Skrivet av: Sudden | 2016/05/16

Ett livstecken

Det har gått hela tre veckor sedan min senaste bloggning och dags att få iväg något som visar att läget är hyggligt även om livet i stort rutschar nedför. Runt om dör kändisar och även personliga vänner och bekanta. Nedslående. Men jag har nog gnällt tillräckligt i de senaste bloggarna, bl a över min ”nya” dator som guschelov börjar bete sig uthärdligt efter drygt 3 månader. Eller är det kanske jag som äntligen börjar fatta schäsen.

Så jag ska försöka vara positiv.  En riktig karl gnäller förresten inte! Vad var det Horace sa i ett kulturprogram i SVT (Babel?) nyligen? ”Män är övermodiga, kvinnor är falska”. Eller om de gärna lurade sig själva. Ungefär så.

Så jag räknar nu upp några saker jag lyckats med på sistone. Jag har lyckats ta bort McAfee programvaran som skyddar mig mot elakheter av olika slag (för ca 600:-/år) och få igång det medlevererade MS Defender, som bör räcka säger konsulten.  Det borde inte vara svårt, så tyckte jag i alla fall förr, men dagens mjukvara från olika leverantörer är listigt sammankopplade. Det statusbesked jag tidigare fått var litet skrämmande:

Failed_Defender

Något verkade ha gått sönder! McAfee som snyltat sig med i den levererade Asus-datorn hade dock bara avaktiverat Defender. Jag var dock rädd att inte få igång det programmet; då stode man där! Jag kollade på forum o d på webben och man blir ju mörkrädd när man ser vilka problem datoranvändare kan möta inför vid en sådan enkel ändring/avinstallation. Men här gick det av sig själv”. Puh!

Jag har också lärt mig vad jag gör när datorn får plötsligt ”hjärtstillestånd” men den har hittills kunnat fås igång. Skärmen ställer då inte alltid in sig på rätt bildproportioner och pixeltal. Varvid jag ska ”omstarta” själva flatskärmen har jag lärt mig.

Jag trodde länge DN hade tagit bort sitt Pdf-format (för prenumeranter) trots att man ”gör reklam” för det men jag lyckades efter många halvhjärtade attacker slingra mig fram genom den trassliga sajtstrukturen och hitta en adress jag nu kunde göra ett bokmärke för så jag kommer direkt dit. DN:s andra blädderversion är litet för svår att hantera men har förstås sina fördelar. I båda fallen är det dock ett elände att komma på hur man skall spara en längre artikel. Men det ger sig väl med tiden. Här är förresten en tecknad ”serie” (en eller två gånger i veckan) i DN som jag gillar. Sådana små saker har jag lärt mig att spara:

Icke-nyfiken

Asus bjuder på ett gratis ”moln” om 100 GB,”Free WebStorage”, som jag tänkte ha som backup, men det visade sig bara gälla under det första ägaråret, sedan får man betala. 5 GB får man dock gratis tills vidare hur långt det nu är. Jag lyckades komma åt faciliteten och testade genom att försöka spara Evas foton. Gick bra. Men de är så många att jag öppnade ett konto för Eva också men det räckte ju inte. Hittills har jag lagt ned en massa möda på att göra bildbackup på USB-minnen åt Eva, men man kan ju fråga sig om det inte räcker med att spara kamerans fyllda flashkort. Fast det räcker så länge och man vill kanske ha bättre sökmöjligheter än så i ett bildarkiv.

Evas kamerabilder är normalt på drygt 5,5 MB och ger en onödigt hög kvalitet för webbpublicering och mailskickande. Jag brukar själv för egna bilder ta ned pixeltalet ordentligt (1024 pixel på längsta bildsida), så att en bild inte blir större än typiskt 150 kB (motivberende; det kan bli mindre eller mer). Man skulle då få plats med i runda slängar 30 ggr så många bilder i sitt arkiv. Å andra sidan vill man gärna ha möjlighet att bearbeta en arkivbild och då kunna utgå från högsta kvalitet. Så här illa kan det se ut om man gör ett utsnitt ur en bild som man först tagit ned till 1024 pixel på bredden (mitt ”eget standardformat”) varvid jag kommit ned från kamerans drygt 6 MB till 214 kB. Jag hoppas bilden visas för läsaren som jag tänkt mig (som nästa alla mina bilder är den klickbar till större storlek), jag har trixat med storlekar (mätt i pixel) och kanske har jag tänkt fel på något sätt – inte ovanligt som var och en som haft med mig att göra nog noterat!

liten_1024

 

Knappast användbart! Även av andra skäl; det är hemskt att bli gammal!  Men skönt var det att njuta av junisolens värme för två år sedan vid Bönan i Gävlebukten även om jag tänkte på hur kallt vattnet måste vara och hur halt stenig, långgrund, ogästvänlig stranden och botten var. Måste vara Limön till vänster. För detta utsnitt ur den till 1024 pixel nedpixlade bilden åtgår bara 48 kB, men så blir den som den blir också.

Men minne fortsätter nog att bli allt billigare – utvecklingen har varit fantastisk och det är mest bara Joakim von Anka-snålt att trassla med pixelreducering för bildarkivändamål. Men jag lärde mig i alla fall att ändra pixeltalen i ett enda steg för en grupp bilder, en ”batchAlltid kul när man lär sig något nytt även om jag sett min konsult använda knepet för några år sedan. Att hitta ”knappen” man gör något med, det är väldigt ofta det som är det svåraste med en PC! Eller att återfinna en knapp man är säker på att ha sett i någon meny någonstans någon gång.

Så är det ofta.  Funktionerna är så invecklade att ingen kan skriva en ”vanlig” bruksanvisning och ingen normal användare försöker läsa den. Språket och den pedagogiska förmågan är ju inte alltid den bästa. Språkfel stjäl tid och man blir på dåligt humör.

Jag har förresten samlat på mig exempel på mindre lyckade ¨IT-anvisningar” och på hur dålig automatöversättningen hos Google och Facebook kan vara men det får bli en annan gång. Men problem finns ju även till vardags; här en kort text på ett grannspråk som jag inte klarade av utan hjälp:

BTDet slog mig att ”inställa” även på svenska kan ha motsatta innebörder, som exempelvis: ”Inställ dig kl 12.00 i morgon” eller ”mötet i morgon 12.00 inställes”.

Kanske ett alternativ till att ”fällt ihop paraplyet” och liknande  fraser: ”Han har inställt sig”.

Så har jag lyckats skaffa ett s k ”bankID”. Det som fanns att läsa hos min bank var knöligt och installationen gick stappligt! Möjligen var det detta framsteg som gjorde att jag även lyckades att via webben och mitt VISA-kort beställa en bok om Hawker Hunter.

Hunter

Betalning med VISA-kort har tidigare gått smärtfritt men denna gång kunde mottagaren inte acceptera kortet. Jag gjorde nog fyra misslyckade försök hos två bokhandlare, Amazon och AbeBooks. Ringde banken som ”hävde en temporär spärr”, men ändå gick det inte. Lärde mig senare att ändra på spärren själv men så skaffade jag bankID.

Och då gick det hos Abe – även om mitt kontoutdrag från VISA/Nordea fortfarande bara visar en s k ”reservering”. Troligen har kortsäkerhetssystemet ändrats sedan sist. Det slog mig att man inte längre behöver ange det där lilla numret på baksidan av kortet.

Nordeas valmöjligheter för kortanvändning via webben är förresten kul, i den mån de är begripliga. Den ena valet är för ”säkra transaktioner”, den andra möjligheten måste då rent logiskt gälla för osäkra transaktioner! Och sådant erbjuder banken!

Nu får det räcka, detta är långt nog.  Därtill försvann plötsligt hela texten under redigeringen och det var några nervösa minuter med hjärtat i halsgropen innan jag lyckades få fatt i den igen på något sätt hur det nu gick till.

Jag borde nog någon gång plöja igenom och lära mig den långa bruksanvisningen för bloggeditering!

 

Sudden

P.S. Här är en trevlig liten film om SAS 1959. Jag lyckades fånga en identifierande/förklarande detalj som skymtar under mindre än en sekund. Vad då, tror du? Svar senare om jag kommer ihåg det.

SE-AGF_Fraenkel

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

