Skrivet av: Sudden | 2016/08/11

En vykortsbaksida väcker minnen – och leder till att en länge försvunnen viktig bok återfinns

 

Sedan flera år har jag tapetserat kökets väggar och skåpdörrar med vykort jag fått och det är nu nästan fullt. Ibland ramlar något kort ned och många kort har missfärgats av den häftmassa jag använder för att fästa korten. Men jag har just inte bytt några kort.

Men det kanske börjar bli dags nu för en renovering tänkte jag i vintras, och jag lät de kort som föll ned då och då förbli nedramlade. Efter ett tag tyckte jag att kortens placering borde noteras ifall jag ville återskapa arrangemanget. Jag började inse att jag inte skulle gå i land med att gallra bland korten och föra in nya. Att avgöra vad man kan slänga bort är svårt.

160129_köksvägg

Nedramlade kort ses ligga samlade på brödrosten. T-sprit och lacknafta har jag använt för att få bort häftmasseklickarna.

Jag läste ibland vad som stod på baksidan på ett nedfallet kort och det väckte förstås minnen ibland. Här är ett exempel:

Thorlaksson_häst

Vykortet, vars motiv ”Thingvellir” av den isländske målaren Thorarinn Thorlaksson jag tyckte mycket om är köpt i London 1986 en ledig dag mellan två konferenser i London och i Brighton. (Man kan se motivet med högre kvalitet hos Wikipedia och man ser då att hästen inte har det så eländigt ensamt och ödsligt.)

Vi hade inte funnit något lämpligt hotell i Brighton utan bodde i London och tågpendlade de fyra Brighton-dagarna. Men hotellet och i synnerhet dess frukost var ju inte billig, och eftersom man själv fick stå för frukostkostnaden (om denna ej ingick i rumspriset eller hur det var), valde vi helt snålt att äta vår frukost på något enklare ställe längs gatan.

Så här ser reseräkningen ut, tyvärr är inte biljettpris, eller syftet med konferenserna angivna utan de uppgifterna framgår av bilagor som jag inte har kvar. Notera det relativt billiga brittiska pundet samt noteringen ”limo till bostaden”.

SASlimo

”SAS Limousine” var en av de inventioner Jan Carlzon införde för att ”lyfta” SAS. ”Limousine” lät ju så exklusivt. Flera flygresenärer delade på en hyrbil till/från flygplatsen (det var väl Freys hyrverk som skötte det hela i början). Det kunde bli litet långa rundor ibland innan man kom fram – men det var bekvämt tyckte jag.

Reseräkning_sept86

Jag noterade aldrig vilket flygbolag och vilket typ av plan resan skedde med; någon reseflygdagbok förde jag aldrig. Men jag har sparat mina kopior av de ifyllda reseräkningsblanketterna. Dessa blanketter fick mig att när jag 1988 slutade jobba, göra en sammanställning av alla mina tjänsteresor och då noterade jag helt kort även minnesvärda händelser i samband med resan. Det var ett rätt träligt jobb men det har verkligen lönat sig. Här är ett utsnitt:

Resejournal_utdrag

Reseräkningar och utlandsresebestämmelsernas tolkning var besvärliga saker, och de kunde orsaka segslitna tvister mellan granskare och resenär. Speciellt vissa resenärer/personligheter. Skrönorna var många. Med åren byggdes berg av obearbetade räkningar upp hos granskarna och granskningarna tog lång tid. Resenären klarade sig i allmänhet, man hade tagit ut ett lagom stort reseförskott för man måste ju en rejäl trave kontanter med sig eftersom betalkort ännu inte fanns. Nå, s k resecheckar förekom. Riksbanken hade länge synpunkter på hur mycket valuta man fick föra ur riket.

Det har sagts mig att några olyckliga individer förleddes att ta ut stora reseförskott som de hade svårt att betala när räkenskapens timme slutligen kom. Själv kände jag mig väldigt pressad av reseräkningsskrivandet, och jag sköt gärna upp skrivandet. En ond cirkel. Till slut löstes det hela genom att jag upp min ambition att göra varje detalj rätt utan jag gav ”ärliga basfakta” och sedan fick granskaren räkna och bedöma själv. Ungefär samtidigt tillfördes granskningsverksamheten mer och ung personal, säkert mer ”verklighetsförankrad” och det bidrog förstås också.

Jag hade nog tänkt skicka vykortet hem till familjen, men det blev aldrig gjort utan jag fraktade hem det själv. Notera ”frimärket”! På vykortet läser jag också att jag satt i London och skrev på en artikel för en svensk tekniktidning. Jag funderade nu över vad det kunde ha varit och letade förgäves i mina hyllor för att se om jag hade något kvar. I en tidskriftsamlare för tekniktidningar fann jag ett nummer av Teknisk Tidskrift där jag skrivit med anledning av att Marconi, radions uppfinnare fyllde 100, men den var från 1974. Kul som vanligt att läsa hur man skrev och bedömde framtiden då; man känner sig väldigt lätt ganska generad.

Men så fann jag där även mitt sedan ett par år försvunna exemplar av SFF:s B -register! Jag hade förstås anat att häftet hade blivit instucket på fel plats, men var? Så kom det ändå ut något nyttigt av min nyfikenhet och forskarlust! ”Den som söker han finner – men inte alltid det han söker efter!”

160807_SFF_B-registret

Brightonkonferensen var den på den tiden vartannat år återkommande IBC, International Broadcasting Convention. Några år senare flyttades den till Amsterdam och blev årlig. En orsak var väl just den bristande hotellkapaciteten i Brighton men Amsterdam klarar inte heller av de många deltagarna läste jag. Här är några bilder. Först en lagom rolig hotellrumsutsikt i Brighton; jag tror inte jag tagit bilden:

Brighton7_AD33

Utifrån ser hotellen pampiga ut men inuti var de säkert ”charmigt brittiskt sunkiga”:

Brighton3_AD29

Här en föreläsning:Brighton_1988_föreläsning

Jag ser att bilden är från 1988, och då hade frågan om ”europeisk HDTV” blivit aktuell; japanerna tryckte på.  Här nedan en bild från IBC i Amsterdam 1992 då de nordiska länderna tillsammans presenterade en systemskiss för heldigital TV av HDTV-kvalitet. Projektet hette HD-DIVINE och visade att man skulle ha en heldigital lösning och inte någon analog/digital hybrid som EU först hade satsat på inom sitt projekt Eureka 95 (”HD-MAC”).

IBC-92_Divine-buss

Från IBC 1988 stammar också min konferensväska som fortfarande gör god tjänst i det privata resandet:

160810_IBC1988-väska

 

Sudden

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: