Skrivet av: Sudden | 2018/07/14

Lägesrapport

Sällsynt svårt att åstadkomma en bloggning. Så mycket annat ”kommer emellan”. Jag börjar helt enkelt tröttna och jag får allt större problem med editeringen av bloggen och har inte orkat lära mig alla finesser. Säkert har jag inte hittat det rätta sättet att editera vilket gjort arbetet tungt. Ja det känns tyngre.

Det är enklare och roligare att skriva korta svarskommentarer på forum eller Facebook. I varje fall lättare och så blir man gillad ibland ”…extremt intressanta artiklar. Kul läsning för en som arbetade med samma saker 30 år senare. Dessutom bra referenser nu när jag utbildar på grejerna. Tack!”

Jag nalkas 80 och allt går långsammare för mig. Jag tog mig till vårdcentralen häromdagen dit det är ca 1,3 km. Jag höll på i en och en halv timma med min rullator! Längre tid tillbaka. Jag tog ofta pauser och njöt av sommarvädret. I övrigt är en rullator inte så lättstyrd som man skulle kunna tro. Den borde kanske ha tre hjul?

Detta var en ”övning” inför två vårdbesök inne i sta´n som jag  kände oro inför, hur tar jag mig bäst dit? Sulle jag orka åka kollektivt? Det svåra är då egentligen de ca 700 metrarna till min pendeltågsstation. Nå, slutsatsen blev att pröva på s k sjuktransport. 140 spänn i varje riktning; en slags färdtjänst med taxibilar. Dedt fungerade bra även om jag var nervös att bilen inte skulle komma i tid ( och när ska man beordra den att komma?). Sedan var det litet problem med ”bokningen”, någon med makt inom sjukvårdsapparaten måste ge klartecken. Naturligtvis lyckades jag trassla till det och att telefonledes få kontakt med min vårdcentral var som vanligt inte lätt (…”slå 6 om du vill komma till en barnspsykolog” eller knappa in ditt telefonnummer (eller personnummer) så ringer vi upp”). Så jag tog bilen till vårdcentralen för ett face-to-face-samtal.

Det gällde undersökningar av blodcirkulationen i benen samt elektrokardiogram av hjärtat. Jag har inga förhoppningar att några hemligheter kommer att avslöjas. Den unge mannen som nu ultraljudundersökte hjärtat sa inte mycket mer än ”jämfört med undersökningen 2015 är det just inga ändringar”. Och där säger min dåvarande läkare.

Arbets-EKG_2015_utdrag

Och jag som ville veta hur läkaren såg på min usla ork, det ingick ju ett s k arbetsprov.  Jag minns hur jag kämpade på ergometercykeln. Orkar man inte gå 300 meter måste det ju vara något fel på orken (även om jag numera ständigt släpar på en packning för en fjälltur, ca 17 kg), men inte ett knyst härom. Och när man sitter hos läkaren kommer man inte på de rätta frågorna. Men nog har jag fortfarande besvär allt! Ack alla dessa intetsägande fraser. Nog gnäller jag varje gång jag är hos läkaren så mycket jag vågar.

Jag iakttog mina taxichaufförer, alla utrikes födda. Två var pratsamma, vid en resa var vi två patienter i bilen och den andre av dem var pratsam med mig mest. En förare var ungrare men hade lyckats få ett förnamn (Lars!) och ett son-namn som lät ganska svenskt. Det var bara en av de fyra som något så när respekterade fartgränserna på den stora infarts/genomfartsleden. Läste att det kanske ska sättas upp fartkameror inne i sta´n . Trafikborgarrådet klagar på att han får inte göra som han vill i sin stad utan det är staten som bestämmer. Hur kommer det att gå? De flesta försöker ju ”följa trafikrytmen” på de stora infartslederna.

I övrigt fanns massor av uppspetade platta dataskärmar vid instrumentbrädan. Volvon hade en gigantisk fast monterad skärm för att styra radion (och litet till). Fyra bilmärken; Toyota, Skoda, Mercedes och Volvo. Jag hade svårt att få in mina stora fötter åtminstone när jag skulle in i bak. Kul att få se en skymt av sta´n.

En mottagning låg högt upp i det flotta ”Centrumhuset” vid korsningen Kungsgatan/Sveavägen och jag kunde se ett av Kungstornen från nära håll. Som liten parvel besökte jag en gång ett fint kondis (?) i den andra ”skyskrapan” som hette Pagod. Tornen är olika i sin utformning.

Bild från Wikipedia. I fonden syns Centrumhuset. Det kändes litet lyxigt med sjuktransport till en så elegant ”klinik” men så tänkte jag på alla besök på Huddinge sjukhus, dit jag tagit mig med min egen bil, betalat P-avgift och promenerat minst en kilometer för att komma fram. Om jag nu inte gick fel och irrade kring ett tag.

Det har blivit litet tid att läsa, bl a ”Svenskt flyg under det kalla kriget”. Intressant och lärorikt faktiskt och i vissa frågor framfördes en mer sansad inställning än jag som läsare av en ”krigshetsande” morgontidning är van vid. Några få töntiga formuleringar eller oväntade påståenden drar kanske ned trovärdigheten något, men författarna är kunniga.

Jag har även försökt läsa broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” men orkade inte. Den är för lång. och en rubrikförfattare måste bara försöka koncentrera sig. Antingen kris eller krig, var god välj. Själv tänker jag förresten alltid ”gris” när jag läser ”kris”. Sedan är ju frågan vilken nytta broschyren gör. Kanske den gör skada genom att människor blir oroliga ”i onödan” genom alla påståenden om ”mer ansträngt säkerhetsläge”. Aha, militärerna vill ha pengar! Frasen ”alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska” är livsfarlig. Sedan finns det de som tycker att vårt medlemsskap i EU och vänslande med NATO på sätt och vis innebär att vi redan givit upp. Ack ja, ord, ord och deras tolkning.

Jag kommer att tänka på denna lilla Monty Python-scen om hur illa det kan gå när man bara vill ”skoja litet”. Vissa saker kanske man bara inte ska tala om. Fast det var nog inte just det som Wittgenstein tänkte på.

Jag har tillgång till SvD:s artikelarkiv och ibland hittar jag kul saker vid sidan om. Hade sett att på Facebook frågades om nedskjutningar av trafikplan, och hittade då i  SvD en artikel om denna händelse.)

Och artikeln nedan som har mycket. Det gamla brittiska imperiet ville fortfarande hålla ordning på världen, inte minst i Mellanöstern. Sedan tror jag journalisten har njutit av att få återge de gubbiga beskyddarattityderna i det brittiska överhuset och samtalstonen där. Slutligen ser man likheter med hur det går till i dagens arabvärld. Kanske jag gillar texten för att jag själv är gammal/gammaldags. Man var ju sedan tidiga barnaår bekant med ”Tusen och en natt”, ”Sinbad Sjöfararen och ”Ali Baba och de 40 rövarna”. Inställningen till det arabiska var då lätt romantisk. Nu är det andra bullar som gäller.

SvD_Sultan_1952

Jag lyckas ej alltid få bilderna att bli större när man klickar på dem.  Att inte kunna återge dokumentet som man tänkt sätter ned humöret.

Jag har också forskat litet kring Tvetabergs flygfält nära Södertälje som fanns en tid på 1910-talet (och i nutid då det skärmflugits där) när Södertelge Verkstäder som tillverkade Albatroser och Farman-plan åt försvaret, hade flygskola där och fann denna annons i SvD från 1916:


Flygskole-annons-Tvetaberg

 

Jag fann även en artikel om hur aktrisen Naima Wifstrand får göra en flygtur 1916 med löjtnant von Segebaden. Henne minns jag som en späd rynkig gumma till skådespelare. Men en gång firad operettstjärna. Det flögs alltså i civil regi i Sverige under första världskriget, även om de flesta eleverna vid skolan (och lärarna) var militärer. I SvD-arkivet ser man många notiser om hur samråd togs med armén om var man kunde flyga utan att irritera militära förband.

Flygbaronen Carl Cederström ledde verkstädernas flygplantillverkning och en kvinnlig amatörhistoriker, Ann-Mari Nordin i min nära omnejd var nyfiken eftersom hon hört av en släkting att Cederström en gång landat i Stjärnhov ca 1916. Den det sa hon först efter jag tagit fram material om om Tvetaberg och om Cederströms verksamhet i Södertälje som hon först frågat om. Att finna något om en Cederströmflygning så sent som 1916 är nog knappast möjligt, flygplan var inte längre så sällsynta. I varja fall har jag ingen lokaltidnings arkiv tillgängligt. Men i Jonas Björnstams ”En gnutta flax” finns ett helt kapitel skrivet av Stig Kernell och även i Kåa Wennbergs bok om Cederström fann jag en del som jag tagit mig friheten att skanna.

Som tack skickade hon mig en liten minnesskrift om ett 100-årigt ånglok av E-typ som hon skrivit. Nr E 1189 finns nu på Nynäshamns järnvägsmuseum.

Fotot av loket är taget av Ann-Maris man Sven. Sven och jag var båda på Televerkets Radiolaboratorium/Telia Research men hade inte närmare kontakt i jobbet. Ann-Maris skrift är lik många flyghistoriska böcker, med uppgifter och kalenderbitardata som forskaren med möda tagit fram i arkiv eller genom intervjuer. Letat efter bilder, tagit nya bilder.

Vad ett ånglok egentligen är och hur det känns att behärska en sådan tingest eller flygmaskin för den delen står det mindre om i sådana böcker och bilderna av maskineriet kan inte förstås utan vidare. Jag blev därför nyfiken på vad ett ånglok är för något och konsten att vara ånglokförare (och eldare; nästan en viktigare funktion än förare) och fann en artikel härom av den gode teknikskribenten Jörgen Städje. Att hålla ett ånglok igång fordrar att förare och eldare ”tänker framåt”.

Min yngste son Robert utbildar sig förresten till lokförare (pendeltåg) efter 17 år som T-baneförare. Dessa bilder är från 14 december 2004, Roberts 31-årsdag förresten

 

Sudden

 


Responses

  1. Hej, tack för ett välmatat inlägg. Några kommentarer. Det sk Centrumhuset eller Centrumpalatset gav också namn åt familjen Gyllings firma Centrum radio då de hade kontor här i början. Hela huset är dekorerat med de märkligaste prydnadstegelstenar. Det kan stå ” Centrumpalatset”, namnet på tegelfabriken, roliga figurer, en cyklist mm. Här kan man stå en bra stund. Den mesta udda stenen som jag bara hittat på ett ställe ( de andra återkommer) är Gammelsvenskby och en massa människor. Den första vågen anlände Sverige när huset byggdes – om det var 1928 eller 1929 – så någon tyckte det var värt att uppmärksamma. Glödhett då. Bortglömt idag.

    Även jag fick ett sjukresekort efter att ha brutit axeln efter att ha fallit ner i en sluss och skulle hem efter operation. Trodde det var gratis eller kanske nån symbolisk summa. Mådde så bra att en kort pendeltågsresa hade gått lika bra eller bättre men de trugade på mig. Men visade sig sedan kosta 140 kr vilket inte är så långt ifrån vad en vanligt taxi skulle kostat mig. Dessutom fick jag sitta och vänta 1 h 15 m uppe på SÖS trots att jag bokat en tid. Färdtjänst svarar att taxibolaget kommer att få betala en avgift för den grova förseningen ( men bara för att jag uppmärksammade den). Oklart dock om den slanten hamnar i min eller Färdtjänst ficka. Med längre sträckor och jämfört med egen bil kan 140 kr förstås vara väldigt billigt.

    Det finns verkligen mycket att hitta i SvD och DN:s arkiv. En annan värld öppnar sig

    Hälsn Hans

    Gilla

  2. Hej Hans! Jo Bertil Gylling var en framgångsrik man med sinne för reklam, man levererade en extra fin radio till kungahuset m m. Hustru från Österike och när hon greps av hemlängtan skaffade maken en radio och halkade så in i branschen!

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Bertil_Gylling

    Företaget kom att växa till 600 anställda eller så, fanns en tid i Stadsgården. Man gjorde bl a så kallade snabbtelefoner för internt bruk inom kontor o d. Även i militära ledningscentraler; här ett exemplar i s k ”officerssäkert utförande”. Som vi värnpliktiga tekniker sa när befälen hade det svårt med elektroniken – två knappar borde man klara om man var löjtnant:

    https://digitaltmuseum.se/011025405064/snabbtelefon

    Verksamheten löstes sedan upp, olika delar såldes till andra, bl a Ericsson.

    På Centrum Radio bildades i 30-talets flyg-yra en flygklubb, som senare uppgick i Stockholms Segelflygklubb och som övertog bygglokalen på Ringvägen 158.

    Se http://runeberg.org/flygman/0409.htm Vi som är över 75 minns nog den där avbildade Georg Derantz som senare i KSAK skötte modellflyget. Han kom alltså från Centrum Radio.

    Där jobbade även grundaren av Modellflygklubben ”Örnarna” i Västertorp där jag var medlem men främst besökte familjens köksbord för en fika innan det var dags att dra till måndagskvällens biobesök på ”Västan”.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: