Skrivet av: Sudden | 2016/05/20

Bromma 80 år

Häromdagen fick jag ett  nyhetsbrev från Svensk Flyghistorisk Förenings Stockholmsavdelning om Swedavias firande av Brommas 80 år. Mer familjefest än flygdag med djärva piloter. Eller som det stod:

Nu på lördag den 21 maj firar Swedavia att Bromma flygplats fyller 80 år. Flygplatsen invigdes den 23 maj 1936 med uppvisning, pompa och ståt med bland annat DC-3 som deltog i programmet. Någon DC-3 kommer vi dock inte få se på Brommas 80-årsjubileum. Det sköna muller vi hade sett fram emot klassas som buller av Swedavia och veteranflygplan är inte välkomna.
 
Vi ska inte förvänta oss någon flyguppvisning, utan jubileet är mer av en familjedag där barnen kan få ansiktsmålning, fiska i fiskdamm och smaska på sockervadd. Vi kommer även att ges tillfälle att gå ombord och titta i flygplan och andra fordon på flygplatsen. Kanske klappa en knarkhund medan en fallskärmshoppare signar ner från skyn.
 .
”Signar ned från skyn”? Låter smått religiöst, men en titt i almanackan visar att pingsten var helgen innan. När man kortade helgen försvann den ur medvetandet för oss ogudaktiga.
.
Här är Swedavias annons för evenemanget och här nedan omslaget på tidskriften Flygning inför invigningen i maj 1936:
.
 Bromma36
.
Bilden är lånad från SFF:s nyhetsbrev. Uppåt i bilden är ungefär nordnordväst. Man ser att många banor har försvunnit sedan dess medan den långa banan stuckit iväg ordentligt nordvästvart. Området åt höger kom senare att tillhöra flygplatsen, men har på senare år blivit plats för stormarknader och annan kommers.
 .
Om Brommas framtid kan man hysa oro. ”Småflyget” eller som många säger, ”allmänflyget”, är inte välkommet längre på Bromma (och just ingen annanstans i Stockholms närhet heller). Och för att upprepa veckobrevets milt utformade kritik: Att inte tillåta Daisy, så typisk för de trafikplan som från starten 1936 och sedan under flera decennier trafikerade Bromma, att åtminstone vid detta tillfälle få brumma förbi, är närmast ett helgerån. Traditionslöst!
 .
Andra plan av den typ som tidigare beflög Bromma är inte välkomna heller. De kunde ha visats åtminstone på marken och då hade säkert många tiotals allmänflygplan hälsat på, både nya och gamla. Konstigt är det verkligen att vid ett jubileum inte kunna få se en skymt av gångna tiders Brommaflygplan.
 .
Sockervadd var bara kladdigt minns jag. Medan fiskdamm kanske skulle vara spännande, det medger jag. Om den åldersanpassas.
 .
Tidigare var det minsann annat när flyg skulle visas upp på Bromma, t o m så sent som i september 1998. Här är en film och här är programmet. Själv minns jag inga plan i luften, förutom en Lockheed Constellation och möjligen en Mustang. Jag kanske kom för sent på dagen. Gul Rudolf såg jag, på marken, för jag har den på foto! Sådant minne har jag!
.
Bromma98
 .
För att inte tala om 1938, men då var jag inte med alls!
Bromma_1938_small
 .
Mycket om Bromma och tidigt flyg finns att läsa på webben. Några tips:
 .
http://www.justus2.se/flyg/flygvideor/Bromma_1936/Bromma_1936.htm Trevligt och gediget – som vanligt – från Bo Justusson. Han har även skrivet om det svenska postflygets ljusfyrar på 30-talet. (Samt om lämpliga sträckor för långfärdsskridskoåkning i Stockholmstrakten). Notera att postflygaren med sin enmotoriga Junkers bar fallskärm. Ett av ABA:s postflygplan störtade f ö på 30-talet, men föraren K G Lindner räddade sig med fallskärm. Postiljonen hade fått stiga av tidigare eftersom Lindner hade märkt att något inte stod riktigt rätt till med det nästan splitternya planet. (Roderfladder?)
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=554 En fin film om Bromma från 1936. Fann tipset hos Justusson. Notera att det förekom inte bara trafikflyg, man ser även långväga besökare i sina ”småflygplan”. Många kan de knappast ha varit, ej heller de svenska privatplanen. Flygnörden får här testa sin förmåga att identifiera flygplantyper.
.
 Avslutningsvis några bilder från besök på senare år:
 LIN-hangar_april2006
 .
070826_SE-CFP_Daisy_TWR_SE-EZF

.

Sudden, som har problem med ”styckemarkeringarna” och därför fuskat litet. Alla bilderna är klickbara

.

P.S. Strängt taget var ingen DC-3 med vid invigningen 1936, men väl en DC-2 (KLM). Och de är ju rätt lika.

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al,

    Many thanks for the very informative blog on good old Bromma Flygplats. I am actually two months older than Bromma but I have not had any amputations made to me and I still have all my limbs and organs whereas Bromma has been disfigured with the removal of the main hangars, including Hangar 3, once the largest hangar in northern Europe. Why is that building not a national monument? And the old had quarters for SAS, of course.

    I spent so many years working at Bromma, for SAS, Svensk Flygtjänst, Osternam Aero, Osterman Air Charter, Göte Rosén (gossen Ruda in Swedish aviation), Captain Marian Kozubsky and Independent Air Transport (all of us the trail blazers for Ryan Air and Easy Jet), managing the sightseeing tours using the train powered by Loke and the pleasure flights with the Dragon Rapide one summer.

    http://www.hampshireairfields.co.uk/blueair.html

    Work from 8 to 5 never came into ones mind. If there was work to be done one simply did it and finished it.

    Stockholm is blesses to have Bromma. I hope and believe that it will remain as it is, an airport, for the next 80 years despite the Greens who do everything they can to kill the wold they claim they are trying to save.

    Bromma. I wish you many happy returns of the day.

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Tack för dina erinringar om hur det var en gång; du har ju varit med. Även berättat i mail.

      När jag skrev min bloggning och speciellt den efterföljande kom jag att tänka på alla som jobbat på Bromma men som kanske inte synts så mycket. Jag känner egentligen svenskt flyg väldigt dåligt liksom livet på gamla och nya Bromma, men jag fick i alla fall med BAM och Grafair som exempel.

      Undrar hur många som hade sin arbetsplats på Bromma.

      Om Marian Kozubsky (Kozubski) finns nog en del på Fredric Lagerquists blogg förutom förstås i Roséns bok. Ett exempel: http://lae.blogg.se/2009/february/dragon-rapide-aviation.html

      Det var (och är) väl ibland litet vildvuxet i flygbolagsbranschen med många lycksökare och folk med (för mycket) pengar. Jag tror man får förstå myndigheternas byråkrater när de försöker stoppa en del. ”Jaha, så har vi räddat livet på honom”, som en luftfartsbyråkrat (och tidig pionjär) sa när han nekat Kurt Björkvall att flyga över Atlanten. Enligt Erik Bratts memoarer. Frågan om det inte handlade om ett senare Atlantförsök med ett mycket litet och antagligen dåligt utrustat svenskt plan som aldrig kom fram utan försvann.

      Jag träffade en gång en man som väl inte var så positiv vad avser Kozubsky och som sade att han tröttnat på att som andrepilot charterflyga med Constellation (!) till Kanarieöarna med trasig autopilot. Han blev i stället lärare i svenska på gymnasiet och kunde ”på raken” förklara för mig skillnaden mellan ”före” och ”innan”.

      En gång kom det en fråga på SFF forum. Mycket kortfattad. Jag kunde ju inte låta bli att ge ett långt ”pedagogiskt Sundin-svar”, med många länktips, och jag skrev i tron att här är det en 12-årig flygintresserad grabb som frågar, av den kryptiskt korta frågan (men språkligt korrekt!) att döma. Men det visade sig vara svensklektorn som frågade! Hans artikel i tidskriften Nostalgia om autogirons historia var riktigt bra!

      Gilla

    • Kommentar nr 2 till Erik J:s inlägg:

      Jag öppnade Göte Roséns ”Vägen till Palma” och googlade efter Marian Kosubski. Han är ofta omtalad i boken och annorstädes och man förstår att han kan ha varit kontroversiell. Fick han Victoriakorset eller inte? är ett exempel; frågan har diskuterats på Skalman-forumet. Tjänstgjorde tydligen i RAF ”Pathfinders”.

      Nå, jag fann på den mycket utförliga sajten om Gustavsviks flygfält i Örebro en tidningsartikel om Kozubskis besök när han klämde ned en Vickers Viking på detta gräsfält hösten 1956. Det fanns ju en ”bussresekung” i Örebro som anlitade Göte Roséns bolag och var mycket viktig för Rosén och som man ville visa vad man kunde.

      På sajten finns faksimil av tidningsartiklar om flyg i Nerikes Allehanda och Örebro-kuriren under några decennier. Mums för nostalgiker! Ett adressförslag; http://gustavsviksflygfalt.se/text/orebro-kuriren/ok_1950-1959.htm

      Man kan leta sig fram till Nerikes Allehanda också.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: