Skrivet av: Sudden | 2016/05/27

Mer kring Bromma 80 år – och några funderingar

Brommas 80 år firades, det kunde man läsa om i tidningarna både före och efter – själv hade jag funderat att ta mig dit men det blev istället ett besök vid en fisketävling i Ältasjön i Stockholms sydöstra utkanter mot Nacka. Var rädd att jag inte skulle orka med allt gående på Bromma. Men att ta sig fram i naturen i Älta var nog så besvärligt. Det går utför för gubben!

Fiske och fisk är populärt och nyttigt! Och bilden väcker förstås barndomsminnen.

160521_Fångad_fisk_Ältasjöfiske__IMG_7347

Här är Swedavias rapport från Bromma-firandet. ”Tusentals firade Bromma flygplats”. Förr var det tiotusentals… Flyget är inte längre vad det varit. Själv har jag som den lille pojke jag ännu är innerst inne svårt att känna entusiasm för avisningsaggregat och andra prylar kring själva flygplanen.

Här SFF:s rapportering om sitt deltagande i begivenheten, lätt kritisk/besviken i tonen:

Här kan man läsa ett exempel på vad Swedavia säger i media inför jubileet.  Jag hoppas att du kommer åt denna DN-artikel, som kanske bara är åtkomligt för prenumeranter. Att ge lästips har blivit svårare, det befarar jag. Kan mottagaren se det jag ser?

Många flygentusiaster tycker illa om Swedavias agerande i Bromma-frågan. Men så har det väl alltid varit, jag minns redan från 50-talet allt gnäll på Luftfartsverket. Swedavia har nu inte bara flygentusiasterna mot sig utan även de som finner en flygplats i grannskapet störande. En gång i tiden tålde folk,  eller fick tåla, Caravelle på Bromma och nattliga varmkörningar av kolvmotorer men idag tål man inte ens en enstaka humlebrummande DC-3. I varje fall vågar tydligen Swedavia inte lämna några blottor genom att tillåta bullrande plan, om än bara någon enstaka gång.

Swedavia och flyget som sådant är opinionsmäsigt i kläm och Swedavia har tröttnat på ”alltför gnälliga yttringar” på sin Facebook-sida och raderat vissa inlägg eller t o m blockerat ”alltför tjatiga” kritiker. Man kan i lokaltidningens artikel om detta notera bl a att oljud från flygplans luftbromsar är uppe för en mer grundlig granskning.

Jag blev själv en gång rejält skrämd av ett plötsligt oljud från en Avroliner och tog upp saken på ett par flygforum (även andra hade klagat). Men ingen fick någon bra förklaring. Flygentusiaster erkänner inte gärna att de kära planen kan skrämmas eller i varje fall låta mycket störande. Citerar mig själv från SFF forum:

Apropå din mer eller mindre retoriska fråga ”om någon vet” så finns ju förstås folk som vet, men de yttrar sig säkert inte. Samma var fallet i en tråd på G-Kraft som handlade om det oljud som BAe 146/Avroliner ger ifrån sig när klaff/broms tas ut och som en person boende i Hammarbyhöjden e d utsattes för och frågade om. Jag upplevde själv detta en första gång när jag satt på en balkong i nearby Björkhagen och var då helt övertygad om en flygkatastrof höll på att hända. Jag har senare hört detta tjut/vrål även här i Handen, någon mil längre söderöver, när en Avroliner (heter visst så) anländer men tar det nu lugnare, ja jag tar det t o m som en glad påminnelse om aerodynamikens närvaro i vår annars grå vardag. Han som tog upp saken på G-krafts forum fick dock inget bra svar. 

Det finns en Facebook-grupp ”Stoppa Brommaflyget nu”. Här nedan lånar fräckt jag gruppens vinjettbild för dess rent visuella kvaliteter.

Stoppa_Brommaflyget

Närförorterna går mot en förtätning, och det är nog nödvändigt. Jag besöker numera sällan andra delar av Stockholm men har märkt hur gamla ”utkanter” bebyggs i snabb takt. Trädgårdar på taket verkar vara högsta stadsplanerarmode. Marken är ju dyr och P-platser för besökare anses inte så nödvändiga. Spårvagnar ska de va, men här verkar de litet vilse i spenaten. Vi ska återigen bo trångt ”i en riktig stad”  som för 100 år sedan, utan den natur som finns i de söderförorter jag är van vid sedan 70 år.

Även flygklubbar ute på vischan står under press från folk från sta´n som skaffat sig fritidshus och nu förväntar sig en lantlig frid på landet.

Ack ja, det är motvind, eller nedsvep kanske man ska säga, för flyget. Många tror att järnvägen kan erbjuda en ersättning men den har svårt att leva upp till elementära krav på regularitet och säkerhet, trots stora de-facto subventioner. Och mångade får kalla fötter när de börjar inse vilka kostnader och ingrepp i landskapet som en snabbjärnväg skulle innebära.

Det är nog inte Swedavia och flygmyndigheterna som är flygets fiender, det är nog vår osäkerhet om hur vi bäst ska bevara vår miljö. Några av oss gläds över synen nedan men för mig ser den hemsk ut. Miljöförstöring till tusen.

Spikmatta

Bilden är ”lånad” från Facebook, från en svensk privatflygare Sven Wennerström vill jag minnas.

Jag var alltså ej på Bromma jubileumsdagen 21 maj, men har via webben konstaterat att företag inom flygbranschen som Bromma Air Maintenance, här och här, samt och Grafair, här och här, faktiskt finns kvar. Flygplan-underhåll och affärsflyg med jet, långväga ambulansflygningar m m. Så det är inte bara reguljärt trafikflyg som ryms. Intressant är att de starkaste rösterna för Brommas bibehållande kommer från folk i landsorten som reser med flyg ”i jobbet” men även privat.

 

Sudden

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: