Skrivet av: Sudden | 2016/09/30

Flyghistoriska personer – Tage Löf m fl

Jag måste få iväg ytterligare en bloggning under september. Tycker jag, eller om det nu är Luther som sitter på min axel och viskar i mitt öra? ”Statistiken” för min blogg är inte precis uppmuntrande men vaddå? – jag skriver ju för att det är kul. Fast det känns ju inte alltid så.

Har som vanligt samlat stoff men det vill sig inte att få ihop något. Och med ”få ihop” menar jag att knyta samman olika minnen och ”observationer av verkligheten”.

Läser DN på webben (prenumererar). Fast dödsannonser är väl förutom Namn och Nytt-sidan det enda man numera kan lita på i Dagens Nyheters alltmer vinklade syn på världen, och denna är ju för närvarande sällsynt rörig tycker jag. Det är inte bara journalister som har svårt att förstå den men dom stackarna måste ju försöka låtsas.

Alltnog, nu fann jag att en Tage Löf avlidit och jag är ganska säker att han är den Tage Löf jag ofta läste om i min tidiga ungdoms flygtidningar och i flygårsboken från Allhems ”Ett År i Luften” från åren kring 1950:

tage_lof_bildJorå, det är ”the real MacCready” på bilden. Han flög en Weihe som i hast hade byggts samman av ”överblivna” delar hos Kockums i Mamö. Som kom tvåa i segelflyg-VM 1950 som hölls på Gustavsvik i Örebro. Billy Nilsson vann och Tage Löf kom 7:a. Här två sidor (klipp1 och klipp2) ur Yngve Norrvis utförliga reportage från denna tävling som utgör en bilaga i Ett År I Luften 1951. Man ser att Flygvapnet då hade ett starkt engagemang i segelflyget, även om det nu inte gick så bra denna gång som 1948 när Pelle Persson blev världsmästare. Nordenskiöld blev besviken 1949 då civilisten Löf blev svensk mästare framför flygvapnets piloter. (Se Tage Löfs berättelse nedan.)

Här är litet om Billy Nilsson som jag fann i min dator. Materialet kommer ”på något sätt” från en bok av Åke Westerlind om flyget i Västernorrland:

Här är den dödsannons jag såg i DN i morse:

tage_lof_dodsannons

För att kolla att det var rätt man, googlade jag och fann i Claës Hagenfeldt och Rolf Brobergs guldgruva om och kring Gustavsviks flygfält några personer ut vår flyghistoria presenterade såsom flygjournalisten m m Yngve Norrvi, Pelle Persson och just Tage Löf. Där fanns även denna berättelse av Tage L själv från Stockholms Segelflygklubbs organ ”Cumulus” nr 2/2011.

Vidare fann jag denna intervju med Tage Löf angående den 1952 nedskjutna DC 3:an.

Det finns mycket flyghistoria på nätet och man får hoppas att dessa berättelser finns säkert bevarade, varför inte i SFF:s arkiv. En webbsajt som just nu är försvunnen är Håkan Svenssons sajt ”Silvervingar” som är flyghistoriskt mycket värdefull. Detta försvinnande har nyligen uppmärksammats av läsare och rapporterats på SFF Forum och Facebook-grupp. Man får hoppas att det färdiga verket finns kvar hos upphovsmannen; det borde finnas i SFF:s arkiv. Det är inte bara en värdefull förteckning av vilka personerna var och uppgifter om deras utbildning, utan man får även läsa om deras öden och om vad de upplevde. Jag minns även intressanta bilder och annat om J 26 Mustang i tjänst.

 

Sudden

 

P.S Hur VM-tävlingen och Sverige 1950 upplevdes av det amerikanska laget.

 

Kommentera

Kategorier

