Skrivet av: Sudden | 2017/07/28

Tankar i tiden

Man undrar ju vad som hänt i den s k IT-skandalen vid Transportstyrelsen. Har något läckt eller finns det ”bara” en ökad risk för detta?

Här skriver Wikipedia om saken (man kan förvänta sig att artikeln kommer att utvecklas) och på annat håll kan man läsa vad TS uppgift här i världen är. Själv har jag svårt att hålla reda på vart alla verk och myndigheter kring kommunikation ”omsorterats” på senare år.

IBM som man ju tycker borde  ha något att säga håller tyst. Inte heller har jag fått veta vad den avskedade och straffade Transportstyrelsechefen hade att säga till sitt försvar. Hon kanske bara hade en ”alltför pragmatisk inställning” till lagboken (hon är inte jurist utan ingenjör) och Säkerhetspolisens kompetens? Därtill kanske rådd av några av sina medarbetare. Andra av dem har efteråt berättat i medierna att de känt tvekan. En tidigare chef har försökt spela oskyldig vad gäller outsourcing. Här ett klipp från Wikipedia:

En säkerhetsexpert som SVT intervjuade kommenterade att det inte var en enskild person som hade gjort fel och att felet låg i hela organisationen,[8] något som bekräftades av en intern rapport upprättad i mars 2017 där myndigheten fick underkänt på tio av elva områden, att problemen funnits länge och att IT-säkerheten inte heller hade prioriterats av myndigheten 2009–2015 och före Ågrens tid.[9]

Jag kommer att tänka på ”bibliska historiens offerseder” i småskolan och hur jag upprördes av att oskyldiga varelser dödades.

Att säkerhetskontrollera folk är nog inte det lättaste; våra tre farligaste spioner var för övrigt anställda inom försvaret eller polisen som framgår av en Facebook-kommentar jag skrev till en något uppjagad person på Facebook:

Jo jag funderar över uppståndelsen kring att hemligheter läckts genom Transportstyrelsens beslut att anlita utländska konsulter. Eller kunnat läcka.
En uppståndelse som journalister skapat i sommarens klassiska nyhetstorka? För hysteri finns alltid en ”marknad” i medierna.
IT-tekniken kom från USA, själv är jag förvånad att det lätt mytiska/mystiska IBM fortfarande är ”alive and kicking”. Nå, att de fixat tekniken för trängselskatten vet jag. Smärtsamt medveten. Och IBM nämns nu i den senaste härvan utan att misstalas det minsta av vårs svenska journalister. Nej, serber och andra stackars förmenta ”russofober” <ska förstås vara ryssvänliga> förtalas i stället.
(Minns även det nu glömda av speciellt vänstern ansedda hemska ITT och en avliden väns erfarenhet av Harold S Geneens sätt att styra sina svenska företag som tvingande min vän till många besök i Bryssel. Min vän var ytterst PK men man förstod ju hur han led av Geneens ”världsbild”. En tidig Trump.)
Apropå möjligheten att säkerhetskontrollera personal: Betänk att de värsta skadorna för vårt lands säkerhets orsakats av personer med militär (och säkerhetsklassad) anknytning som marinspionen Andersson, FV-officeren Wennerström och ”polisen” Stig Bergling.
(Om ”marinspionen Andersson” kan läsas på länken nedan.)
Det onda är väl den ”billighetsfilosofi” och ”outsourcing” som är en del av liberalismens dröm om ”marknaden” och som lett till ett behov att upphandla saker man tidigare ”fixade själv”.
Hur f-n beskriver man vad som ska göras. Det vet man ju. Do it istället!
Bra karl reder sig själv!

Om Flaggmaskinist Andersson kan läsas hos CIA och på Wikipedia.

Det finns ju även andra värderingar i mitt inlägg. Jag försöker som vanligt vara måttfull men jag är ju också som vanligt samtidigt litet upprorisk och ”romantiskt vänstervriden”.

Jag kom apropå om något läckt från Transportstyrelsen, eller bara kunnat göra detta, att erinra mig Tage Danielssons kända ordlekande monolog om ”Sannolikhet” om hur troligt det är att något kan hända. Harrisburg-olyckan upplevdes av många som mycket skrämmande och blev därför mycket omtalad och ”symbolisk”. Visst kostade olyckan mycket men vad gäller skador på djur och människor var de nästan helt obefintliga i motsats till exempelvis Tjernobyl. Enligt Wikipedia:

Endast 92 500 TBq lämnade reaktorbyggnaden[10] lite mer än det normala utsläppet under ett års drift.[källa behövs] Utsläppet av Jod-131 har uppskattats till 0,6 TBq, vilket är en tusendel av utsläppet i Windscaleolyckan i England år 1957. Den högsta ackumulerade stråldos som någon människa kunnat få vid ständig utomhusvistelse i anläggningens omedelbara närhet var mindre än 1 mSv, vilket motsvarar ett års naturlig stråldos eller en enklare röntgenundersökning.

(Jag har tidigare förgäves försökt ta reda på hur många som dött som en följd av Tjernobylkatastrofen men inte hittat någon siffra. Vid själva olyckan omkom ungefär så många som vid en afrikansk trafikolycka med en tankbil involverad. Fossila bränslen är farliga på sitt sätt. )

Tages monolog gör inte alls ett så starkt intryck när jag läser den som en text då man märker de ”tankeslirningar” som döljs av den talade röstens uttrycksmöjligheter.

Miljöengagerad är jag inte men jag när lyssnar på Birger Schlaug framstår han som en klok och insiktsfull person. Kanske lättare när han inte längre behöver ta ansvar som politiker. Jag finner många pärlor i hans text här om ”IT-skandalen” och hanteringen av den.

 

Sudden

Responses

  1. Jag skrev sedan år tillbaka att regeringen och statsminister måste avgå ty dom är inblandade med en massa lögner och affärer : Nu kommer det upp äntligen men på vilken kostnad ?

    Gilla

    • Hej Michel! Jag har på TV sett någon politisk presskonferens och några s k debatter. (Ser du på svensk TV förresten; du är ju bra på att använda internet och satellit-TV minns jag.) Bra som teater; ska man skratta eller gråta över det politiska spelet? Tragedi eller fars?

      Många svenskar blir också rädda eller f-rbannade. Politiker som säger sig vilja ”ta ansvar” utan att ha någon möjlighet till det (då är det lätt att lova) eller egentligen vill annat.

      Min dagstidning orkar jag numera inte läsa, de var bättre förr tycker jag. Så har jag ju själv tröttnat litet. Samtidigt får vi nu via Internet tillgång till fler källor (egentligen läser jag mer än någonsin) och många av dem är bättre än traditionella medier, även om tidningarna förstås påstår att deras journalister alltid vet bäst.

      I botten ligger problemet för en organisation (Transportstyrelsen i detta fall) att styra en komplicerad process. Ont om pengar, omorganisationer, nya krav och prioriteringar, sparkrav (”skatterna får ju inte höjas”), svår teknik och en ibland naiv tro på avregleringens och outsourcingens välsignelser.

      Gilla

  2. Upptäckte nyss denna text (länk längst ned). Anslaget är sympatiskt och slutsatserna är vettiga trots att jag inte är van vid juristers syn på världen.

    Journalistiken kritiseras dock ej. Den lider (enligt mig) av problemet att läsarna är (tyvärr?) mer intresserade av ledande personers tillkommakortanden än på de ”vardagliga” svårigheterna i dugliga människors strävan att producera en tjänst på ett sätt som fyller allas mer eller mindre vettiga krav. Något som nog är svåra att skriva läsvärt om, det medges. ”Hyenor” är ett starkt ord men…

    Ett citat som sammanfattar det hela: Jag anser att misstroendevotum väcktes för snabbt, att det kunde förväntas att den i maktpolitik kunniga och slipade socialdemokratin skulle hitta ett sätt att dra ner byxorna på oppositionen och att hela exercisen endast avleder uppmärksamheten från det grundläggande problemet.

    https://juridikbloggen.wordpress.com/2017/07/28/transportstyrelse-skandalen-en-forsta-sammanfattning-och-manga-fragor/

    Gilla


Kommentera

Kategorier

