Skrivet av: Sudden | 2020/03/03

Hänt sen sist samt om Hawker-plan och diktatorer

Vilka ord får man använda. En del ord och termer dör sotdöden, en del kan ha blivit så befläckade att de inte bör användas. I alla fall inte av dem som anser sig ”politiskt korrekta” och kan avstå från kontakt med sina egna minnen för att inte ”kränka” andra.

Smaka på ord som neger, nigger, idiot, dårhus, sinnesslö, förståndshandikappad, rasbiologi, genusvetenskap, feminism, handläggare, medarbetare, klimathysteriker m fl.

Mina stora fötter och andra tillkortakommanden var pinsamheter i tidiga år. Man var känslig liksom. Så intensivt och ”äkta” barn brister ut i gråt! Senare i livet vågar man inte det vilket leder till att alla (något så när uppfostrade) går omkring och är rädda för att ”kränka” någon medmänniska och samtidigt skaffa sig oönskade skuldkänslor.

Den goda staden Pau i Sydfrankrike hyste enligt en gammal Nordisk Familjebok ett dårhus. Och där anlades senare en flygskola där bl a Carl Cederström lärde sig flyga. Om det nu kan ha något samband.

Här har min far för ca 90 år sedan ritat med sin ingenjörstuschpenna. (ritningen på linneväv finns i min chiffonjé). Jag är imponerad när jag tänker på hur jag idag snavar över mina tangenter och får korrigera till tusen för att det ska bli en något så när läsbar text.

Nå, det finns väl ingen sådant anstalt kvar. Men vad jag förstår finns ännu ett affärscentrum med ett namn som ”Krämaren”. Hur kan man bara? Sillstrypare eller bodknodd ska det ju heta 😉

Och hur ”känslig” ska man vara som läsare? Denna oförargliga notis väcker med sin användning av orden”vilja” och ”ledarskap” ändå tankar om Adolf Hitler och Leni Riefenstahl och vad han ställde till med.

Det som den gode Peter Wolodarski syftade på förstås inte egentligen detta. Men var går gränsen, if any, mellan att vara ”liberalt sinnad” och vara en auktoritär och förtryckande maktmänniska? Ord å ena sidan, verkligheten å den andra.

Är jag överkänslig?

Riefenstahls film innehåller förresten en fin ”trepunktslandning” vilket är ett ämne man skulle kunna säga mycket om. ”The perfect arrival” som jag läste någon gång i ”Flights” lättsamma spalt som jag hade i cirk på jobbet på 60-talet; ack dessa härliga britter.

Jag lyckades förresten aldrig landa segelflygplanet SE-TIU Standard Libelle utan att studsa, den blev nog otillåtet framtung med mig i. Här en litet tidigare mer avancerad version av typen. Vängsö ca 1970.

På Vängsö har jag en gång stått på verandan på ”Villa Vängsö” och sett ett noshjulsplan, en Cherokee (Piper PA-28) komma i galopp vid vid landningen. Efter några språng vek sig nosstället bakåt.

Det är nog inte så lätt ändå. Trots noshjulet.

Har i övrigt ägnat senaste tiden att fördjupa mig i en viss Hawker Osprey (SE-AYR) och dess motor som diskuterats på SFF forum och FB (inklusive ett annat plans haveri; med samma motortyp), och gluttat i senaste Aeroplane om Hawker-företagets historia och noterat att individer jag hört ytligt talas om var ganska ”knepiga” ibland. vilket förklarar varför det ibland blev som det blev. Exempelvis verkar konstruktören Sydney Camm varit eller med tiden blivit ganska stöddig – men det krävdes nog.

(Ett klipp från Wikipedia, kanske en skröna: On 19 November 1960, the first un-tethered free-flight hover of XP831 was achieved; a week later, the first publicity photos of the P.1127 were released.[20] Prior to the first flight, Hooker is claimed to have asked of Camm ”I suppose you are going to do some conventional flying first Sydney?” and Camm replied ”What for?” Hooker said ”Well you know, just to make sure the aeroplane is a nice aeroplane, and everything under control.” Camm replied, ”Oh, Hawker aeroplanes are always beautiful, nothing wrong with a Hawker aeroplane, not going to bother with that. Vertical first time”.[21]))

Hawker-företaget hade ju framgång med sin biplan på 30-talet och sin speciella konstruktionsteknik. Man svetsade inte stålrör, man fogade dem samman med nitförband. ”Fishplates”. Här förklaras hur ”fisken” kom in i bilden. Vid svenskt båtbyggande finns ordet ”mastfisk”. Skarvplattor anges annars som rätt term på svenska.

Funkade bra på 30-talet men med Hurricane nådde man vägs ände. Se här och här. Ett par citat:

In 1925, in association with Fred Sigrist, Hawker’s managing director, Camm developed a form of metal construction that used jointed tubes as a cheaper and simpler alternative to welded structures.

Och

Simplistically, the Hurricane was the peak of development of fabric-covered tube-frame aero-structures — design techniques that stretched back to WW1. While it could be argued that Vickers’ fabric-covered geodesic structure was superior, both were at the dead-end of fabric-covered aero-design. There was almost no further room for improvement & although the Hurri-bird did get metal-covered wings after the onset of WW2, it resulted in no meaningful performance improvement .

To survive, Hawker had to commence an entirely new development train using stressed skin all-metal airframe technology, leading eventually to the Tempest/Fury family of fighters & onward to the jet-powered Hunter.

Harry Hawker himself dog ung utan att ha gjort så mycket i det företag som ändå kom att bära hans namn. Motsatsen gällde  T. O. M. Sopwith som blev desto äldre och pengar hade han också. Han råkade som ung vådaskjuta sin far till döds läser jag just – en svår upplevelse.

En bild från centrala London tagen vid en av mina London-resor, i september 1968. Hade väl varit någon krigsminneshögtid. Planet verkar nu finnas helt annorlunda målat på RAF-museet.

Så har jag halkat på SFF Forum in på norsk användning av Short Sunderland/Sandringham. Här litet läsning; jag ser att de välsignade gamla tekniktidningarna finns överförda också till en ny sajt. Lycka till!

Jag grubblar ofta om copyright ”but why worry”. Det finns dom som vill tjäna pengar på gamla publicistiska prestationer och det är förstås helt OK men dagens lagstiftning känns faktiskt föråldrad och för övrigt tycker jag att det snarast är en medborgerlig plikt att stödja allt spridande av teknikhistoria och annan kunskap.

Här en bra sajt om nordsvensk flyghistoria förresten.

Jag råkade när jag i gamla Flyghistoriskt Månadsblad letade efter något om bärgningen av ”Osprey-vraket” i nummer 11/1979 se en bild där man ser hangarerna på Skarpnäcksfältet. Som jag letat efter bilder av dem!

Planet i förgrunden är också intressant. Här är hela artikeln. Bra skrivet av Lennart Arjevall, en känd flyghistoriker som jag stötte samman med på en trevlig flyghistorisk gruppresa till Tyskland 2005, avliden sedan några år. Vad gäller texten så är ju byggaren/ägaren Stig Engström naturligtvis positiv till sin skapelse. Fattas bara annat! Annars kan ju flygande vingar som bekant ha en del hyss för sig. Jag har nämnt Stig E och planet i min blogg här där jag länkat hit.

 

Notera DKW-bilen i bakgrunden Den blev med tiden nästan överjordiskt vacker, kring 1959 eller så!

Bilden finns också hos SFF och vi icke-medlemmar kan se den på Forumet där SE-STY avhandlas. Man har där inte fått med något om planets sorgliga öde. Jag skulle ju kunna göra ett foruminlägg men jag vet inte vad SFF tänker göra med alla de uppgifter om de kära planen man samlar på sig.

Här har jag använt Eniros flygfoton för att visa var Skarpnäcks- hangarerna var belägna. Jag har en gång förgäves letat efter spår i terrängen. Enirobilderna visar heller inget av den hundkapplöpningsbana som länge fanns väster om hangarerna.

 

Sudden


Responses

  1. Hej!
    Ja det finns många ord som är ifrågasättbara – orden övermaga och samkönad har ju fått motsatt betydelse i modernt språk… ja som modellflygare använder jag fortfarande ordet NEGERTÅR, ett gammalt ord från den tiden gummit i gummimotorerna var svart. Jag känner inte till något annat namn på detta!

    Jo – jag har fått en liten bok som är skriven av ingen mindre än Erik Bratt 2002. ÄLG-GUSTAFS POJKE. En fantastisk historia som skildrar pionjärerna i Sverige på ett annorlunda sätt och som även tar upp hälsoaspekterna av att under 4 dygn leva på kaffe och cigaretter. Älg-gustafs pojke var den första flygaren i Uppsala.
    Denna lilla bok är en märklig skrift, inte minst enär den saknar ISBN-nummer . Mitt exemplar har en dedikation ”Vännen Olle med hälsningar Erik Bratt”. Vännen Olle känner jag – jag tror iallafall det.

    Ingvar Nilsson, linflygare i Boråsd

    Gilla

    • Hej Ingvar!

      Det var två litet kniviga exempel på svåra ord du gav. Jag kollade, jag hade väl inte helt fel med ordet ”samkönad” men det är ganska krångligt egentligen. ”Vanliga äktenskap” är ju tvåkönade men å andra sidan måste man väl säga att könen ”går bra samman”. Annars blir det ju inget! Om växter heter det ofta att de samkönade, d v s blommorna har både ståndare och pistiller.eller hur det var. Och det är ju så att säga inget konstigt, det normala tror jag. Jag ser att Språktidningen haft båda dina exempel uppe. ”Övermaga” hade ju för mig en helt oväntad betydelse. Som hade ändats genom åren. Se https://spraktidningen.se/artiklar/2012/03/overmaga

      När jag i min ungdom använde gummimotorer var färgen svart-brun med någon litet grådaskig beläggning. För några år sedan plockade jag ned ett radiostyrt plan som då senast hade flugit ca 50 (femtio) år tidigare. Bandet till en ”hick-hack” (steg-relä) var väl litet stelt och tvinningen fanns kvar men det föll inte i smulor och såg ut som smulor från en mjuk pepparkaka såsom skumplasten jag använt i modellen gjort. https://larsan13.files.wordpress.com/2020/03/120213_hickhack-gummiband_2.jpg

      Jo, Bratts böcker återvänder jag ofta till. Den du nämner har jag inte läst men han skildrar ju i andra böcker några verkligt ihärdiga flygentusiaster i Uppsala där han bodde i tonåren.

      Gilla

  2. Jajjamen! Detta var Älg-gustafs pojke.
    Bilden tagen 3:e april 1932 – den provisoriska identiteten var S-81 men blev snart SE-ADD.

    MVH Ingvar, i första hand linflygare och även i viss utsträckning friflygare, oldtimerentusiast, håller även på med veteranmotorcyklar…

    Gilla

    • Hej Ingvar!

      Jag har stött på ”Älg-Gustafs poke” och SE-ADD i bl a en stor samling tidningsklipp som SFF fått och som till en liten del har läckt över till mig. Så har jag nämnt saken i min blogg också. Klippen är antagligen tagna ur ”en dagstidning tillgänglig i Uppsala” där Artur Warensce som förde klippboken levde. Se:

      https://larsan13.wordpress.com/2013/11/03/pelle-svanslos-och-andra-minnen-en-tjock-bok-30-talet-sff-m-m/

      Jag tror jag har fler tidningsklipp där SE-ADD nämns, det blev visst en del reparationer och andra problem.

      Gilla

  3. Jerka har skrivit en hel del om Gustafssons vedermödor i boken Silvervingar.

    Gilla

    • Hej du glade!

      Jo Erik Bratt har skrivit ganska mycket i ”Silvervingar”om Gustafsson och hans plan. Det var en stor grej. Har någonstans läst hur fascinerande det var för honom att plötsligt se luft mellan SE-ADD:s hjul och marken. ”The very moment”. Jag har skannat ett uppslag i ”Silvervingar”.

      Gillad av 2 personer

  4. Att jag själv gillat mitt senaste svar beror på nyfikenhet. Jag tryckte på diverse knappar och vips så hade jag själv gillat kommentaren! Kan inte ta bort mitt gillande. Jag vet vilken läsare som gillat, Man tackar. Jag försökte läsa hans ansats till en blogg men fann inget där annat än en skoj vinjettbild!

    Gillad av 1 person

  5. Ja WordPress är litet märkligt… jag behövde en WordPress-identitet och då blir det som för mig en påbörjad sida…

    På modellflygfronten är det stora grejer på gång. Jag har byggt en Sigurd Isacson BigBoy som är en helbalsamodell som är en vidareutveckling av en modell för Jetexmotor. Denna Stora Pojk har gummimotor. Vi gissar att konstruktionsåret är 1960 då den fanns att köpa som byggsats i 1961 års katalog.

    En snabbt byggd replika utan dekor men av noga utvald balsa provflögs med en 7″ propeller. Ojoj vad den flög bra så där direkt ! Små modeller med 50 cm spv är ju oftast litet luriga.

    Nu har jag fått en FROG-växel som modellen skall ha enligt originalkonceptet. Originalpropellern är bara 5 ” och växeln växlar upp till 3,5 ggr

    Det skall nu inväntas rätt väderlek och sedan skall jämförande flygförsök göras växlat med oväxlat.

    På kartongen står att man får dubbla flygtiden med växel – återstår att undersöka.

    MVH från ett snövitt Borås, 208 meter över havet. // Ingvar

    Gilla

    • Intressant! Detta med utväxlad gummimotor har jag läst om men aldrig sett. Jag kom aldrig långt i gummimotorflygandet. Har på senare år insett att jag nog inte kunde konsten att dra upp motorn tillräckligt.Minns hur den stora propellern ville vrida planet ”på kant”.

      Frog (Flies Right Of The Ground) var ju ett känt engelskt märke inom enklare modellflyg, även plastmodeller ser jag. Såldes även i USA och Frankrike men namnet Frog gick ju inte att använda i Frankrike. Även en 1,5 cc dieselmotor. Och en gång i min barndom såg jag hos en skolkamrat en ”färdigmodell” som jag tror var gjord av tunn aluminiumfolie och kanske hade ”propellerväxel”. Ungefär denna modell:

      https://www.worthpoint.com/worthopedia/frog-model-aircraft-1935-mk-1779484594

      På senare år köpte jag en busenkel Zlin 50 av Lars Tolksam. Jag byggde långsamt och jag behärskade som sagt nog aldrig konsten att få ut effekt. Eller hade jag byggt tungt och snett? Den flög kanske 7 sekunder i en cirkel på ca 2 meters höjd! Bygga lätt: På FB följer några grupper för pistasch- och peanut-modeller. Fantastiska (mycket små) modeller och flyger gör de, ända upp i taket på stora sporthallar.

      Tänkte inte på att Borås låg så högt. Här i Handen har vi haft symbolisk snö totalt kanske 5 dagar. Men dagisbarnen hade då väldigt skoj och åkte kana utför den för detta ändamål anlagda kullen. Här en bild från januari 2010.

      Gilla

    • Hej igen Ingvar!

      Har googlat vidare på ”Frog” och andra ord nu nämner. Så mycket man hittar. Modellflygarna verkar mer vana vid att berätta, fråga och visa bilder än landets fullskalaintresserade. Modellflygande är väl kopplat till en viss händighet med teknik inklusive IT.

      Fick bl a se Iscsons Big Boy som jag inte haft en aning om. Se http://svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=302758

      Här får man även se bilder av propellerväxeln. Man frågar sig verkligen om den är så effektiv som Sigurd lovade!

      Om Frog fick jag också veta mer, bl a att man marknadsfört byggsatser till Jesper von Segebadens R/C-modell Mustfire (han hade en häftig Norton MC förresten minns jag från parkeringen vid KTH:s byggnad Sing-Sing) samt att även Truedsson gjort detta. Se http://svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=307775&CurrentMainTopic=

      (Jag ser där att man stulit en bild av en grupp radioflygare på Skarpnäck som jag stutlit från en bok om radiostyrning förresten!)

      Så har vi https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5946 och
      https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/main.php?cat_id=59

      Ja har inte hittat någon bild av den lilla Frog-diesel jag minns från ungdomens annonsläsning. Men det finns bilder av äldre och större motorer som bar namnet.

      Jag tror inte den Stig Hellström som medförfattat en bok om Frog models är den Stig H som då och då syns på SFF forum.

      Gillad av 1 person

  6. Tror det ligger en FROG 150 bakom bildskärmen under en massa sladdar…
    Det är ingen vass motor men den startar lätt, nästan som en Mills. Jag använder gärna dieselmotorer om jag inte skall flyga stunt – då är det glödstift som gäller.
    Ja idag är modellflygintresse inget som statsmakterna gillar. Sedan moderaternas förslag i riksdagen för några år sedan att inte längre tillåta ”civil verksamhet” på försvarsmaktens anläggningar så kan vi inte längre anordna tävlingar på Rinkaby som är det i särklass bästa fältet för friflyg i Sverige. Ja brukshundsklubbarna får ju inte heller arrangera något längre. Däremot gäller allemansrätten och du kan sätta upp ett tält ett dygn så länge det inte är organiserat.

    Hälsningar från ett snöigt Borås

    Gillad av 1 person

    • Här finns Frog-motorer mer lika de jag minns dem: https://www.adriansmodelaeroengines.com/catalog/main.php?cat_id=149

      Häromdagen stötte jag samman (i affärscentrumet utanför Systemet men han var på väg förbi) med en gammal modellflygkamrat som jag senast stött samman med för kanske 10 år sedan. På samma plats förresten. Nu mer talför. Vi snackade några minuter men jag orkar numera inte att stå stilla och prata så värst många minuter. Men han nämnde Oliver Tiger, och jag minns att mina teamracingflygande kamrater en tid ansåg att det var allra bästa motorn för teamracing! Innan hade det väl varit ED 2.46.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: