Skrivet av: Sudden | 2016/11/30

Uppsamlat

Börjar bli dags att få iväg något. Naturligtvis har jag jag tappat sugen, det är ju inte ovanligt att det låser sig med tiden. En evig kamp mellan drömmande, lust och ambitioner å ena sidan och förmåga och ork på den andra.

Nå, ”posten”, d v s Postnord AB  (korrekt svensk stavning; företaget själv stavar ”PostNord AB”). Är bara ett av många exempel på att det inte bara är journalister som inte följer språkfolkets rekommendationer; ett exempel är ”medium”. Det händiga ”hen” har jag inga större problem med men formen ”svensk media” får mig att gå i taket. Nästan.

Språkfrågor väcker känslor, nyligen var ordet ”flygplan” uppe på Facebook och ”oskicket” att kalla ett flygplan ”ett flyg”. Kanske det har med SAS och inflytandet från danskan och norskans ”ett fly” att göra förutom att ordet är kort och ”praktiskt”.

En fotbollsplan vet jag vad det är, men vad är ett flygplan? Frangst inflytande för ett sekel sedan? ”Flygmaskin” tycker jag är rejält och generellt och bra. Och flygetyg, d v s Flugzeug, det vore väl något!

Posten ja. Många är missnöjda men jag har väl aldrig haft större problem annat än att jag ogillar min raske brevbärarens ovana att slarvigt vika ihop försändelser, till exempelvis tidningar i ca A4-format, litet på sniskan :

161123_svs-nytt_vikt

Nu är amerikanska segelflygplan från Schweizer inte särskilt upphetsande. Jänkarna använder helst europeiska produkter när de vill segelflyga på riktigt, även om  det givetvis finns enstaka högvärdiga amerikanska konstruktioner (gissar jag). Schweizer har sedan länge lämnat segelflygmarknaden.

Vore man marknadsliberal skulle man ju dock glädjas av valfriheten, jag betjänas av två brevbärningsföretag. Vem som sedan gör valet och ”åtnjuter” valfriheten, ja säg det.

konkurrens1

Bilden är drygt 10 år gammal, nu förekommer golf-bilar. Litet bredvidläsning förresten om hur det såg ut för ett drygt decennium hemmavid. Nu byggs det av bara den i Haninge.

Vad beträffar tidningar, damp i dag decembernumret av Aeroplane Monthly äntligen ned i brevlådan, ovikt lyckligtvis. Jag hade en tid befarat att jag hade blivit borttappad av tidningsförlaget, jag saknade t ex septembernumret. Det var svårt att kolla när jag senast betalade, den papperslöshet som Internet innebär gör min bokföring litet rörig, och sökningen i mina kontobesked gick först snett. Men så småningom upptäckte jag en inbetalning för drygt ett år sedan (för två års prenumeration) och tänkte skriva ett klagomail. Men så damp tidningen ned just idag. Innan dess hade jag funderat om det ändå inte var dags att avsluta denna prenumeration. Jag har alla nummer (med några missar) f  o m 1983. Här är mitt äldsta nummer. Ingen Spitfire på omslaget – för en gångs skull:

aeroplane_monthly_august_1979

Jag har samlat ett antal tidningsklipp och annat som kommer till min dator. Här ett ganska färskt meddelande som ändå på något sätt påminner om den ljuva tid då man ”sportflög” (inte jag!)  men kunde vara nyttig ändå och då nonsenstermen ”allmänflyg” inte fanns:

kvigorAnnars är flyget på Vängsö hotat, det finns dom som vill tjäna pengar på att ordna ”romantiska” hotell i gamla herrgårdar/slott på bygden och vars gäster troligen inte har så stor förståelse för motorflygare som tränar starter och landningar. Eller bogsersläp för den delen.

Olyckor hände förr också fast de var annorlunda. Här ett tidsdokument:

Klipp från 1926 inklistrade i hemgjord mapp av omslagspapper. Flygmaskin skrämde hästar i sken vid Gripenberg.Okänd källa juli 1926. Skannat 2006 av Lars Henriksson.

Klipp från 1926 inklistrade i hemgjord mapp av omslagspapper. Flygmaskin skrämde hästar i sken vid Gripenberg.Okänd källa juli 1926. Skannat 2006 av Lars Henriksson.

Och detta med ett framtida flygmuseum är en gammal historia:

Klipp från 1926 inklistrade i hemgjord mapp av omslagspapper. Svenska Aeroklubben önskar aeronautiskt museum. Okänd källa 1926. Skannat 2006 av Lars Henriksson.

Klipp från 1926 inklistrade i hemgjord mapp av omslagspapper. Svenska Aeroklubben önskar aeronautiskt museum. Okänd källa 1926. Skannat 2006 av Lars Henriksson.

Slutligen. Många förfasas över att Ronald Trump vann presidentvalet. Hillary Clinton var ju favorit i Sverige. Kvinna och allt. Men kanske våra journalister,  som i allmänhet är väldigt ”liberala”, profeministiska och USA-uppskattande och inte alls vänstervridna som det ofta sägs, nog helt enkelt är okunniga i vissa avseenden och har misslett oss. Här reklam för en bok där förlaget (i övrigt mycket hedervärt) väl räknat med att Hillary skulle vinna. Hon som inte ens kunde hålla ordning på sin man…

drottningen_av_kaos

Kan vi lita på våra journalister? Man behöver inte vara sverigedemokrat för att undra. Eller är verkligheten alltför svår för närvarande?

Sudden

Kommentera

Kategorier

