Skrivet av: Sudden | 2017/06/27

Aftonsol

Om någon mot förmodan märkt att min blogg håller på att tyna bort så har hen nog rätt. Det har varit en del annat så att säga men skriver gör jag ännu men på andra ställen. Mejl, SFF Forum, Facebook (om ”Gamla Stockholm” m m).  Så ”ordbajsare” är man ju fortfarande, en som vill berätta vad hen tycker och hur andra bör tycka.

Ordet ”ordbajsare” fick jag mig vid ett oplanerat möte på Gärdet överraskande slängt i ansiktet av en person, vars fråga på ett diskussionsforum jag tydligen svarat litet väl  skämtsamt på. Jag trodde att vi kände varandra och att jag därför kunde vara skojsam. Men icke, flyghistoria, det är allvar det. Man kan nog aldrig känna sig trygg eller lita på folk. Tappade lusten att följa modellflygar-old-tajmarnas lekar utan for någon annanstans.  Visar istället ett minne från en tidigare Gärdes-träff:

Alltnog besöken/visningarna på min blogg blir allt färre, men ibland kommer ett utbrott. Av intresse eller av något annat skäl. Funderar ett tag på vilket. Ett exempel:

Slutet av juni är en härlig tid med de ljusa nätterna. Fast med enstaka tristväder som kommer då och då. Plus 12 och duggregn.

”Frisches Wetter in Schweden sa tysken, frös ihjäl på midsommarafton”. Skrev Red Top en gång.

Vad gäller bloggens popularitetssiffror ska man skilja på ”besök” och ”visningar”. Någon kan ha ”strövat omkring” som man kan se här nedan. Mörkblått är antalet besökare, ljusblått antalet visningar. Jag har inte förmått att göra bilduschlingen förstoringsklickbar.

Besök_visningar

Detta får räcka. Inlägget kan ändå förbättra statistiken.

 

Sudden

 

 

 

 

 

 

Responses

  1. Hej Lars et al,

    I am one who have noticed that the number of your blogs have shrunk slowly but surely. To me that is very disappointing. Your blogs have always been very well written and very educational. At least for me who is old enough to understand that I do not know everything, in fact, I do not know very much at all. It is the young ones who know everything. That is, at least, what they think that they do and we older ones are, what was it called again, “ordbajsare”. It was when I gave SAAB a hand to get their Product Support section for the 340 some help that I shared my office for a week with a young man fresh out of some technical school. SAAB had only just hired him. I like to talk to people but very soon I understood that I, in his opinion, was an “ordbajsare” and he lectured me on how aviation in general and airlines in particular should be developed and managed. I made an exception and avoided further lectures from him.

    I take a look at Flygtorget from time to time, mainly to get a good laugh or two. The vast majority of the comments made there by the readers come from proper “ordbajsare”. With this enormous number of aviation experts in Sweden one wonders why SAS is performing so poorly.

    The “Flygskatt” is a current subject at Flygtorget. I would like to say that all airlines offer a public transport service. So, why not rename Flygskatt” to “Public transport tax” because that is what it is. Then make it part of the tax levied on everyone and you can now scrap tickets on busses and trams, sell the ticket machines, fire the ticket inspector, and get rid of a lot more problems. You might even get rid of a few cars from the streets when the drivers find that it is easier and less expensive to use public transport.

    What is the difference between ”besök” och ”visningar”. I visit your blog for two reasons. One is to see if there is a new blog or if there is a comment. The other one is to read what you have to say when there is a new blog. One thing that has astonished me is the few comments you have had. I ask myself how it is possible that all those who read your blog have nothing to comment on or to add, especially as you are not very strict on keeping to the subject.

    Erik, who suffers from the global warming (also taxed) in Portugal supposing that 17,6 in the middle of the day at the end of June is what I pay for.

    Gilla

    • Försöker svara igen!

      Tack för de berömmande orden.

      Det framgår nog att jag tar illa vid mig om olika slag av grinigt bemötande på ett visst forum. En del personer tycker man skall skriva kortfattat och lyckas därigenom göra sina inlägg obegripliga eller ohyfsade.

      Jag får rekommendera Facebook där många inlägg syns från gamla flygare och andra kunniga eller nyfikna som kan berätta men som av någon anledning (vilken?) inte skriver på Svensk Flyghistorisk Förenings forum och ej heller dess Facebooksida.

      Hur populär en blogg är, är för kommersiella bloggar viktigt och det finns ett behov av att kunna kartlägga besöken. Hur många olika personer har besökt bloggen (antalet besök) och hur många sidor i bloggen har de då tittat på.(alltså antalet visningar).

      Av den statistik jag får från WordPress ser jag ibland data som jag tolkar så att plötsligt har någon strövat runt på många sidor i min blogg. Förhållandet mellan antalet besökare och antalet visningar kan alltså bli extremt enstaka dagar. Jag kan inte se besökarna identitet, men informationen om vilket land han skriver från ger ju ibland ledning…

      Det syns också i statistiken att då jag refererat till min blogg när jag skrivit på något forum, så har besök- eller visningssiffran stigit. Glädjande.

      Det kan vara svårt att formulera en kommentar (om man har ambitioner…), och som jag minns det är det dessutom svårt rent tekniskt. Mitt första försök att skriva denna kommentar krävde exempelvis helt oväntat en massa autentisering som jag inte mött förut och så kom jag av mig. Det förekommer bökiga procedurer för att bevisa att man är en ärlig person och så skall bloggägaren också godkänna visningen. Så är det även hos mig även om de som skrivit tidigare släpps in utan vidare.

      Har man slitit för att göra en kommentar på någons blogg men den kommentaren inte publiceras, tappar man förstås snart sugen. ”Han ogillar förstås mina åsikter”. Fast skälet kanske var något trivial felknappning. Man upphör att kommentera bloggen i framtiden. Trist.

      Kommentarer hamnar ibland under fel blogginlägg och det ser jag som ett tecken på att den svarsbenägne personen känner sig vilsen. Vilket jag förstår. Därtill vet jag inte hur jag skall flytta kommentaren till ”rätt” ställe.

      Sudden

      Gilla

    • Hej Erik (oandra intresserade). Kanske du kan se denna text från WordPress ”bruksanvisning” som bl a beskriver hur ”popularitet” mäts. Inte helt enkelt.

      https://en.support.wordpress.com/stats/

      Gilla

    • Här ytterligare en text som berör detta med ”visning” och ”besökare”. Och en del annat…

      https://larsan13.wordpress.com/2009/12/12/om-bloggande-och-cyber-war/

      Gilla

  2. Hej Erik!

    Har tekniska och andra problem som gör det svårt att kommentera din kommentar för tillfället Hoppas kunna återkomma.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

