Skrivet av: Sudden | 2020/07/09

Några minnen – människor och deras maskiner

Jag har släppt försöken att följa ”covidfrågan”, komplicerat är det med all svårtolkad statistik hit och dit och spekulation om hur viruset sprids och immunitetsegenskaperna. Verkar delvis vara en fråga om aerodynamik, är smittan ”luftburen” eller sprider den sig på något annat sätt genom luften? Ord och deras betydelse se… Och aerodynamikens ”lagar” är olika för stora flygplan och små partiklar som pollen och ”virusar”. Aerosol är tydligen ett slags ”aggregationstillstånd” som inte fanns på min tid i skolan.

Ett citat från en studie av covid som jag undrar om jag rätt förstår: ”The loss of immunity was most common among people who never developed symptoms.”

Det händer då och då att när jag kollar brevlådan har det kommit post under natten. Ofta från vårdsektorn. Kanske det är Döden som nattetid fungerar även som brevbärare med ”påminnelser om ens dödlighet” såsom läkarbesök, undersökningar o d om ingen öppnar dörren eller är ointresserad av hans egen specialitet.

I morse var jag som vanligt uppe mycket tidigt, kanske före kl 05, när jag hörde att det kom något i brevinkastet och tänkte rusa ut för att kolla brevbäraren men lät bli.  Jag kom för några månader sedan i samspråk med min daglige brevbärare och han svarade litet undvikande att han ”hört rykten” att sådan nattlig utdelning förekom. I det andra brevutbärningsföretaget alltså. Kommer att tänka på Karl-Bertil Jonssons ”extrautdelning”.

På senare tid har det ofta varit tidningen Nostalgia som dumpit ned; så var det i morse. Man förundras över hur mycket energi (och pengar) folk kan kosta på sig för att låta restaurera gamla bilar. Fina blir dom. Tidningen skriver trevligt även om annan gammal teknik såsom motorbåtar, speldosor och flygplan. Nu var det Paul Pinatos Fairchild Forwarder SE-AWS som Daniel Karlsson skrev om. Om detta plan kan även läsas om på Fredric Lagerquists blogg och hos SFF.

Ett antal Fairchild Forwarder togs till Sverige av Gösta O´Konor som fanns bakom firmanamnet Sportflyg. Jag har för mig att långt senare ”i modern tid” bidrog han vid återuppståndelsen av en Bleriot XI på något sätt. Jag tror också han har släktanknytning till sydvästra Dalarna och är därmed på hemmaplan här under en flygdag i Dala-Floda på 50-talet där han sitter på förarplats, i en Fairchild kan man gissa.

Bilden är lånad från bildgalleriet hos Västerdalarnas Flygklubb.

Gösta stötte jag mycket ytligt samman med i mitten på 50-talet genom att vi båda flög radiostyrda modeller. Gösta hade kontakt med Bertil Beckman , en central person inom modell- och radioflyg och som även handlade med radiostyrningsgrejor.  Här några bilder jag lånat från boken ”Radiostyrning av modellfarkoster” av honom och Svante Hellström:

Man ser Bertil Beckman handstarta en rätt stor modell medan Gösta med solen i ögonen håller styrknappen, en liten lättryckt till/från-strömbrytare i handen. Så ser vi Per-Axel Eliasson justera in motorn medan Bertil och Gösta (?) håller i planet; jag minns ännu Bertils lätt nervösa iver och sätt att röra sig (har en gammal smalfilm från 1960, se klipp här). Bilderna är tagna vid olika tillfällen medan modellen nog är den samma. Jag minns den ej. En typ jag däremot väl minns, jag hade två egna exemplar, var Skyscooter som man ser på den lilla bilden.  Här är några ytterligare bilder:

Göstas ”bomb” kallades så för den var ganska tung och flög snabbt vilket var bra om det blåste. Man hade ju då ingen höjdroder- eller motorkontroll utan planet steg normalt ”litet lagom” efter förmåga och trimning i sin vanliga stadiga lunk och blåste det kom ett långsamt plan snart rätt högt utan att ha kommit särskilt mycket framåt. Det var för mig nog problemet vid en blåsig tävling i Norrköping 7/10 1956, medan Gösta lyckades bättre med sin tyngre/snabbare ”bomb”. Vinnaren hade tydligen en ED 2,5 cc motor; mycket för en Skyscooter. Vid en annan tävling i Nyköping flög min Skyscooter förresten bort. Jag minns ej om det var vinden, dumhet eller radiofel, men det återfanns efter ett par dagar på en hög FV-officers ägor. Med tiden byggde jag om en av mina Skyscooters.

Jag ser i Flygrevyns reportage (nr 11 1956) att arrangörklubben Gamens hustrur bjöd de tävlande på kaffe och smörgås. Kanske det är det som min far och jag njuter av på trappen på solsidan denna blåsiga dag.

Jag borde veta vem den ”okände” mannen vid väggen var, utseendet är svagt bekant. P O Sondén hade jag träffat någon gång men vet inte i vilket sammanhang (kanske av en slump i Bertil Beckmans kontor på Jakobsgatan). Vi hade en kort mailkontakt för kanske 15 år sedan, han var intresserad av ett bygga en radiostyrd modell av J 21.

Fler modellflygare från fordom finns här.

Sudden


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: