Skrivet av: Sudden | 2017/02/19

Duxford 2007

Det saknas inte saker jag känner lust att skriva om men jag orkar inte gå på djupet i något ämne. Det finns en del ”privat” som tynger förutom ”världssituationen” som är rörig.

Vad ska man tycka om Trump? Kanske han ändå kan ses som en ”frisk fläkt”. Som ger våra stöddiga media, TV och dagspress, på nöten, för att dom surrat omkring alltför länge i sin liberala-USA-dyrkande skenvärld.  Om man vågar vara optimist. Troligen tar det hela en ända med förskräckelse, förhoppningsvis bara för Trump. Men vi måste hur som haver erkänna att Ryssland, Kina och Indien är på frammarsch. EU då? Tja många medlemsländer syd- och sydostvart verkar otrevligt korrupta.

I övrigt snurrar jag  omkring på Facebook där någon mindes målflygverksamheten och Fairey Firefly och jag gjorde någon bildkommentar.

I juli 2007 besökte jag nämligen flygshowen ”Flying Legends” på Duxford utanför Cambridge och såg då en svensk Firefly SE-BRG som hamnat där (se klipp ur SFT nr 3 2004) samt en ubåt, ”Spiggen”; även här.

070707_Spiggen

Här min ”reserapport” samt några bilder från resan, dock bara från den halva dag jag tillbringade i  London.

Sudden

 

P S. Här finns bilder från hela resan, även Duxford. Dock ej om den snöpliga hastighetsöverträdelsen när jag blev plåtad på hemfärden från Skavsta för att jag missade en 70-skylt vid Nyköpings gamla kyrkogård.

AVATAR_SPEEDY


Svar

  1. Hej Lars et al,

    Fairy Firefly and target towing!!!!

    Yes, I have had a taste of that too when I worked for Svensk Flygtjänst at Bromma. This was when I was young and inexperienced and I quite probably looked for a job with Svensk Flygtjänst just because they had that exciting old English aeroplane, The Fairy Firefly. In addition to the Firefly they operated a few SAAB B-17s, all used for target towing.

    I and an older chap spent quite a lot of time at Skå-Edeby where Svensk Flygtjänst had a hangar where they stored the target unassembled and assembled gliders. It was our job to assemble them and to trim them to fly well. We also assisted in getting them airborne and to recover them providing they were not shot to pieces which hardly ever happened. The targets were flown in, the pilot of the Firefly or the B-17 was talked down by us to the right altitude for the glider to land on the airfield. We had a very old pilot whose hearing was not the very best. He always responded with an affirmation of our message regardless of if he heard what we said or not. One day he came in very low, too low, and we instructed him to climb. He confirmed our message. And continued to fly this aircraft lower and lower. We shouted to him to climb. He confirmed that message too and continued his descent. He landed the glider some 100 meters outside the parameter fence and the target aircraft eventually stopped on the airfield with some 200 meters of parameter fence attached to it.

    We did receive complains from time to time. It did happen sometimes that the gunners on the ground hit the wire between the towing aircraft and the target. The complaint we received was that, when this happened, the target glider flew for much too long before it eventually crashed. Well, if the gunners on the ground were any good they should have blown that target to pieces.

    Erik.

    Gilla

  2. Intressant Erik! Jag kände inte till din verksamhet inom detta område.

    Den göteborgske flyghistorikern Åke Hall har skrivit en bok, ”Målflyg”. Den skiljer sig från andra av hans böcker genom att skriva och berätta mycket om de personer som gjorde historia, i detta fall de verksamma inom Svensk Flygtänsts målflyg för försvaret.

    De flesta s k flyghistoriska böcker handlar ju ofta annars mycket litet om människor, däremot ges mycket av ”kalenderbitardata” för de kära maskinerna. Själv är jag dock mer intresserad av människor och flygplan såsom tekniskt och sensuellt raffinerade och lockande föremål.

    En Firefly fanns på FV-museum men ”lämnades över” till ett danskt museum, oklart mot vilken gentjänst. Detta gav upphov till mycket ”snyftande” och gnäll på museets ledning, och jag stack ut hakan genom att påpeka att man inte kan spara allting och att en Firefly var ju inte det viktigaste att spara, det var ju inte heller militärt. Jag funderar om denna åsikt indirekt påverkade min senare utsparkning från den fina flyghistoriska föreningen.

    Lästips:

    http://www.bokus.com/bok/9789197389280/malflyg/
    http://www.tjelvar.se/fv/fv17.htm
    http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3580

    I övrig har t ex Fredric Lagerqvist skrivit om Flygtänst på sin blogg och med googling kan du hitta mycket, bl a bilder från Skå

    Gilla

  3. I have always believed it was a Fairey Firefly which had an affair with the perimeter fence.

    Gilla

    • Hi Enok,

      I took a look in Åke Hall´s book on Swedish target towing activities (”Målflyg”, published by AHR) and learnt that one of the almost twenty Fairey Fireflys used by Svensk Flygtjänst had a very hard encounter with an agricultural stone fence on 18 September 1954. The location was near the town of Halmstad in southwest (Ringenäs shoting range). The crew survived almost unhurt but the plane was a total loss (it caught fire). Registration was SE-BRI. The engine had failed.

      Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier