Skrivet av: Sudden | 2019/08/18

Dessa engelsmän med sina flygande maskiner – när Vampire kom och Spitfire visades upp

Sommaren brukar tappa stinget så här års och det märks. Eller så är man fast i gamla föreställningar. Kanske jag får 10 tomater om de får ligga inomhus och bli röda. Bönor har det blivit en del av och det finns anledning hoppas att potatisskörden blir bra. Därmed menas att jag får igen insatsen. Har satt vanlig köpepotatis, det blir billigast så.

Det är kul att påta i jorden och se det växa medan omhändertagandet av skörden –  liksom av den ev. fångsten vid sportfiske – mest är ett besvär. Att äta gott är roligt men då får man köpa. Men förstås, inget går upp mot de egna tomaterna. Även om tomat nu är en grönsak av ringa värde näringsmässigt men den är ganska dekorativ. Här en bild från 3 september 2012. Kanske de hinner bli röda i år också:

På skrivbordet hopas filer i mängd som kan vara ”bra att ha” bl a för möjliga bloggar men vars mängd gör mig närmast utmattad. Så många val att göra…

Bilden är en vecka gammal och sedan dess har jag rensat litet. Jag störs litet av ASUS konstiga engelska.

Här nedan en kul lätt ironisk reklam för SL som svarar för kollektivtrafiken här och som då och då drabbas av förseningar. Det är länge sedan jag åkte med SL eftersom jag har svårt att röra mig och är rädd att hamna i någon penibel situation då jag är till besvär. Jag minns hur jag en kväll för ett par år sedan föll omkull när jag snabbt skulle borda en buss vid Tekniska Museet och hur ynklig jag då kände mig. Nu har jag förresten Färdtjänst och åker gratis men har ännu inte vågat testa detta.

Andra fantasier som jag fann på Facebook  var av Tatsuya Tanaka på ”Bored Panda”:

Jag tror förresten jag nästan aldrig använt det numeriska delen av tangentbordet. Men plats tar det upp. Resten av bordet börjar bli slitet och inte bara tangentmärkningen och ”mekaniken” utan det finns nog något mjukvaru-knas också. Jag är en sådan som fortfarande måste se på tangenterna och vad de är märkta. Kanske jag först ska göra ett nytt försök med detta bord som dock hade knas för sig det också.

Jag har inte på länge hört från en läkare som behandlar mig och försökte i den gångna veckan få kontakt. Det tog mig nu två dagar och så tre försök direkt efter varandra för att klara rätt inknappning av alla data. Det samlas en väldig massa siffror på min telefons skärm och jag tror jag knappat fel.  Men jag förstår att det inte är lätt att ”konstruera” korta men entydiga anvisningar som 80-åringar behöver medan yngre IT-användare begriper det hela utan vidare.

Men så blev jag till sist uppringd av en sköterska vid lovad tidpunkt.  Och fick ett löfte att läkaren skulle ringa mig under en viss timme om bara drygt två veckor! Nå, min krämpa är f n ”vilande” och jag var hovsam i mitt samtal med sköterskan. Kanske läkaren tycker som jag, nämligen att det hela kan få vara. Min ålder gör ändå att det är svårt att göra något.

Jag erfor förresten nyligen med sorg att Sven Stridsberg, redaktör för Svensk Flyghistorisk Tidskrift, avlidit i samband med en operation. 74 år.

Som jag tidigare skrivit var det roligt att i oktobernumret av Looping 1954 läsa om ett modellflygevenemang på Bromma och se bilder därifrån med gamla bekanta. Hade tänkt skriva därom i denna bloggning. Men jag hoppar nu till annat jag funnit i gamla flygtidningar på denna sajt. Sådant som hos oss äldre väcker speciella minnen.

På FB och SFF Forum har jag nyligen följt frågor kring Vampire och Spitfire och noterat hur de första Vampire kom till Sverige just de dagar i juni 1946 då Jeffrey Quill visade upp den allra mest utvecklade varianten av Spitfire på Bromma. Här nedan har jag utgående från tidningssajten ovan försökt snygga till Flygs artiklar om dessa händelser, båda pikant nog i samma nummer, 13/1946. Vickers ville väl visa upp det bästa man hade ifall FV av någon anledning ändå skulle bli intresserat eller för att man stolt ville visa upp sitt redan legendariska plan.

I Spitfireartikeln bemödar sig skribenten att försöka klara ut vilken version av typen det skall anses vara; man kan se att flera olika uppgifter cirkulerat, bl a i SvD. Rätt ankomstdatum är måndag 3 juni. Hur mycket demonstration det blev på Barkarby såsom planerats enligt SvD:s notiser vet jag inte. Någon dag senare demonstrerades Vampire där av FV, på själva Svenska Flaggans dag. Här är SvD:s artikel om detta och att planet sägs ha flugit över Stockholm. (Själv minns jag inget av detta. Möjligen var jag ännu kvar i Gävle dessa dagar, men vi flyttade till Stockholm denna sommar.)

Vi äldre minns också Midge som utvecklades till Gnat. Konstruktören Edward ”Teddy” Petter stod bakom många, och mycket olika plan, varav flera nådde framgång, trots att han lämnade flygbranschen redan vid 52 års ålder och avled bara åtta år senare. Hans far hade en ledande position inom flygindustrin. Det gjorde det nog både lätt och samtidigt svårt för honom; Wikipediaartikeln nämner flera personkonflikter. Jag noterar att han nog inte hade blivit en bra pilot och att han gav upp flygbranschen för att koncentrera sig på det religiösa. En nära medarbetare, Harald Penrose, skrev: ”Petter was an outstanding organiser and could envisage construction time-scales with greater knowledge than Fearn and Wheeldon….it was his lack of understanding people and their motives that became his major failure.”

När jag ser den tidstypiska annonsen nedan där motorn ritats litet större än i verkligheten kommer jag att tänka på en bekant som fann Lansens motor svår att meka med eftersom inspektionsluckorna i flygplanskrovet var placerade för att passa en annan motor, STAL:s Dovern.

Denna lilla elmotor väcker minnen och funderingar men det blev så mycket att det får bli en annan gång!

Sudden


Responses

  1. Hej Lars et al,

    Thanks again for a very interesting blog. The magazine “Looping” was one of the publications I lived on in my younger years. It was nice to see it again.

    The old DH Vampire has crossed the path of my life a couple of times. The very first time I got to see a Vampire was when I lived in Kalmar. In those days, I suppose I am talking about the late 1940s, there was an airforce base there called F12. They operated the SAAB B17. Once a year F12 had an open day when everyone was invited to visit the base. For me, a small lad and crazy about aeroplanes, this was a great day. Fancy that, walking around on an air force base. It was almost sacred. This particular year it was announced that the J28 was to be demonstrated. The J28 was then the very latest in fighter power. The public was advices when the Vampire was to appear and from which direction it would appear. We were told about the incredible speed the Vampire was going to have during the first fly-past. It was almost astronomical and almost unbelievable that an aircraft was going to be able to maintain that high speed. We were warned that the Vampire would appear in one minute. 30 seconds. I held my breath and prepared myself for something that I would probably not be able to follow with my eyes. I practiced a couple of super fast head twisting from left to right a couple of times in preparation. 10 seconds, we were told. 5, 4, 3, 2…. And there she was. And she came in at a disappointingly slow speed. I could follow the aircraft easily as it circled F12 and then landed. In those days F12 did not have a runway but the landing went all right. As it taxied in it was followed by three privates, each equipped with a fire extinguisher, and they were kept busy putting out the grass fires that the Vampire started as it taxied in.

    The next time I came in contact with the J28 was at F8 when I served Moder Svea and my wonderful Hawker Hunters. There was a 4th Division at F8 operating Vampires and SK16s for the benefit of aged pilots promoted to disk duties at Tegelhögen. They could come out once every so often to enjoy a flight in one of these aircraft in order to still be eligible for the “active pilots” financial add-on to their salaries.

    Gilla

  2. Tack Erik för dina minnen! Ja, speakern hade väl förberett sig och räknat med en annan Vampire-ankomst.

    Din kommentar väckte många minnen och tankar hos mig. Att jag upplevt jetplan komma emot mig på låg höjd nästan helt tysta, bara ett svagt ljud av rätt hög frekvens hörs tills det brakar loss. Och att Vampire visslar mer än dagens jetplan men efter att ha studerat flera filmer på Youtube inser jag att det nog berodde på att jag oftast hörde Vampire och J 29 i taxningsfasen. Som i filmen ”Gula Divisionen, ca 1.40 in i denna blänkare: https://www.youtube.com/watch?v=TRHV-KIPtl8 (notera även trafikledarens ”fia-pluttar” och hans skjorta, troligen en vid värme kletig nylonskjorta)

    Här en tekniskt medioker video men man får höra ”rea-tjut” ca 2 minuter in i filmen. Jag var nog åskådare på denna flygdag men minns just inget av själva flygandet, fotoalbumet avslöjar inget (men en Constellation var där). https://www.youtube.com/watch?v=GJF-1weBrPg

    Jag gick inte ofta på flygdagar. Den första var nog på Avan-fältet i Gävle 1945, den andra var Bromma 1 juni 1947 då en Vampire störtade mitt i ett industriområde där åskådare tagit plats på hustaken. Då var jag 8 år. ”Nu slog han ihjäl sig” sa min far. Kanske hans bror deltog i FV:s uppvisning.

    Jag tycker flygdagar är litet otäcka och numera har jag dessutom svårt att röra mig. På Vängsö (och hela landet) var det ”Segelflygets dag” igår men jag bedömde att jag inte skulle orka med ett besök och bilkörningen dit och hem. Rullator kräver asfalt/betongbanor precis som jetplan. När fick FV hårdgjorda banor förresten? Innan dessa kom landade man nog så rakt mot vinden som möjligt. Ett utlagt vind-T av tyg var nog regel även när Vampire kom till FV.

    Dina kommentarer har fått mig att kika på Youtube och klippa i Svenska Dagbladet och kanske blir det en bloggning av det hela.

    Här en entusiastfilm:

    https://www.youtube.com/watch?v=5hiYGn2lnxo Ja se entusiaster!

    Gilla

  3. Apropå hur jetflygplan låter så kan man på dessa bilder av en förbitaxande Gripen igår på Kallinges stora flygdag (75 år) höra att framifrån hörs ett visslande/pipande ljud men från sidan och bakifrån blir det mer ett brus eller ”litet dån”.

    https://www.facebook.com/groups/saab39gripen/permalink/1374198156064189/

    Och här kan man höra J 29:an som jämförelse:

    (Klicka på ”Visa på Facebook” så går det nog – om du är FB-medlem)

    Gilla

  4. Hur bär du dig åt med dina odlingar egentligen? Jag hade egen potatis och tomater till midsommarafton. Man får vara ute i tid och engagera sig så går det bättre med skörden. Potatis och tomater sätter/sår jag redan i januari inomhus!

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: