Skrivet av: Sudden | 2020/07/17

Fler minnen

Det är svårt i sommarvärmen, allt blir jobbigare än vanligt. Dagens Nyheter gör dessutom minsann inte världen tydligare. Men kanske man nu kan förvänta sig en sannare världsbild?

Just nu skriver tidningen om covid-läget och immunitet. En mycket rörig artikel. Men ämnet är inte lätt.

En gammal arbetskamrat har skickat mig sina memoarer och memoarer har jag ju tänkt skriva själv. Men det är alltför svårt att hålla ihop en större berättelse, det blir bara spridda minnen. Och man skäms ju hur bristfällig eller dum man var. Och hur besvärliga en del människor var ibland.

Men det kan man ju inte skriva. Betänk hur det gick för den stackars Jan Myrdal som på sitt energiskt envisa sätt beskrev hur han i sin barndom upplevde sina föräldrar. Sådant gör man ju bara inte, så ledsna de blev m fl skäl.  Nej, man får tassa runt litet försiktigt och det är jobbigt och dessutom förenat med mycken skam och skuld. Fick nyligen kontakt med en arbetskamrat från mitt jobbmässigt ganska hemska 60-tal och gjorde en del stolpar för en text. Den kom att bli främst en lista på kolleger och mina minnen av dem, bra och dåliga. Men själva arbetsuppgifterna då? Jag åstadkom inte mycket att minnas.

Nå, det har i  bloggningarna ändå blivit några nedslag i minnena. Här en bild från mitt första kontorsrum på Bränningevägen i Årsta:

Här är min ”lärobok” om luftfartens radiotekniska system för kommunikation, navigering och ”traffic control”:

Jag köpte boken av sentimentala skäl häromåret men blev lätt besviken. Så viktig var den inte längre för mig. Kanske den går att hämta här förresten. Här är två sidor ur boken:

Vi litet äldre minns kanske dessa stora Marconi-antenner lågt placerade på utländska storflygplatser som använde en våglängd av ca halv meter. (Bilden från Heathrow 2008 visar ett ”museiföremål”.) Man ser att texten faktiskt till största delen behandlar den 10-centimeters Decca DASR-1 vi hade på Arlanda m fl platser och som jag nämnde i förra bloggen. Vilken våglängd som är lämplig har bl a att göra med att man vill se vädret men även se genom regn och moln. En frekvens kring 1,3 GHz verkar numera rätt populär, ca 23 centimeters våglängd.  Historiskt sett har man inom radio/radar måst börja med de låga frekvenser som man kunde hantera. En följd av detta är beteckningar som VHF och UHF (very high frequencies resp ultra high frequencies) som idag snarare är ”relativt låga”.

(Här en kort dansk film från 1957 som jag råkade stöta på. Nostalgisk men också lärorik. Och här kan man bakom den separat monterade sekundärradarantennen urskilja en typisk Marconi-antenn. Rotationerna är synkroniserade. Från en inköpsresa 1968, platsen är Stuttgart eller Frankfurt.)

Tillbaka på Bränningevägen i Årsta där jag började arbeta 1964. Jag hade vuxit upp i Årsta då byggnaden uppfördes och en vår uppstod en mycket stor vattensamling där vi någon dag eller två kunde segla omkring på ”flottar” av byggvirke. Ungefär som på denna bild som jag lånat från en sajt om det gamla Örebro:

Ett senare minne. Jag blev alldeles paff när jag på Barkarby såg detta vid ett EAA Fly-In 2006. Hur håller han balansen? Omöjligt ju! Det tog faktiskt några år innan jag fick klart för mig att fordonet hette Segway och då kunde jag googla och ana hur det funkade. Smått läskigt måste det vara att köra tycker jag.

(Jag vill minnas att mannen i den rödaktiga jackan mitt i bilden är den sedan ett par år bortgångne Bengt Thelander (”Bengt the Lander”), verksam på KTH och senare Arlandasamlingarna.)

Tre år senare besökte jag den stora staden med min äldste sonson Jesper, då 8 år, det är nog tyvärr enda gången jag gjort något ”större” med ett barnbarn. Jag märkte hur han inte tyckte jag var så kul eller om han var hungrig/trött (medan jag var impad av honom ;bilden visar hur han ska se till en av Sveriges klurigaste geocacher som hans far anlagt) men så fann vi en lokal under Gallerian (?) där en gammal ballongflygföretagare lät intresserade köra Segway mot en billig penning. Här instrueras Jesper:

Det var ingen konst för honom med undantag av att han körde rakt in i den glasruta man ser i bakgrunden! Lyckligtvis blev det inga skador.

Och jag som aldrig ens klarat en enkel rullbräda eller surfbräda!

Nu har Segway försvunnit enligt en DN-ledarjournalist som förklarar detta på en sådans sätt. ”Segwayen fortsatte att vara töntig eftersom den förblev de rikas leksak”. Jo, så är det väl. Själv tror jag att den ”tekniska principen”kommer att leva vidare och frodas bättre någon annanstans. Patenten har gått ut och sådant kan faktiskt sätta fart på utvecklingen. (Man tänker på Bendix startmotordrev och bröderna Wrights skevning! Namnet Bendix togs förresten för att det ångermanländska namnet Bengtsson inte riktigt passade i USA.)

Jag minns att chefredaktören tidigare höjt den elektriska sparkcykeln till skyarna som lösningen på stadens trafikproblem. DN:s teknikomdöme är kanske inte alltid det bästa men litet ska läsaren få skratta åt (eller förfasas över) också och man kan ju aldrig vara säker på vad som bär sig eller vad stadsplanerare hittar på. (De är ju ibland arkitekter och jag minns hur vi ”riktiga” KTH-teknologer skrattade rått åt beteckningen på en kurs för KTH:s arkitektstuderande; ”matematik för arkitekter”.)

Jag har sett små barn leka med något som måste bygga på ”Segway-principen”och grejorna kan inte vara alltför dyra. Min generation nöjde sig med att ”låna” brädor på en byggarbetsplats och hade väldigt roligt. Vattensamlingen vid Bränningevägen är ett av mina bättre lek-minnen.

Wikipedia har en artikel om ”självbalanserande scooters” och här ett exempel. Kanske ännu en slags leksaker de också men själva Segway-principen lever.  Mycket nytt kan komma. Men ”sällsynta jordmetaller” går det nog åt genom den ”elektrifiering” som har blivit så populär men vars konsekvenser vi ännu inte ser.

 

Sudden

 

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: