Skrivet av: Sudden | 2016/12/14

Världens oro och stolligheter – men vi får hoppas på julefrid

Min blogg förefaller grundförsörjas av google-träffar som förhoppningsvis upplevs som givande men visst får jag också en ökad tillströmning av läsare när jag tipsar om en viss bloggning på exempelvis Svensk Flyghistorisk Förenings forum. Eller de kanske tycker ”äsch”, inga kalenderbitardata ju. ”Fakta” som det väl kallas bland de inbitna konnässörer som vet om man ska skriva ”Saab” eller ”SAAB”. Själv är jag mer intresserad av hur planet kändes i spaken, speciellt när man närmade sig flygenveloppens utkanter. Och jag vet vad torsionsnäsa är.

Vakna SFF Forum!

Det finns någon slags prenumerationsfunktion på min blogg men jag har inte helt förstått hur den funkar. Men det är mycket man inte förstår.

Att den nyligen bortgångne motoringenjören Per Gillbrand, verksam vid Saab och Volvo, var en stor och begåvad entusiast förstår man dock av Teknikens Världs minnesvideo.

Jag har tidigare haft litet om Gillbrand på min blogg.

Gillbrand_Merlin

Rolls-Royce Merlin dög för RAF under VK2 men är väl rent tekniskt inte så märkvärdig och blev inte heller kommersiellt framgångsrik. Jänkarna byggde bättre stjärnmotorer som fick en kort glansperiod innan den superba jetmotorn, som baserades på brittisk/tysk teknik, tog över.

I denna min bloggning länkas även till en video av en ”nörd” som rör mig nästan till tårar.

Ja mycket är obegripligt här i världen. Såsom det intresse för ”klimatet” som officiellt triggades igång av en avdankad amerikansk vicepresident eller vad han nu var, Al Gore. Jag själv tog därför (hehe!) först inte saken på allvar men nu har ”klimatfrågan” blivit och har länge varit jättestor. Själv är jag skeptisk och tycker mig nu dessutom notera en viss ”uttröttning”. Eller insikt till och med? Har vi alla låtit oss luras av tidernas jättemissförstånd? Som dock våra hedervärda dagstidningar fortfarande gör sitt bästa att förstärka.

Man kommer ju att tänka på  Ferlins dikt om ”Den stora kometen”.

Smaka på de argument/konstateranden som framförs på ”Stockholmsinitiativets sajt”. Ett klipp:

Vad man verkligen ska ta på allvar är den politiska hysteri som pågår. El från vindkraft som exporteras till långt under produktionspris. Satsningar på miljöskadliga biobränslen. Målsättningar som fossilfri fordonsflotta till 2030 som beräknas ge ökade bränslekostnader på 40 mdr årligen. En snårskog av svåröverskådliga politiska styrmedel, punktskatter och premier. Ingen fortlöpande konsekvensanalys. Ett ytterst kostsamt politiskt och samhällsekonomiskt experiment. Vem betalar? Du och jag. Konsumenter och skattebetalare. Med klimatnytta lika med noll. Svenska koldioxidtillskott utgör ca 1 ‰ av de globala. Det gäller varumärket säger politikerna. Vad är priset för ett hypotetiskt varumärke?

Gillbrand hyllar den relativt enkla kolvmotorn i motsats till nya komplicerade arrangemang som måhända kan bli rätt bra med tiden men knappast lika energieffektiva. Se exempelvis detta exempel som vittnar om den högt stående ingenjörsvetenskapen i Göteborg. Men så såg jag datumet… Här då en mer seriös lösning.

Entusiaster kan vara jobbiga både IRL och på webben men jag avstår att citera hur järnvägsentusiaster tycker när bommarna vid en korsning landsväg/järnväg inte råkat fällas när tåget kom. Det värsta för dem verkar då vara att bilförare inte är alls så kunniga om lokförare i regelverket kring sådana korsningar. Lokförare dom kan dom minsann!

Gud, ge mig kraft att tala med dessa personer. Som tycker så ”eljest”!

gud

Gud är klickbar men det lönar sig inte så mycket. I varje fall inte här.

Men det finns dom som inte ger upp, som vågar säga vad de vet. Vad som driver dem kan man ju sedan i och för sig förstås undra över:

snowdenassangemanning

Sveriges journalister har ju efter den första entusiasmen för Wikileaks vänt Assange ryggen. Vad som drivit dem kan man sedan i och för sig förstås undra över

Men det finns ändå dom med litet heder kvar. En hederlig rak orientering i verkligheten, något man förväntar sig från våra massmedier om man nu ska fortsätta betala för dem.

Avslutningsvis litet från min vardag, ett mail till Eva:

Hej Eva!
 
Fick inte tag i några rödbetor igår. Skulle finnas på torsdag sa mannen i ”invandraraffären”.
 
Ramlade i rulltrappan till Clas Ohlson. Klängde mig fast i handräcket. kom ned ganska OK men blödde ymnigt ur ett sår på höger pekfinger. Droppade på golvet. Fick litet hushållspapper i kassan. En hjälpsam och resolut dam i kundkön trodde jag förlorat en tand, jag hade ju onekligen blod kring läpparna (såg jag senare). Och pekfingersåret behövde sys tyckte hon.
 
Fick för mig att åka till Närakuten, det kunde ju vara kul dessutom. Parkering omöjlig men ställde bilen på en handikap-plats. Att sjukvården inte ens kan ordna en sådan småsak!
 
Såret behövde inte sys men jag får väl skaffa en gummihandske att ha när jag diskar. Med tänderna hände inget; jag bet mig väl i läppen.
 
Sköterskan, av den moderata hemmafrutypen om du förstår vad jag menar, konstaterade att detta var ju en ganska liten sak. Men den läkarbesiktigades dock, nej inga känselproblem.
 
Sköterskan nästan öppnade vårt samtal med att det var ”invandrarnas fel” att det var väntetid. (Jag hade väl suttit och väntat en halvtimme). ”De känner inte till sin egen kropp” menade hon och det är nog riktigt.
 
Pommes strips ska jag nog köpa till hamburgarna.
 
Böckerna jag skulle hämta var inte ens beställda. Jag måste ha sovit när jag gjorde min beställning. Har nu beställt på nytt.
 
Coop har förlängt sitt erbjudande om 25 % rabatt t o m nyår! Nästan dålig stil!
 
Kram/Lasse
Sudden

 

 

Kommentera

Kategorier

