Skrivet av: Sudden | 2018/05/10

Flyg och annat viktigt

 

I dag är det Kristi himmelfärdsdag. Tänker på min far som då ibland nämnde Pontius Piloten. Ett av hans ganska få ”skämt”. Här förberedelser för en annan take-off med en Pilatus PC-12.

Bild från Wikipedia. Typen blev för drygt 20 år banbrytande vad jag förstått och över 1500 plan har sålts. Det blev möjligt att bedriva ”passagerartrafik” med ett enmotorigt plan, fråga mig inte om regelverket. Efter några olyckor på 30-talet i USA hade nämligen enmotorigt trafikflyg stoppats för ”nattlig trafik eller flygning över svår terräng” och haveriutredningarna förbättrats efter allmänhetens upprördhet vilket tog knäcken på typer som Northrop Delta, Lockheed Vega/Orion Vultee V-1 m fl. Och trä-Fokkrar.

Här ett fint bokomslag, information om förlag och författare m m här.

Apropå farligheter här i livet och jämställdhetsdebatten är här en tänkvärd siffra jag såg i en replik till ett DN-debattinläggUnder åren 2013–2016 dog 147 personer genom en arbetsplatsolycka i Sverige. Av dessa var 139 män. Repliken är från Fackförbundet ”Ledarna” och har en mer tillspetsad rubrik ”Machokulturen orsakar skador och olyckor” än vad ett LO-förbund hade i sitt debatt-inlägg. Ack ja, förr talade man mer om initiativkraft och framåtanda än om mäns framfusighet.

Ovanför min datorskärm hänger en ram med 4 stora bilder ur en segelflyg-almanacka. Jag vände nyligen på skivan för att få omväxling och då kommer fyra andra bilder upp, där den amerikanske segelflygpionjären Hawley Bowlus riktar blicken litet frågande mot mig:

Kring 1930 i San Diego.  Planet SP-1 var Bowlus 16:e konstruktion; i vingkonstruktionen ingick ”kraftpapper” (wellpapp?). Bowlus behärskade även metallbyggande som futuriska husvagnar av detta slag.

Notera den skojiga lilla ”struten”som visar om man flyger rent; idag har man en ulltråd.

(Apropå ulltrådslänken till Mats Strömbergs fina sajt omnämns där även jaktplans svängprestanda, en evig fråga som nyligen var upp i en FB-grupp om Saab 21. Det kan ibland vara bra att snabbt kunna förlora fart.)

Tidigare hade Bowlus varit fabrikschef hos Ryan och lett byggandet av ”Spirit of St Louis”. Konstruktör var dock Donald A. Hall och hur han beskriver konstruktionskraven kan läsas i Lindberghs bok ”The Spirit of St Louis”.

Här en bild lånad från ett Flickralbum från San Diegos flygmuseum.

Så min hälsa: Jag får allt svårare och tyngre att gå och att överhuvudtaget göra något med musklerna.. När jag igår besökte apoteken i Haninge Centrum blev det fler vilopauser än någonsin. Dessutom var jag nästan framme vid det apoteket när jag blev osäker om jag lagt fram P-skivan innanför vindrutan. Vände tillbaka och höll då på att falla huvudstupa nedför den branta rulltrappan. Bara en våning men ändå. Mina fötter rör sig inte så snabbt längre. Ett tidigare fall i Clas Ohlsons lika branta rulltrappa var värre, blodet rann från ett finger (fick företräde i utgångskassan) och jag körde till den närbelägna akuten men det var inte så farligt

Åter till spoteket men man hade inte den variant av hudkröm för mina trilskande tår jag skulle ha. För att få ersättning måste jag köpa precis det läkaren föreskrivit. Men det fanns ett apotek till och där hade man salvan i form av ”kutan emulsion” som det skulle vara.. Avslutade inköpsrundan med Systemet. Folknykterhetens dag måste ju firas och jag slipper dessutom då den skrämmande rulltrappan.

Dagen innan hade jag varit på sedvanlig såromläggning på vårdcentralen och det är ju trevligt att prata med sköterskan men det börjar efter nu snart tre månader bli litet tradigt med 1-2 besök i veckan. Problemet är dålig blodcirkulation i underbenen/fötterna/tårna, en följd av ”dåligt hjärta”. ”Kreislaufstörungen” heter det väl på tyska. Jag skojade alltid med min hustru från Tyskland om detta ”tyskt styltiga ord”. Nu får jag mitt rättmätiga straff! Hjärt- och kärlproblem skulle man väl säga på svenska vilket får mig att tänka på ”nattkärl”.

Var då även hos läkaren som jag vill ska ge mig krafterna åter genom att ”skruva upp” blodtrycket litet med ändrad medicinering eller något annat han kan hitta på. Vår konversation är litet stapplig eftersom Andrei är från Vitryssland, men jag har fått honom att skratta. Min tidigare isländska läkare talade då mer förståeligt men det var svårare att få henne att skratta. Men det är stressigt inom sjukvården, både för läkare och såromläggare. Man känner att man inte bör störa läkaren med egna tankar och upplevelser av ”sjukdomen”.

Min sköterska lyckades ganska väl tyda Andreis anvisningar för min vård. Läkares handstil är ju ett gammalt skämt och här måste han ju därtill använda ett annat alfabet än det han är uppvuxen med.

De första potatisknölarna är nu i jorden. Att sköta balkongfarmen blir tyngre för varje år men det ska väl gå i år också.

Mer om tidigt segelflyg på min blogg här.

 

Sudden

 

 

.

 

Annonser

Responses

  1. Nej, kraftpapper är inte samma sak som wellpapp. Däremot är kraftpapper en ingående komponent i detsamma. Sopsäckar, däremot, är tillverkade av kraftpapper. I min ungdom inhandlade jag stundom ”En rulle grön kraft” åt den glasmästare jag hjälpte efter skoldagens slut. Det var ett starkt papper som användes för att slå in tavlor med.

    Gilla

    • Hej Sofia! Jag hade litet svårt att formulera mig. Kraftpapper användes alltså för spryglarna. medan vingen var dukklädd på sedvanligt sätt. Tog reda på vad kraftpapper (Kraft paper) var. Tydligen en svensk uppfinning som gjordes genom ett misstag förresten. Det syns mig vara ett papper som papper är mest, starkt helt visst, men inte styvt som det behöver vara om man ska göra ett två-dimensionellt fackverk som var vanligt vid den tidens spryglar. Möjligen kan man skapa styva element genom att limma samman papperselement, eller göra något wellpappliknande (kraftpapper ingår ofta som en del i wellpapp). Men jag fann på webben inget om hur spryglarna var byggda.

      Här är för 20-talets teknik typiska spryglar (Spirit of St Louis): https://www.flickr.com/photos/sdasmarchives/6106778629/

      Här skymtar man Paperplanes spryglar i det centrala vingpartiet som ser ut ”som vanligt” vad jag kan se: https://farm6.static.flickr.com/5062/5685145764_7713b5fe07_b.jpg

      Jag har snurrat runt på webben och det finns mycket om Bowlus och hans plan och verksamhet, t ex i tidens Popular Mechanics. Jag fann även en 16 mm familjefilm kring Hawley Bowlus från mitten av 40-talet. Han är den något äldre man som gör entré en bit in i filmen. Det är inte han som bygger en trämodell av en P-61 vilket påstås. (Notera Testors lim!). Filmen ger en kul detaljer från 40-talet, som ”herrgårdsvagnar”, frisyrer, kameror, natur på amerikanska Västkusten m m.

      Filmen: https://www.youtube.com/watch?v=ciHh7kw85m0

      Tydligen finns en svensk sammanslutning för tillverkare av dubbla papperssäckar. Tänk vad man kan lära sig.

      Latinstudenten Eva praktiserade en sommar på Karskärs labb, en pappers/massa/trä-industri vid Gävle, vilket hon fann så kul att hon blev naturvetare istället. En av arbetsuppgifterna var att mäta egenskaperna hos de papperspåsar som tjänstemän fick vid sina privata inköp vid utlandsresor och kom hem med. Styrka, tålighet mot vatten m m.

      Sudden

      Gilla

  2. Hej Sofia och Lars,

    I still do not understand the difference between “papper” och “kraftpapper”. Is there an additional ingredient in “kraftpapper” or what is it that makes the “kraftpapper” stronger?

    I have noted that when shopping at supermarkets in the USA the items one has purchased are placed in very strong paper bags. These take twice as much as a normal European plastic bag but I have never had the feeling that the bottom of the bag may give up when I carry my purchases to the car. Could this be bags made of “kraftpapper”? These paper bags can be reused several times and I think that I still have on at home as a souvenir. Perhaps Sven who lives in the USA can throw some light on this.

    (By the way Sven, are you doing all right with your train training, my friend?)

    It annoys me many times when I am forced to carry home items placed in tight plastic coverings. Could not a simple “strongpapper” box do? This would be easier to recycle or simply dumped in the compost.

    Gilla

  3. Jag fortsatte mitt letande på webben om hur ”Paperplanes” vinge var byggd och jag tycker mig finna svaret i en artikel i Popular Mechanics oktobernummer 1929:

    Kraftpappret används tydligen som ett stöd/fixering för strävorna mellan profilöver- och undersidans lister, istället för de små ”plywoodplattor” som stärker fogarna i fackverket i Spirit of S:t Louis sprygel. (Se tidigare länkar från mig i en kommentar). Notera hur tunna listverken är.

    Jag kunde inte fånga hela sidan i Popular Mechanics, men överst finns en bild av hur ett SG 38-liknande glidplan startas med gummirep. Piloten sägs vara Vance Breese, känd flygplanbyggare, bl a Vultee V-1 som jag länkat till tidigare) . Han var också en stor provflygare och var den som för första gången flög det plan som blev ”Mustang”. Bara ca 10 år senare…

    Om Breese kan man läsa på Wikipedia och där finns också annat av intresse i sammanhanget om man vet vika ord man ska söka på. Bl a kan man läsa om kraftpapper men pappersingenjör är jag inte så jag förstår inte varför kraftpapper är så extra starkt. Mina tankar var också inne på ”wellpapp” och jag var intresserad av emballaget för de böcker jag beställer från Adlibris. Inte ren kartong. Och mycket riktigt, en slags wellpapp var det,ca 1,5 millimeter tjockt .

    Jag har inte upplevt amerikanska bärkassar (nå, spritpåsen jag fick 1991 på L A Airport var en mycket sladdrig brun sak) men minns barndomens amerikanska filmer där de påse hjälten/hjätinnan packat det inköpta i bars på en böjd underarm och klämdes mot kroppen. Men webbsökning visade att dagens amerikanska påsar verkar vara som våra.

    Kan inte låta bli att tipsa om https://www.thisdayinaviation.com/tag/paul-b-balfour/ . Även om det får sägas vara en avvikelse från ämnet, så kan man ju hitta mycket skoj genom googling.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: