Skrivet av: Sudden | 2016/04/02

Datortrubbel

 

 

 

Ny chock. (Min gamla dator la av i början av januari och efter det har jag försökt hålla mig alive.)! När jag ca kl 04.45 omkring nu i lördags morse gick ut till min dator som jag ställt i viloläge omkring kl 02.30 efter en kort arbetssession, hade datorn självmant börja ”återställa en tidigare version av Windows”. Den hade tidigare fått en sådant infall, vilket efter ett halvt dygns tuggande slutade med att den regredierat till Windows 8. Så nu blev jag livrädd! Senast lämnade jag den på reparation, vilket kostade en bra slant ( ingen garanti här inte!) och som tog en mycket lång tid. Man ringde nu äntligen på Annandag påsk och sa att den var klar. Tidigare hade jag fått flera motstridiga besked, ”nej du måste ha missförstått vad vi sa”. ”Den är inte klar”.

Nu i morgontimmarna stängde jag efter en timmes tuggande av datorn av den och startade den på nytt. Och se, efter en dryg halvtimme återvände den till ursprungliga Windows. Den verkar funka normalt, möjligen med en funktionsbrist som gör skrivandet av denna text jobbig. Säker får man inte vara. Det går inte bara att kopiera in en mailtext rakt av (denna text är ursprungligen ett mail till närstående som behövde lugnas.).

Jag får se vad jag gör. Man kanske skulle köpa en begagnad men inte alltför seg Windows 7 eller Vista. Eller ska man gå över till Apple?

Hoppas kunna återkomma snart

De sista tre månadernas väntan på att få en nyinköpt dator att funka (inkl ett återköp firman bjöd på) har varit mentalt ganska påfrestande. Jag är avgjort inte nöjd med agerandet hos det företag jag köpte den av , de enkla orden får räcka. Varför fick jag inte en ny istället för att man försökte ”reparera” min dator för några tusenlappar. Det ansågs av någon outgrundlig anledning inte vara en garanti-sak.

I min värld finns det goodwill. Jag hoppas snart kunna återkomma.

I går var jag uppåt, jag började få fason på min ”reparerade” dator och började lära mig en del av de många saker som var en baggis förr men som med allt ”Tingel-tangel” i Windows 10 är så annorlunda. Hade tänkt skriva rätt fylligt idag men det får bli denna påvra text.

Lasse, i all hast. Den är stressande denna maskin, kan braka samman när som helst. Vågar inte korrekturläsa.

P S. Det går tydligen att enkelt kopiera in text från ett annat dokument. Eller om det var något tillfälligt knas jag drabbats av. Här ett citat från Wikipedia som jag tycker är milt sagt förbryllande; stötte på det när jag skulle kolla när jag måste ta av dubbdäcken:

På Kungsgatan i Uppsala är det sedan 2010 förbjudet att köra med dubbdäck. Där ökade PM10-halten under vinterperioden 2012/2013, enligt rapporten ”Effekter av dubbdäcksförbudet på Kungsgatan 1 oktober 2012 – 15 april 2013” från kontoret för samhällsutveckling vid Uppsala kommun [1]. Ökningen av PM10 under dubbdäcksförbudet är särskilt anmärkningsvärd då trafikflödet på gatan minskat med 30 procent, resulterande i den lägsta trafikvolymen sedan år 1950. Rapporten anger också att under vintern 2012/2013 användes 30 000 ton sand till halkbekämpning, vilket är betydligt mer än normalförbrukningen 13 000 ton under tidigare vintrar. En rimlig slutsats är att halkbekämpningssand antagligen är större källa till hög PM10-halt än vad dubbdäck är. Fordonens däck, oavsett däcktyp, mal sönder svaga sandkorn varefter dammet sprids i luften

 

Responses

  1. Jaha, så har Uppsala och trafikplaneringen utmärkt sig igen – t o m i spridda Wikipedia. Har alltid tyckt det har varit stolligt med dubbdäcksförbudet på Kungsgatan med alla konstiga omvägar på smågator det har medfört. Hur ser halten av olika luftföroreningar ut på dessa? Har någon vågat mäta? Och får man korsa Kungsgatan med dubbdäcksförsedd bil? Måste fråga mina bilburna vänner. Undrar om man i vinter har gjort några mätningar på de nya snabbcykelleder, som specialsköttes för framkomlighet även under snöoväder. För vintercyklister använder dubbade däck!! Och effekterna av halkbekämpningen? Jo, riktigt gissat! Uppsala skall bli världens bästa cykelstad – stor kampanj pågår. Kanske förståeligt, då lokaltrafiken med buss skall läggas om. Färre busslinjer, men snabba stomlinjer med få hållplatser. Ilskan gror och visar sig bl a i ilskna insändare i lokalpressen. Rena snurren, men cykelhandlarna gnuggar väl sina händer.

    Gilla

  2. Kunde inte låta bli att kolla de förvånande uppgifterna om småpartikelproblemen i centrala Uppsala och fann då följande artikel:

    http://www.veta.se/wp/tag/nanopartiklar/

    Jo, Jo, det handlar mycket om symbolik ännu i vår ”rationella” tid! Folk förr i tiden hade kanske hade rätt ändå om tomtar och troll och häxor som flög till Blåkulla!

    Det som påstås i DN i våra dagar är förstås lika sant som det Domkapitlet i Härnösand trodde när de gällde Blåkullakärringarna för 350 år sedan: http://www.dn.se/nyheter/sverige/dubbdack-utgor-halsofara/ (OBS! Ironi.)

    Det där med orsak och verkan, det är inte lätt det!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

