Skrivet av: Sudden | 2017/06/02

Litet kring Björn Karlström

Det är hög tid att göra något på bloggen. Har senaste tiden haft annat i huvudet och har bl a ofta varit på Facebook och följt nostalgigruppen ”Det gamla Stockholm” som gav mig anledning att kommentera om flyg. Skarpnäck, Bromma och Lindarängen kom då upp. Och det fanns förstås mycket annat än flyg att säga något om.

Facebook har sina goda sidor. Det går snabbt och man får ofta positiv respons (d v s gillanden). Långa trådar men med kort liv och det blir snart svårt att greppa vad som sagts tidigare (ja t o m att hitta sina egna kommentarer) och att undvika dubbleringar. Samtidigt är inläggen korta och ofta ”grunda”. Men det finns både specialistsvar och mer personliga minnen typ ”där bodde min moster”.

När Lindarängen var på tapeten skrev en kvinna att hennes far haft en verkstad för flygplanunderhåll på Lindarängen: Under åren 1931 – 1942 bedrev min pappa egen verkstadsrörelse i flygbranschen under firma Wettergrens Flygreparationer vid Lindarängen.

Jag visste att tecknaren och formgivaren Björn Karlström som mycket ung jobbat i en verkstad på Lindarängen och googlade på båda namnen. Och denna intressanta presentation av en ung Karlström fann jag då i tidningen Looping nr 8, 1952, sid 18. Här ett självporträtt därifrån:

Positiv respons fick jag också: ”Tusen tusen tack för den fantastiska länken! Jag har i min ägo ett antal tavlor ritade av Björn Karlström. De betyder oerhört mycket för mig.” Blev smått nyfiken på hans tavlor; knappast bara flygplan föreställer jag mig.

Karlström fortsatte livet ut att göra flygplanritningar och dito teckningar och för de flygintresserade är han mest känd för detta men han sysslade också med formgivning av bl a mopeder och bilar för Nymans, Saab och Scania-Vabis. Denna ”Autoped” från Nymans i Uppsala var formgiven av honom. Den såg nog litet annorlunda ut genom åren; olika motorer och ibland remdrivning. En tidig typ av motor som förekom kunde komma in i en ”andra andning” och nå nästan den dubbla tillåtna farten läste jag någonstans:

 

Bilden är tagen för på dagen precis 15 år sedan, alltså 2 juni 2002, vid startplatsen på Riddarholmen för en kortege av bilar, motorcyklar och mopeder. Kallad Gärdesloppet (en ”simulerad tävling” ägde sedan rum på Djurgården men det var primärt ”show” (bildgoogla på ”Gärdesloppet”). Jag såg också en Nymans Saxoped, med motor från tyska Fichtel & Sachs, precis en sådan som jag hade. D v s denna var treväxlad medan min hade bara två. Jag försökte tala med ägaren men han var inte så road av det minns jag. Han kanske var nervis inför starten.

Karlström var visst involverad i alla Nyman-mopeders utformning. Det fanns några verkligt raffiga saker.

Passar på att visa två bilder till inför starten av kortegen/rallyt:

Det gäller minsann att ha stil! Stil, på sitt sätt, har denna SS-buss. I mina ögon i alla fall; så såg bussarna ut i min stockholmsbarndom i slutet på 40-talet:

Tillbaka till Björn Karlström; här finns en intervju med Björn Karlström (sid 24) och flera av hans verk omnämns och visas, inte bara mopeder och bilar. Intervjun gjordes 2005, ett halvår innan han avled den 9 februari 2006. Här är minnesord publicerade i april 2006.

Känt är också hans samarbete med modellflygaren m m Sigurd Isacson, se denna bild  (lånad från Hobbyfolk nr 3/1949). Här ses de två med ytterligare en man känd inom flyget. Bilder från ”Papp-Isacs” memoarer, ”Äventyr och segrar med flyg, bil och båt”.

Här den Karlströmritade bygginstruktionen för Isacsons ”förfabricerade” Auster-modell:

Och så ritade han karikatyrer av flygplan för att hjälpa flyg- och luftvärnssoldater att identifiera flygplan. Bilder som nog mest uppskattades av flygnördar. Njut av beskrivningsspråket med dess speciella ord som exempelvis spolformad medan ord som fena och stabilisator inte förekom. Och visst, sidoroder och höjdroder är enklare, mera rakt på sak. Draken hade exempelvis ”rörformad kropp” samt ”kantigt bakåtlutande sidoroder”. Visste du det?

Karlström tecknade också serier med flygmotiv. Så här föreställde han sig Biggles:

Jag har läst otaliga Bigglesböcker, utan illustrationer, men jag tror inte det skulle ha förhöjt nöjet att få se hur han såg ut. Jag föreställde mig honom som spenslig och kortvuxen och lätt sur, särskilt senare i livet. Här är den drivne tecknaren Stig Stjernviks uppfattning om Biggles:

Inte heller vad jag föreställde mig när det begav sig.

 

Sudden

 

Annonser

Responses

  1. Hej, jag fann din blogg av en händelse när jag letade efter minnen från Gävle. Kul att läsa och tack för ettöresflygaren. Jag heter Anders och är aktiv på den här bloggen om gamla Gävle. Mamma hette Karin Berg och kanske hade du henne på Söderskolan första innan du flyttade.
    Bloggen heter vi som tycker Gävle var bättre förr. Jag har nyss haft bilder inne från Rörbärgskolonien 1954 (småbarn ) om du känner igen dig.
    https://www.facebook.com/groups/430004640375177/
    Välkomen ovan om du vill finna mer om Gefle.
    Inlägget Rörberg och annat är väl tillgnglig att läsa för dig skulle jag tro.
    https://www.facebook.com/groups/430004640375177/?multi_permalinks=1555439311165032&ref=notif&notif_t=like&notif_id=1497302439004640
    Ha det bra jag är född 1940. –
    https://www.facebook.com/hampus60

    Gilla

    • Hej Hampus71!

      Ja så kan det gå, ibland finner man oväntade saker! (På https://larsan13.wordpress.com/2011/09/05/ahrenberg-extra-med-ettoresflygarn-med-mera/ )

      Minns från 4-6-åldern (jag är född i december 1938) att mamma talade om ”Ettöresflygaren” utan att förklara vad det var. Eller om jag inte förstod hennes svar. Nu finns det ju mycket skrivit om honom på sajter om Gävle (t ex Gävle-draget). Jag följer den andra FB -gruppen (”Du vet att du är från Gävle om…), men inte så ivrigt. Jag lämnade ju Gävle redan när jag var 7 år gammal och hann inte uppleva så mycket av sta’n. Annat än Stadsträdgården och Staketgatan när jag gick till eller från första klass i Norra Skolan hos fröken Dahlström. Vi bodde i Villastan, Västra Ringvägen 10, så det var en bit att gå. Sedan kom jag till Årsta i södra Stockholm.

      Minns från vid senare besök i Gävle morfars (gammal järnvägare) slit med att sköta minigolfbanor vid Strömvallen, Fjärran Höjder och Boulognerskogen

      På senare tid har jag återfått kontakten med Eva, som var med på barnkalasen för 70 år sedan, och som blev kvar längre i Gävle och kan berätta mycket om Gävle-profiler, platser och händelser och det ”sociala livet”. Visa mig Bönan, Huseliiharen (god mat!) och mycket mer som jag aldrig såg eller har glömt.

      Hon har förklarat mycket för mig, bl a i fotoalbumen hos mig där antagligen hennes far yrkesfotografen (Gävle Fotografiska Magasin) står för många av bilderna. Våra föräldrar umgicks redan innan vi var födda.

      Bomhus är ett namn jag just bara minns; spårvagnarna dit var visst en aning större. Om Brynäs hade jag länge totalt fel uppfattning, blandade ihop det med ”Nynäs” (Hälsingegatan 9) dit mormor och morfar flyttade sedan vi sålt hela huset vid Västra Ringvägen till en trevlig färghandlare, gift med mammas bästa väninna.

      Rörberg – nej inget jag minns.

      Albin Ahrenbergs berättelse om Ettöresflygaren är fin. Han var en mycket god berättare och alla detaljer stämmer ju inte vad jag kunnat läsa via Gävledraget.

      Det vinns tydligen en visa om ettöresflygaren. Det var säkert en mycket omtalad händelse, och därför kom mamma att nämna den 20 år senare eller så.

      https://katalog.visarkiv.se/lib/ShowRecord.aspx?id=950908

      Här morfar och jag i trädgården på Västra Ringvägen 10:

      Sudden

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: