommandona behagar ändra innebörd. Använder jag det sladdlösa bordet kan det räcka med att lossa ett av batterierna ur batterihållaren. Mystiskt hur som helst.

Apropå batterier, det verkar som att laddningsbara AA-batterier är aningen tjockare än vanliga batterier; det är svårt få in ett laddningsbart ett i den trådlösa musen som även med gamla datorn krånglade oförklarligt. Sent omsider kom jag på att batteriet var rejält slut, det fanns inte mycket ens till polspänning. Förresten, heter det så ännu, tomgång alltså? Men det var nog inte hela sanningen.

Jag har googlat och förstås hittat många som brottas med Windows 10 och dess beteende och ”filosofi”. Mycket annat finns att läsa om denna Microsoftutveckling, t ex hos Wikipedia och på andra ställen. Jag läser förresten ytterst sällan om datorer och datatidningar är oftast obegripliga för mig.

Jag har i alla fall lärt mig att jag numera inte använder Explorer som webbläsare utan en vidareutveckling som kallas Microsoft Edge. Anvisningen vad gäller Internet-uppkoppling var förresten mycket besynnerlig och gav mig ett verkligt huvudbry eftersom jag först inte alls kom ut på Internet (något som fick mig att lämna tillbaka den först inköpta datorn, av samma fabrikat.). Min konsult var förvånad; det skulle inte vara några problem. Så jag åkte hem till honom och där gick det utan vidare.

160123_Erik2_IMG_7098_liten

Hemma hos mig krånglar det ibland men jag har nu lärt mig att ta det med mer jämnmod. Talade med min nätoperatörs hjälpsamma helpdesk och blev närmast mer förvirrad men insåg att hushållens ”IT-bestyckning” kan se väldigt olika ut.

Påmindes också om att inte bry mig om datorns artiga men dumhurtiga förslag att kolla att jag skrivit av adressen rätt förutom andra dryga åsikter som en trilskande PC kan ha. Annars talar datorn snällt men föga allvarligt med mig.

160130_skryt

De utlovade förfiningarna vet jag inte vilka de är och bryr mig inte; bara jag får datorn att funka är jag nöjd.  Jag hoppas kunna installera webbläsaren Chrome, som jag är van vid, samt bättre ordna användningen av min skanner och kamera. Kanske jag med tiden glider över till Bing från Google såvida jag inte kan få Google lika lättåtkomligt som Bing.

Jag hade förgäves sparat ett citat som lättfattligt konkret beskrev vad gamla Windows/Vista-användare och liknande saknade i Windows 10. Bokmärken t ex; jag använde mig av en mycket lång sådan lista. Nu verkar detta svårare att ordna och använda och jag befarar att mitt surfande och sökande kan bli ”fattigare” och mer styrt av Microsofts oblygt kommersiella inriktning och andra former av ”censur”.

Förtroendet för maskinens pålitlighet har också minskat och när jag häromkvällen accepterade ett förslag om uppdateringar, blev jag rädd att den aldrig mer skulle komma igång igen. Den tuffade nämligen på i hela 8 (åtta) timmar utan att ge särskilt uppmuntrande besked om hur uppdateringen förlöpte. Men det verkar ha gått vägen. Min datakonsult menade att den oerhörda mängden ändringar och tillägg (om det nu var en så stor mängd eller bara ett tecken på tröghet!) visade att Microsoft satsar på Windows 10!

160129_Updating

Jag blev smått nervös av att vänta och bara sitta och stirra på skärmen timme in och timme ut.  Kom på att jag kan ju passa på att dokumentera mina köksväggar som är dekorerade med vykort, som då och då trillar ned och där häftmassan ofta missfärgat korten. Bör snyggas upp eller så tar jag bort alla korten. Kanske ersätter dem med nya men vykort kommer förstås inte så ofta som förr. Jag är ju också fäst vid vissa motiv, gamlingar sparar ju ofta på alltför mycket. Varför inte skanna dem och göra ett vykortsarkiv? Baksidorna kan förstås vara intressanta också. Så fram med kameran och i all hast och med dåligt ljus började jag plåta:

160131_köksvägg

Här en annan vägg med kort som kan intressera flygintresserade:

160201_köksvägg

Höromdagen hade jag besök av min mellanson Ove. Han beskrev sin 3-personsfamiljs (plus hund) IT-grejer, oj vad grejer folk har nu för tiden. Och vad de snabbt det går att även i bild rapportera någon nyhet. ”Ren PC” får vika för diverse paddar, poddar, plattor och smarta ”telefoner”.

160131_Ove_Lars

Tyvärr förvann alltså mina ihopsamlade tips om IT och flyg (skojiga landställ), men här är i alla fall ett tips om SVT:s nyligen sända mycket omsorgsfullt gjorda film kring Salernokatastrofen i november 1947 då 21 personer omkom, de allra flesta FV-personal som leveransflugit begagnade Saab B 17 till Etiopien. Sverige medverkade i det etiopiska militärflygets uppbyggnad medan amerikaner tog hand om civilflyget även om ABA haft förhoppningar. Sverige hade sedan länge haft goda kontakter med Etiopien, inte minst genom den kristna missionen. Även detta berörs i filmen och man får bl a se ABA:s Felix Flygande fästning B-17 ”in action” förutom en hel del av Saabs B 17.

Här en bild från min tidiga ungdoms läsning av ”Ett år i luften” 1949.

Ett_År_i_luften_1949_Salerno_B 17-förband

 

Sudden

Kommentera

Kategorier

