Skrivet av: Sudden | 2016/04/17

Plats för Putin

Dagens Nyheter idkar prickskytte på Putin, allt elände är hans fel. Odemokratisk är han, en blivande diktator. Jo visst, men… Det verkar inte finnas en tanke i ledarredaktionen att han har en självbevarelsedrift – att han vill överleva som ledare likväl som Wolodarski vill fortsätta som chefredaktör. Putin tvingas ta hänsyn till vad ryssar tycker och hur de vill ha det – en hel del tankar och ideal är från förbolsjevistisk tid – det beteendet är ju ett slag av demokrati kan man säga.

Jag har i SVT morgonsoffa på fredagar fått ett gott intryck av Birger Schlaug och hans inlägg här i Fria Tidningen är ett lugnande kontrast mot DN:s hets- och hat-propaganda. Under titeln ”Att försöka förstå är inte att acceptera”. En klokt beteende som man skulle vilja se mer av i DN och då inte bara vad gäller Ryssland.

Putin nämndes även nyligen på SvD:s förstasida men här är det mer den sedvanliga ivern hos journalister och rubriksättare att locka läsare genom överdrifter som ibland blir löjliga. Att ”planet är fyllt av dolda funktioner” och att t o m kanonen är dold och att planet är ”designat att ta över luftrum i strid med andra jaktplan” är så självklart att man mest skrattar åt det.

Hemlige_Putin

För mig är en 30 mm kanon en kraftig sak medan Eva tyckte att den inte ens skulle duga som bokstopp i en bokhylla. Då behövs nog minst en 12 cm lång pjäs!

160417_kanon_flygböcker

Det kan väl inte vara så hemskt att journalisterna tror på vad de skriver? I varje fall inte alltid väl?

Det har på sistone talats om en försåtlig rysk propaganda riktad till en svensk publik, som jag inte märkt mycket av så jag är väl litet dum. Nej, vi bör nog tyvärr hellre fundera över om våra egna utrikeskorrespondenter ger en ”sann” bild av vad som sker i  mellanöstern och världen i övrigt. Och journalister kanske bör fundera över sin roll och i vems ledband de går. (Jo, jag förstår att de gör de flesta, men det finns ”hjälte-journalister” som har en litet väl hög uppfattning om sig själva och journalistikens välsignelser.)

Som man ser här är Putin en riktig hejare till karl! Kanske denna film går hem i Ryssland, för oss blir det litet väl mycket.

Pilot_Putin

Här har vi en prisse som försöker se ut som Jan Guillou:

160411_Lars_Guillou_krukor

Eva som tog bilden erinrade mig om kungastatyer som beskrivits som ”en kruka mellan fyra lejon” eller ”ett lejon mellan fyra krukor”. Här har vi bara tre krukor. Eller fyra! I verkligheten ter han sig så här :

160328_Lars_antecknar

Idag lyckades till min förvåning laga belysningen i badrummet. Det hade varit litet skumt några dagar, aha tänkte jag, ”ett av de två lysrören i badrumsskåpets överdel har väl tröttnat”. Men det visade sig bara finnas ett enda ljusrör där! Som lyste! Men när jag så småningom höjde blicken fanns ännu i taket originalbelysning kvar i form av en just slocknad glödlampa i en mjölkvit glasglob. Till min förvåning nådde jag också att arbeta med glob och lampa. Det är litet lägre takhöjd i badrummet (förhöjt golv) än i våningen i övrigt. Att ställa mig på en stol eller liknande gör jag inte gärna numera med mitt sviktande balanssinne.

Det var roligt att äntligen lyckas med något. I övrigt gav mig min dator idag åter en chock. Den somnade plötsligt in under stillsam surfning. Jag tänkte efter och knappade så på efter bästa förstånd och fick se skrämmande nästan obegripliga texter.

160417_skräckbild

Så gick den igång men Internet gick inte och det såg precis ut som i torsdags då internet var borta i mer än ett halvt dygn och assistans av konsult och support krävdes. Hjälp! Dock, denna gång var dock Internet tillbaka redan efter någon minut. Totalt tog det hela en kvart, men en påfrestande sådan. Denna dator gör mig galen!

Hoppas den tillåter mig att få iväg denna blogg.

Jag inser förstås att jag inte är ensam om att möta trilskande datorer. Här är en betydligt mer datakunnig person än jag som ändå känner sig hjälplös och råkat ut för en dator som ”står och tuggar dag och natt” utan att något blir bra. Jag är imponerad av dem som vet hur datorer funkar och vilka ord man använder för att beskriva vad som sker (och vad man gör). Mina beskrivningar är mer flummiga.

Nej, tacka vet jag flygplan och deras tillbedjare. Här litet läsning jag råkade stöta på från en sann entusiast vid namn Koen van de Kerckhove med sajten ”Nest of Dragons”. Flyg är dock bara en sak för honom, små eldrivna fordon intresserar honom också och han gör där saker rent konkret också. Hur hinner han?

Fast en australisk flygande vinge av Horten-typ är något extra även för Koen. Vi strävar väl alla uppåt, eller?

 

Sudden

Kommentera

Kategorier

