Skrivet av: Sudden | 2016/11/15

Några trevliga saker att titta på

Det har ju inträffat både roliga och tråkiga saker de senaste veckorna. Här ett utdrag ur ett mail:

Jag fick en chock när min dator spårade ur i onsdags (19 oktober) och blev mycket konstig men med stor möda användbar.

Efter samtal med min son Jan som har en mer positiv syn På ASUS datorer än jag men vars råd ej hjälpte beslöt jag på fredagen på egen hand att göra en s k ”återställning”. Sedan gick datorn inte igång alls, utan lämnade för mig oanvändbara felmeddelanden! ”Persistent perfection” – pyttsan!
 .
161021_aterstallare
 
.
Stor förtvivlan och näven i bordet ”nej i morgon går jag och köper mig en ny dator”. Ingen kan reparera den och ”den är och förblir falsk och opålitlig”!
 
Jan kom dock hit i lördags eftermiddag och genom att fånga felmeddelandena med smartfonens kamera och sedan surfa och googla på webben med samma smartfon kring de ord/begrepp som nämnts i felmeddelandena, fick han en hum om vad andra datoranvändare råkat ut för och hur de löst problemet. McAfees medlevererade skydd mot virus och andra elakheter verkade vara boven och ha orsakat att datorn inte funkade som den skulle (och till sist inte alls). Jan rensade datorn helt från McAfee; skyddet var ändå inaktiverat eftersom jag tidigare valt att använda Microsofts eget skydd. Båda skydden var medlevererade men kan inte användas tillsammans.
 
ASUS får väl en slant från McAfee. Intressant är hur Microsoft, andra programvaruleverantörer och apparattillverkare kommer överens. Och vems felet är när något inte fungerar.
 
Jan är överhuvudtaget mycket skeptisk till de företag som säljer skydd mot virus och annat elände som de skräms med i säljbefrämjande syfte. Ofta ställer deras produkter (programvara) till mer problem än vad de löser. Och han fick nu ytterligare ett bevis på sin tes.
 
Han anser att en orsak att datorerna med tiden går allt sämre är att användaren gärna installerar ”förbättringar”, inte minst sådana som tillverkaren påstår vara nödvändiga.
 
Bifogar en bild av min duktige son ”in action”
.
161022_jan_lagar_datorn
 .
Därmed inte sagt att datorn går lugnt och sansat. Den har hyss för sig, hoppar in av sig själv i ett viloläge då och då. Ibland måste den då stängas av och omstartas, oftast börjar den då där den slutade. Så helt hjärndöd blir den inte alltid.
 .
Jag lever stillsamt och har inget behov av överraskningar. Det finns nog av annat elände såsom kroppsliga krämpor, egna och Evas, med en sjukvård som inte verkar bry sig. Så ej heller polisen när Eva i lördags blev bestulen på sin ryggsäck hon tillfälligt ställt ifrån sig när hon avslutat en taxifärd. Sjukvård och polisväsen bjuder på överraskningar och besvikelser nog. Man får försöka låta bli att bry sig och jag kommer att tänka på ”alternativtiteln” till filmen ”Dr Strangelove”: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben.
 .
Evas krämpor de senaste månaderna har krävt många taxiresor. Uppsalas busslinjenät är inget vidare och när det är halt måste hon nu undvika långa promenader på halkiga trottoarer. Chauffören hade nu ställt ryggsäcken på ett lämpligt ställe i en port när han lastade ur. När Eva kom fram var ryggsäcken borta. Många bekanta till Eva fanns i närheten och även en person som sedan många år är allmänt känd i Evas kretsar som kleptoman. Hon bär förstås inte det namn som nämns i bloggen jag länkar till. Man inser att detta är en sorgligt människoöde.
 .
Vi får se hur det går. Polismyndigheten som Eva ringde till var mycket noga med att notera vad som fanns i ryggsäcken. ”Vad är det för färger på dina stickgarner?”
.
141123_eva_stickar
.
Eva glömde rapportera att mobilladdaren också var bland det stulna samt backup-USB-stickan för alla foton.
.
Det är väl med naturnödvändigt så så att det man själv upplever som en ”katastrof” är ett rutinärende för polisväsendet.
.
Lyckligtvis har hon kameran kvar och jag har en andra foto-backup hos mig. Medan både Kjell  & Company och Clas Ohlson skakar beklagande på sina huvuden när jag nämner laddarens beteckning: ”Jo det finns ett exemplar hos oss i Solna, men det är redan beställt av en kund. Du får nog söka på webben”.
 .
Och den eländiga snöröjningen i Stockholm men där jag inte haft behov att åka bil längre sträckor. Brukar byta till dubbdäck först i december.
 .
Och så Trump ovanpå allt. Enda ”trösten” är skadeglädjen att alla jobbigt stöddiga USA-entusiaster fått något att tänka på. Välkomna till oss som redan vet!
 .
Därtill ”tvånget” att skriva något bra på bloggen.  Här kommer åtminstone några tips om trevligheter att se på webben. Jag skulle vilja kommentera dem ytterligare men jag orkar inte riktigt. Kommer därtill att jag inte begriper mig på editeringsfunktionerna vid bloggskrivande. Just nu är det dessutom något med radframmatningen som hamnat snett (får använda ”fuskpunkt”; detta händer då och då), och så skulle jag ju vilja kunna välja textstorlek. Jag beklagar verkligen att mina bloggar inte är så eleganta.
 .
Jesper Rådegård har gjort några fina filmer som jag hittat via Facebook. Här får vi se Per Widings Pietenpol Air Camper SE-ACW  ”Kajsa”.
.
Här nedan ser vi vad en ung Per Widing byggt. Om förebilden DFS Olympia kan vi läsa här. SE-STT var ett klubb-bygge, ett annat självbygge var SE-SHG som jag skrivit om på min blogg.
.
widing
.
Jag fotograferade ”Kajsa”  vid en flygdag på Skå i juni 2009. Per har hållit på i många år. Ford A bilmotor som i Widdings plan var ett populärt motorval i det tidiga amerikanska 30-tal då typen lanserades för hembygge. I dag förekommer den lättare men starkare Chevrolet Corvette-motorn. Mer om Pietenpol kan man läsa på webben här och här och många andra ställen.
.
Tidiga hembyggares stora problem var att komma över en billig och tillräckligt bra motor. Motorer för småflyg är ännu i dag ohemult dyra har jag fått intrycket av. Why?
.
Här är en annan Rådegård-film med Mikael Carlsons Tummelisa och Fokker D VII. Mycket fint redigerad.
.
Någonstans stötte jag på ett TV-program med en svensk trafikflygveteran, Sten Hjalmarsson.  Vägen till pilotyrket var inte alltid spikrak om nu någon trodde det. Mer om honom och hans upplevelser finns här. Se även Axess TV. Han avled 2015, inte så lång tid efter inspelningen.
.
Slutligen ett historisk videoklipp om raketdrift och flygande vingar. Alexander Lippisch kommer vi aldrig ifrån. Hans konstruktioner och inspiration för många andra, som Erik Bratt och många andra deltavinge-konstruktörer. ”Den flygande vingen” har varit och är idealet för många förhoppningsfulla.
.
 050327_Påskdrake_ryska_träägg
.
Sudden
Responses

  1. Nu blev jag nyfiken på vad jag stickade; bilden är väl ett par år gammal? Jag kunde inte förstora den. Den sista bilden var intressant; en deltavinge?? Är det en godisask som skymtar?

    Gilla

    • Hej Eva! Jag har brottats med redigeringen av detta inlägg men nu är i alla fall bilden av dig stickandes klickbar. Den är från 23 november 2013, kanske första gången du var hemma hos mig . Över din axel skymtar en avbildning av ”typisk” Dick Bengtsson-målning. Jag tror du stickade något åt en väninnas späda barnbarn.

      Den sista bilden är en ask, formad som ett Draken-plan, som jag lagt påskgodis i för några barnbarn. Locket, d v s själva planet, kunde man slänga omkring i vardagsrummet. Det visade en tendens att komma in i superstall, något som gav en ytterligare dimension åt leken, åtminstone om den lekande var flygnörd. Denna bild har jag (ännu) ej lyckats göra klickbar.

      De skönt bemålade påskäggen och fatet är av trä och från Ukraina.

      Kanske den här bilden vill bli klickbar eller åtminstone större: https://larsan13.files.wordpress.com/2016/11/pc3a5skdrake2liten.jpg

      Gilla

      • Bilden av den stickande Eva är visserligen från den 23 november, men från 2014. Det stämmer bättre med Evas minnen av väninnor och bekantas barns nedkomster! Ett täcke (?) skulle det visst bli.

        Det var stört omöjligt att rätta inlägget så det fick bli ett nytt!

        Gilla


Kommentera

Kategorier

