Skrivet av: Sudden | 2016/03/03

Ett mellanstick

Evas gamla laptop som jag använder driver mig ofta till vansinne, det tar nästan två timmar innan den börjar ”funka” något så när smidigt. Säkert är det någon regel för datorns inre organisation som jag brutit mot när jag lagt in data från min gamla PC och i övrigt försökt rensa i den. Den trotsar mina åtgärder på ett synnerligen irriterande pubertalt sätt.

SIBA har ännu inte efter snart tre veckor fixat min nyinköpta ASUS. Har de liksom jag svåra problem med den, he-he?

Läste SFF forum där datum för ett viss haveri för ca 80 år sedan diskuteras. Frågan kändes litet sekundär, bl a för att jag kom att minnas en spännande artikel som den inblandade piloten, Gustaf Adolf Westring, skrivit om en annan Hansa-flygning. Letade efter artikeln och fann då även annat också.

Det blev dock först ett mail till en flyghistorisk vän som sänt mig delar av en SFF-skrift om ” Carl Florman m fl släktingar”. Här en lätt putsad mailtext till min vän:

Hej L…!

Kämpar i nattens mörker med Evas gamla PC, den behöver två timmar för att bli användbar och kan innan dess driva en till vansinne. SIBA har ännu (snart tre veckor) inte åtgärdat min nya ASUS. Är egentligen jättearg över sakernas tillstånd.
.
Har idag fått en ny toalettstol installerad och ny ”disklådeblandare”. Diskbänkvattenkran med andra ord. På egen bekostnad, med ROT-avdrag. Få se vad det kostar. 7000:-?
.
På SFF forum diskuteras ett visst Hansa-haveri, vilket datum det hände. Den 21:a eller 27:e eller vad det var. Ack dessa historiker som söker ”sanningen” och då grottar ned sig i ”detaljer” och missar helheten. Kom nämligen att tänka på att den aktuelle föraren i någon gammal tidning skrivit en berättelse om en Hansa-flygning. Fann artikeln, men det var en annan flygning. Trevligt skriven dock. Blir kanske en blogg.
.
Under letandet i gamla Flyg efter denna artikel hittar jag en 60-årshyllning till Carl Florman, skriven av Flyg:s chefredaktör, översten Willy Kleen. Bifogas.
Hälsningar/Lasse
 .
Här är de tre bifogade skanningarna:
.
Flyg_14_1946_Carl_Florman_60_år_Willy_Kleen
 .
Flyg_20_1947_Westring_Hansa-äventyr1
 .
Flyg_20_1947_Westring_Hansa-äventyr2
 .
Jag har ännu inte lärt mig att med de nya datorerna foga samman flera skanningar till ett dokument.
 .
På köpet får man litet om fåglarnas flygteknik, har inte läst artikeln. Men jag hade häromdagen anledning att i en Facebook-tråd fundera över rovfåglars ”ryttlande”. Måste var jobbigt att flyga stillastående.
 .
Westrings berättelse är trevligt skriven.  Han omkom 1963, alltså omkring 35 år senare som pensionerad FV-general vid en civil trafikflygolycka i Anderna. Se denna tråd:   http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3824&start=375
 .
Jag trodde att jag deltagit mer aktivt i tråden men den var aktiv under en period jag valt att inte medverka på SFF forum (blev ju utsparkad hösten 2009). Jag hade tidigare fått in händelsen i min bearbetning av SFF Kronologi som någon också nämner i tråden – man blir glad då. Denna Kronologi tas annars aldrig på allvar; webmaster skrev ju också en gång i sitt fördömande av mig att jag inte alltid hade rätt i mina fakta. Texten var också svårt kritiserad av ”dom som vet allt” redan innan jag åtog mig att putsa den. Men jag fick medalj för jobbet i alla fall! Otack är inte alltid världens lön!
 .
Jobbade Westring åt Atlas Copco efter sin pensionering undrar jag. En anställd i detta företag omkom nämligen också vid olyckan i Sydamerika.
 .
Detta i all hast men jag vill få iväg texten innan datorn börjar trilskas. Jag ser också vid en hastig kontroll att WordPress har problem att återge de ”styckeavstånd” jag skrivit in.  Gammalt problem men bara ibland. Jag brukade fixa det genom att lägga in ett rad som var tom så när som på en punkt. Gör så även nu. Säkert är det inget fel i WordPress mjukvara; jag har bara råkat göra någon ”omedveten knappning”.
.
.
Sudden

 

 

Kommentera

Kategorier

