Skrivet av: Sudden | 2016/12/02

Mer uppsamlat

Det lackar mot jul. Hyacint och amaryllis börjar dra iväg, adventspyntning har skett. Kommande träffar med sönerna planeras, litet försvårat av Evas krämpor. Man skulle kunna klaga på vår sjukvård men jag avstår nu.

Det blev en del hopsamlat stoff kvar.

Jag har hängt på Evas generösa SvD-abonnemang (hon kan dela sitt abonnemang med en (fler?) person) och kommer därigenom bl a åt tidningens arkiv. Jag har annars en egen webb-prenumeration på DN. Mycket billig men till min besvikelse ger den mig inte tillgång till arkivet. Dessa snåla marknadsliberaler!

Undrar förresten om man idag ostraffat får säga ”kuljude”, ett ord jag minns och som jag hoppas DN ännu tillåter att man minns. Detta apropå det så kallade ”näthatet” som ju är samma gamla spänningar som tidigare. När riksdagsmän och ledarskribenter mest snackar sk-t om andra och inte vill förstå motpartens argument, varför får inte vi vanliga dödliga snacka sk-t.

Hur som haver, man kan hitta mycket och söksystemet i SvD  är ganska fantastiskt tycker jag. Söker man på det litet ovanliga namnet ”Roesch” hittar man denna annons från 1957.

fiat-annons_1957

Bland åtskilliga decenniers nummer med säg 14.000 stora tidningssidor årligen av SvD, som en liten rand-text i en simpel annons, hittar man detta. Egentligen fantastiskt. Fler Roesch-träffar här.

Fiat 1100 var rätt poppis vill jag minnas. Heinz Roesch flydde till Sverige i slutskedet av VK2 med en Dornier 24, något som det nyligen erinrats om på SFF forum. Mycket kan jag länka till härom, bl a detta. Heinz skötte efter kriget om planet åt FV i Hägernäs men övergick till att reparera/sälja bilar i Norrtälje när FV inte längre tyckte man kunde fortsätta använda ”Doan”. Ett mycket klyftigt byggt plan, man har gjort en uppdaterad variant.

Ett annat arkivfynd är den ökända bröd-propagandan, här från februari-mars 1976:

social1

social2

Jag hade stora problem med att ladda ned SvD:s tidningssidor i arkivet och sidan nedan från 1976, om ett kommande flygmuseum, fordrade en hel del jobb. Kanske ändå mest beroende på min okunskap:

museum_tot2

Den tekniska kvaliteten kan nog bli högre om man kan sina saker. Jag noterar skribentens namn, Jan Ohlsson. Han skriver ännu i Flygets Årsbok om trafikflyg, artiklar där jag går vilse bland alla de flygbolag som han nämner. En del reella, andra är väl mest mest papperskonstruktioner. Bolag som kommer och går; det hela påminner om taxi-branschen. En del personer har mer pengar än förstånd. Men det finns förstås dom som kan sina saker.

Flyg är en trasslig bransch, även själva tillverkningen av de kära planen:

usa_subventionerar_boeing

Beklagar att bilden inte velat bli klickbar men det kanske går att läsa texten.

Sudden

 

 

 

Kommentera

Kategorier

