Skrivet av: Sudden | 2017/08/10

Farligheter ! Att landa, surfa och att utsätta sig för bondfångeri

Landningen är en kritisk fas i flygningen – piloten måste vara uppmärksam och därför inte i onödan utsätta sig för distraktioner. Här en avgjort svår situation:

Bilden är ritad av den i Storbritannien en gång verksamme kanadafödde tecknaren Russell Brockbank, bil- och flygintresserad och verksam i skämttidningen Punch. Jag har lånat den via Jonas Björnstam, en gång redaktör för Flaxbladet, medlemsblad för Östra Sörmlands Flygklubb som en gång vunnit pris för ”landets bästa föreningsblad”. Googling eller sökning inom min blogg ger fler verk av Brockbank. Här en idag icke politiskt korrekt bild. Bilbälten av denna typ är nu out-of-date men inte kvinnorna. Tror jag.

Nyligen kom en en PA-28 vid landning in alltför lågt in över den väg som går längs Vängsö-fältets södra kant och orsakade skador på en bil på vägen och planet skadade även sitt landställ. Inga personskador men bilföraren var tydligen religiös och hade väl sitt eget ”skydd från ovan”. Jonas som pensionerad lokalredaktör (?) för Södermanlands Nyheter och fotograf bor intill fältet och kunde bidra med fotografier och annat.

En nyfiken journalist på tidningen med ”grävambitioner” ville berätta om andra olyckor på eller vid Vängsö, och hittade då min blogg där jag nämnt en helt annorlunda och svårare olycka. Hon tog kontakt med mig och jag sa väl inte så mycket för det var ju inte kul alls.  En olycka med två omkomna personer som jag ännu trots att det var för drygt 50 år sedan kan se framför mig. Henry genom expeditionens fönster på väg mot hangaren i vit stickad tjock tröja. Bosse i en prydlig ljusblå flygoverall, att han var värmlänning kunde man höra.

Jag blev ju nyfiken och ville se vad journalisten skrev, men det visade sig att då måste jag ha ”surf-abonnemang” på tidningen.  Nå, ett sådant kunde man få för bara en krona första månaden och så mycket kunde det väl vara vara värt att få visshet.  Man är ju litet narcissistisk alla fall Efter att ha brottats med Klarnas betalningsprocedur i minst en halvtimme kunde jag äntligen få läsa vad som skrivits. Minns nu inte vad det var och jag har inte sparat texten, men jag var väl i stort sett riktigt citerad. Såg t o m ett litet ovanligt ord i artikeln jag faktiskt använt vid samtalet men ändå var det hela rätt ovidkommande. (Det är ens öde; man  kanske måste försöka bli ihågkommen med hjälp av en Kalashnikov e d…)

Köpet av abonnemanget behandlades högst allvarligt, här litet av korrespondensen:

Hej Lars Olof Sundin!
Det här är en bekräftelse på ditt köp av Surfpaket – 1 kr första månaden (1 månad).
Belopp: 1.00 SEK
Inkl. moms: 0.20 SEK
Beställningsdatum: 2017-06-29
Välkommen att kontakta oss om du har några frågor:
Telefon: 010-155 10 21
E-post: kundservice@sn.se

Vänliga hälsningar, Södermanlands Nyheter

Surfpaket ja, så här minns jag ett sådant:

Ack ja, det väcker även minnen av blå (?) kraftkorn och galopperande hästar och annat kraftfullt eller ”jag trodde min tvätt var vit tills jag såg hans ben”.

Samt:

Så kom för några dagar sedan (d v s ungefär en månad efter mitt köp av en månads surfning) ett ytterligare mail från SN om att jag beställt (”inte avslutat mitt köp”) ett fortsatt surf-abonnemang för augusti. Protesterade snabbt via mail hos SN men jag tror det inte lyckats.  Fick ett mailsvar från SN;s kundtänst om  ”att jag fick fixa detta själv” vad som nu menades med det, men att man stängt av surfningen f o m den andra augusti. Så kom också ungefär samtidigt en faktura från Klarna på 99 ;- troligen för kommande månad. Har frågat SN i mail vad man menade och vad som gäller men man har inte behagat svarat.

Tror SN att jag är dum eller är jag kanske faktiskt det? Kanske jag använt olämpliga ord i mitt mail som ”bondfångeri” (SN har sin redaktion i Nyköping) samt anspelat på Olrogs ”Tunabergare hitåt, länsman har di slaji så han blör” (ungefär). Trots att jag varit krigsplacerad på Femörehuvud och ägnat mig åt att totalt i minst en månad träna (repöva) för att försvara Södermanland mot slemma ryssar.

Det är nog bäst för hjärtat att inte hetsa upp sig över medie-branschens metoder utan snällt betala 99:-. Visst hopp att få tillbaka pengarna. Då ska jag bjuda Jonas på något!

 

Sudden

Responses

  1. Hej
    Intressant läsning. Vad gäller Klarna finns visst missnöje om man tittar runt lite på nätet. Rådet är att betala direkt för deras deras räntor är höga. Sen lär de ta 500 kr för missad inbetalning. Men vem kan klandra dem när Staten gör samma sak för 10 kr som hände mig. Trängselskatt 😦

    Hans

    Gilla

    • Hej Hans!

      Jag har just ringt Södermanlands Nyheters kundtjänst, där man lovade att ordna till det hela, d v s att på något sätt se till att jag slapp betala för augusti. Ev, genom en kreditfaktura från Klarna, kundtjänsten visste inte hur Klarna löser detta.

      Jag var och är fortfarande litet orolig för jag har också hört (för rätt länge sedan) att Klarna har oskäliga villkor. Om jag inte hör något före den 16:e så betalar jag ”för säkerhets skull”.

      Damen i SN kundtjänst hade dock inte hört något ofördelaktigt om Klarna, men vad skulle hon säga.

      Penga-företagen inför rutiner som är smidiga för dem, men tänk om kunderna skull begära kompensation för all tid de lagt ned på att försöka förstå alla nya betalningsmetoder. Denna surfprenumeration har kostat mig minst en timme vid datorn och telefonen. Därtill oro och irritation. Samt en massa tid för att skriva om händelsen på bloggen!

      Dock var telefonsamtalet bättre än en obegriplig mailväxling. En fungerande dialog.

      Jag är allergisk mot termen ”Mobilt BankID” (av rent språkliga skäl). Det är tydligen något som ”alla” använder. Fast jag kör med gammal internetbank-teknik med dosa och inloggningskort och transaktioner via mitt person-konto. Antagligen något som min IT-konsult (min äldste son) tycker är antikt. Han jobbar f ö i en åklagarmyndighet och tycker 500:- är en helt rimlig straffavgift. Illa har man uppfostrat sina barn! Eller vart är samhället på väg? Kanske spöstraffet återinförs; hårdare straff ropar många på. Huh!

      Gilla


Kommentera

Kategorier

