Skrivet av: Sudden | 2020/05/26

Ramblings – Windex och Trampofoil m m

På det flyghistoriska forumet kom Robert Danewid att visa bilder (även här och här en något äldre Sakari Havbrandt) av motorseglaren Windex, en skapelse av flygprofessorn Sven-Olof Ridder och hans medarbetare. Här nedan en Windex jag såg på Ålleberg år 1999.

Det blev ingen kommersiell framgång som för deras vindindikator ”Windex” för segelbåtar. Otacksamt är livet. Nöjesbåtar kan man tjäna pengar på men knappast nöjesflygplan. Det övningsobjekt Osqavia som Ridder tog fram på KTH gav upphov till examensjobb o d för åtskilliga teknologer men det mest konkreta resultatet ”Blackwing” har nog sina problem. Vad ska man ha flygplan till egentligen… Dyrt nöje.

Sven-Olof Ridder ja, här minnesord av bl a en annan bemärkt flygingenjör, är ju känd för annat också som synpunkter på Gripen-konceptet, billiga övningsplan för FV och mycket mer. Här en stuntvinge; det var vid modellflygande jag först hörde talas om honom och hans senare Windex-medarbetare Lars Bergström:


Min enda kontakt med Bergström var egentligen bara när vi en gång tillsammans åkte ”Mustang” (linje 4) från KTH en solig och kall högvinterlördag (?) 1959 eller så. Men alltid något…

Jag såg Lars som flygtekniskt inriktad men läser nu att han ägnade sig åt segling och tekniken härför. Han omkom 1997 vid en krasch med en motorseglar-plan Windex i Florida. I minnesorden kan läsas: ”He set the standard of what could be done with an open-class monohull,” Mr. Luhrs said. ”All of a sudden, monohulls were not just going 9 to 10 knots, they were sailing at 15 knots and more.”

Både aerodynamik och framfart på och i vatten har med strömningsmekanik att göra och en person inom det senare mediet är Alexander Sahlin. När jag först såg hans trampofoil på Karlbergskanalen trodde jag inte mina ögon. Kunde man gå på vatten?

Här är en tidigare ”vattentrampare”, Parker MacCready. Pappa Paul MacCready var för övrigt stor inom flygkonsten och förekommer på andra ställen i min blogg. Blev nästan världsmästare i segelflyg i Örebro 1950. Hans största berömmelse ligger dock inom området ”human powered flight” med Gossamer Condor där till en början sonen Parker var pilot som kan ses i denna film! Eller om det är en bror till honom!

Här ges litet historik. Det ser jobbigt ut med trampningen. Men det kan gå snabbt som här

Mina kunskaper i strömningsmekanik är små, och jag förstår inte hur man får ”bärplanet” att hålla sig på rätt djup.

Nå, namnet Sahlin från trampofoilhistorien kommer mig att tänka på Jämtland och Husåspelen bakom vilka stod bl a konstnären Batte Sahlin.

Huså var det första ställe i fjällen vi kom till, det var sommaren 1965. Sedan blev jag fast!

Bjelkes gruva vandrade vi till men vi såg inte alls så mycket av själva gruvan som i denna film. Men väl mycket annat.

I några filmrutor skymtar denna bergtand, Blåsten. Tror jag det är.

Sudden


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: