Skrivet av: Sudden | 2018/12/11

Det pågående läget

Jag drabbades av en del motgångar strax före och under helgen som jag skrev sist. En del har fixat sig, annat är oförändrat och så är det en del nytt. Livet är aldrig tråkigt…

Hälsotillståndet har växlat. Blodtrycket visade sig i måndags vara ovanligt lågt, vilket kanske till en del förklarar att jag bara med yttersta möda orkade ta mig de 5 meterna från bilen till dörren på bilglasfirman med hjälp av min käpp utan att ramla. Jag hade ställt bilen där den mörka BMW-bilen står på bilden nedan (från Google). Det bruna trägallret på fasaden var ett gott stöd. Vid nästa besök senare på dagen tog jag fram rullatorn:

Bilglasfirman skötte sig fint, jag ska få en ny ruta på fredag och fick en plexiglasskiva dittejpad i går måndag eftermiddag.

Undrar även om min artros spökar, det känns att det är något vaj med högerbenet. Men kanske ”Crohn strikes back”. Jag har nyss passerat mitten av en två månader lång cortinsonkur med minskade doser. Hade jag kommit ihåg vad man lärde sig om serier i skolan och på KTH, hade jag lätt kunna räkna ur många piller totalt det handlar om. Jag tycker förresten anvisningen är tvetydig. Grinig gammal gubbe börjar man bli.

Använde sedan rullatorn och ställde mig så nära vårdcentralen jag kunde, på dennas personalparkering. Jag är ju för dem en lönsam kund med minst 100 besök det senaste året, och tyckte därför att de kunde bjuda på det. Hade ej klarat de vanliga ca 2 x 150 metrarna med rullator. Jag har låtit mig falla hjälplöst som en hög en gång förr på denna väg, och låg då inlagd en vecka men man fann inget konstigt.

Har nyss försökt ringa polisen för att vandaliseringen åtminstone ska komma in i statistiken.

Ser fram mot besöket på torsdag på Södersjukhuset. Jag bad vårdcentralen bevilja en sjuktransport. Och det gjorde dom, flera stycken t o m, det är bara det att de har angett fel detaljer i beviljandet och jag kan inte rätta till detta själv via webben. Jag fann en tidigare beviljad ej utnyttjad resa, för ett annat syfte visserligen men med samma entré på sjukhuset, och hoppas den duger.

Allt är så svårt nu för tiden. Ringde 11414 till polisen, nej man skulle inte slå 08 innan. Å andra sidan kom jag inte till Handen-polisen som man kan tro. Blev ställd i kö någonstans, men om jag slog 1″ skulle polisen ringa upp mig. Tja, jag tvivlar jag.

Kom på att några utrikes julkort måste jag nog ändå skicka, andra vänner får nöja sig med något julmail. Nå, några inhemska kort blir det väl, välgörenhetsföreningar har lockat mig att köpa kort och brevmärken som måste användas. Men det är en svår uppgift bara att ta reda på utrikesportot för kontroll av om de frimärkan man har liggande duger. Jag måste nog gå till ICA och skaffa frimärken. Inte undra på att brevskickandet minskar.

Eva köpte nyligen en DN åt mig men fick då gårdagens tidning. Nå, jag borde läsa åtminstone en artikel. Skrattade elakt åt de sista raderna, så enfaldigt.


Men ett bra tips även för andra transportsätt. Tycker du att din resa till Göteborg med tåg eller bil belastar miljön eller kanske helt enkelt är för dyr, stig då av i Katrineholm i stället!

Artikeln är tidstypiskt flygfientlig 😦 . Dessutom irriteras jag av alla dessa uppgifter man ser om miljontals ton av gaser. Hur mycket är det egentligen och var finns dom? Tänk om man tappar gasen på tårna! Hur mycket luft finns det förresten här i världen? Blå dunster är det i alla fall gott om.

Tankarna sticker iväg till begreppen massa, vikt och tyngd som man en gång fick lära sig hålla isär. Hur mycket väger ett varmluftsballongekipage, det svävar ju i luften. Men har en massa på flera ton. Tack käre Arkimedes!

Skannar för närvarande en del av mina sparade teckningar från tonåren på 50-talet, jag har visat några redan. Här ett par till. Först litet ”visuellt bludder”. Då arbetade man ”alltid” med papper och penna och inte med dator, och man kan nu se hur tankarna farit iväg. Ofta skulle man ha varit koncentrerad på annat.

Här nedan har jag klippt ihop bilder från några blad där man kan skönja ett tema, hur man får fram en vacker form på sitt radiostyrda plan. R/C-flygandet började med litet klunsiga former och Verons populära Sky-skooter hade ordentlig friflygs V-form, men Bertil Beckman föreslog till den första R/C-kursen 1955 på Ålleberg en mindre V-form. Vad gjorde man sedan inte för att få mer svepande linjer eller ett mer ”riktigt flygplan-utseende”:


Den översta bilden visar pappas fina modell ”Trean” som jag piffat upp. Jag ville tydligen försöka få bort intrycket av kabinflygplan. Av den mellersta bilden kan man ana (till höger nederst) att jag funderat på hur man skulle kunna runda av lådformade flygkroppars hörn. Om jag förstår mig rätt.

Nedersta bilden visar hur det blev. I verkligheten dominerar kroppens fyrkantighet framför den rena sidoprofilens slankhet och fenans och stabbens avvikande konstruktion ger ett dåligt intryck.

Jag byggde faktiskt några modeller i betydelsen ”miniatyr av riktigt flygplan”. En J 9 och en B 17 i hårdträ, skala 1:100 från Wentzels, som hängde i taket Ofullständigt målade. Så en egen fantasi, liknande Supermarine Swift. I  balsa och målad i silverfärg. Silverfärg var svårt.

Och så en F-104-liknande ca 30 cm lång fantasi, skiktad balsa putsad och slipad till tusen och flitsprutmålad i rött. Blankt blev det. Huven svart. Stod på något slag av fot ungefär där segelbåten står här, riktad aningen uppåt. Här är själva arbetsritningen.

Man trodde ju inte sina ögon när man första gången fick se Starfightern på bild. Jag tror jag har sett den IRL på Danmarks himmel.

Flitspruta ja. Minns hur förtvivlad Mamma blev en gång då det visade sig att allt i vårt pojkrum hade fått rött färgdamm över sig. Cellulosafärgen torkade snabbt och luktade gott. Tyckte jag.

Sudden, som ännu väntar på en påringning


Responses

  1. Krya på dig Sudden.

    Gilla

    • Tack för uppmuntringen!

      Lasse

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: