Skrivet av: Sudden | 2017/09/26

Djävlar anamma! Ur segelflyghistorien

Det är hög tid att publicera något på bloggen. På sistone har jag varit ivrig med att skriva på andra ställen, små kommentarer på Facebook, om flyg och annat, och även på Svensk Flyghistorisk Förenings forum.

I samband härmed har jag då ofta sökt i Svenska Dagbladets arkiv och nu råkade jag ramla över några klipp om en känd svensk insats i den ”globala” segelflyghistorien, om det glidflygplan som några svenskar hjälpte Alexander Lippisch att bygga uppe på Wasserkuppe 1923. Där levde man primitivt i vinterkylan. Härom har den svenske marinflygofficeren Arvid Flory berättat i sina dagböcker som Mikael Forslund redigerat och utgivit på sitt eget förlag. Jag har tagit mig friheten skanna ett avsnitt av boken, om tiden på Wasserkuppe. Tyskland var fattigt efter kriget, Wasserkuppe var svåråtkomligt och vinterkallt högt beläget och de som ville flyga fick uppoffra mycket. Och Lippisch var därtill synnerlig energisk, litet åt det lätt besatta hållet föreställer jag mig. Han kan ses och höras på Youtube.

Planet blev och är ännu känt som ”Hol´s der Teufel”, ja från en början var det märkt med det motsvarande svenska utropet ”Djävlar anamma” som konstruktören Alexander Lippisch ofta hörde från de svenska byggarna när de träffade köldstela fingrar med hammaren när de spikade den stora mängd nubb som behövdes för att fästa duken.

Här en bild av planet, säkert från berget Wasserkuppe. lånad från den kända segelflygstillverkaren Alexander Schleichers sajt. Det var hang eller ren ”utförsåkning” som gällde inom det unga segelflyget.

Här är en flygprestation av en av byggarna av planet, Rolf Bergwik, och antagligen utförd med det också (klipp ur SvD). Nedan en bild med honom på från Sven Stridsbergs ”Flyghistorisk Revy om Flyget på Hammars backar”. ”Bilden är något beskuren” som seriösa kulturjournalister alltid är noga med att påpeka:

Bilden av planet och dess namn väckte upprördhet i svensk press:

Den ledande svenska byggaren i gänget (nå, två eller tre svenskar), Rolf Bergwik ville förklara hur det hela kommit sig:

Så här skildras det hela i Sven Stridsbergs ”Flyghistorisk Revy om Flyget på Hammars backar”  från Svensk Flyghistorisk Förening.

Planet blev känt i segelflyghistorien och även namnets ursprung är väl känt. Utvecklade varianter har byggts och här kan vi se en tjeckisk replika flyga. Vi får se hur piloten tar ned farten/höjden genom att vingglida. Man hade ju inga luftbromsar på den tiden. Planet lär ha råkat ut för ett haveri sommaren 2016. En liten dansk läsövning om planet finns här.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: