Skrivet av: Sudden | 2020/07/30

Strövar omkring

Började att ställa upp en lista på saker att skriva om men det blev så mycket gnäll på obegripliga saker kring IT och Internet. Såsom dessa säkerhetsprogram som min konsult säger att jag inte behöver eller ”redan har” samt annat. Med begrepp som Norton, Simple Drive Update, Family Controller. Och all riktad reklam. Har man vid ett tillfälle undrat litet över alla nya kul fordon; enhjuliga, elektriska tvåhjulingar eller allmänt fantasifulla så straffar det sig.

Norton var något helt annat när man var ung!

Sedan har jag faktiskt aldrig kört en riktig motorcykel eller ridit en häst (redan en liten hund skrämmer livet ur mig), men har dock hanterat cykel, moped, Vespa, personbil (och GMC ”Gumse” lastbil har jag känt på), segeljolle, segelflygplan, skridskor. Samt ensamvandrat i fjällen; det friaste jag upplevt. Flygandet var alltför skrämmande och besvärligt; ingen frihetskänsla precis. En fegis är man.

Det har blivit dags för att smaka på det första från balkongodlingen. De egensådda tomaterna har tagit fart ordentligt, men hinner de bli klara?

Behöver jag säga att egenodlade tomater dom smakar dom…

Nordea har länge illavarslande länge skjutit upp upp ändringar i sin Internetbanktjänst bl a inloggning. Testade det nya och fann att jag klarade det med de grejor jag har. Installation av bankID i datorn (det har jag lyckats med flera gånger men så har datorn bytts eller återställts) och fixande av fullmakt för andra personer (måste jag i förväg utse dem?) att hämta ut min medicin på apoteket kanske någon son eller vän kan hjälpa till med när vi någon gång träffas i dessa Corona-tider.

Dos-medicin, alltså att man varannan vecka eller så hämtar ut en remsa färdigsorterad medicin på ”sitt apotek” verkade vara en god idé men funkar inte så bra. Beror väl till en del på min egen opålitlighet, men redan försöket att få ut pillret ur plastremsan går ofta snett. När jag någon gång sopar köksgolvet hittar jag ofta något piller liggande i något hörn. Kommer därtill behovet att besöka det avlägsna apoteket varannan vecka under en viss tidsperiod om ca tre dagar. Tacka vet jag när man själv bestämde över inköp och laddning av ”dosimetern”. Då hade man därtill koll på vilka mediciner man tog! Men förnyelse av recepten var ett besvär. Och var min medicinering fortfarande vettig?

Mycket kan sägas om sjukvården. Ibland blir man gramse. Intressena spretar.

Hajade till när jag såg dateringen på en dosremsa. Va?, var medicinen från augusti 2007? Det tog ett tag att inse att det var faktiskt så man skrev datum förr i tiden innan banker och andra började kräva de två sekelsiffrorna. Eller kanske jag börjar bli seg i huvudet. Hade nyligen problem med mitt bildarkiv; några månaders bilder var plötsligt borta. Återfann dem efter viss möda; ”försvinnandet” hade med dess sekelsiffror att göra.

Mer om siffror: I radions väderrapporter har angivandet av aktuellt vattenstånd ändrats; man refererar nu till en etablerad referens i ”RH 2000, Rikets höjdsystem”, och inte till ”årets medelvattenstånd” som man ju egentligen inte vet förrän året är över. Nå, man menade väl ett predikterat värde.

För att ha tillgång till nollnivån i Sverige inrättades en referenspunkt i Varberg med relativt liten landhöjning. Här finns en stabil markering i granitberggrunden som ligger 4,234 meter över NAP (Normaal Amsterdams Peil; en referensplats i Holland)

Vid mitt strövande på webben om det Gamla Stockholm dök denna bild (från Sandhamn) plötsligt upp och som jag här ”lånar”:

Inget speciellt sades om bilden men båten är ju unik, en Ljungströmmare!

Namnet Ljungström är centralt i svensk teknikhistoria; turbiner (L:et i STAL), NOHAB turbinlok, segelbåten, Saab-bilen. Flera personer, se Wikipedia om du vill söka mer läsning. För den som är intresserad av svenska insatser på turbinområdet, även då jetmotorer, se även här.

Försökte via webben lära mig litet om turbinloket, begrep så småningom var själva turbinen var placerad. Men hur är maskineriet kopplat till hjulen? Behov av slirkoppling?Verkar svårt.

Ånglok har jag alltid gillat men aldrig studerat på djupet och det är först på senare år jag insett att ”arbetscylindrarna” ibland placerades under loket. Det var länge mycket förbryllande för mig att inte hitta denna onekligen centrala komponent när man såg ett ånglok. Se exempelvis den första bilden i denna fina redogörelse av Jörgen Städje för konsten att köra ånglok. Och en tröstande bildtext därifrån: ”E2-loket framifrån. Notera avsaknaden av synliga cylindrar. Bild: Audrone Städje” Man tackar!

Så mycket som skrivits om järnvägar av tågentusiaster men som jag ändå missat.

Någon gång ska jag väl t o m lära mig vad kompoundånglok var. Men jag minns min besvikelse när min chef berättade att han praktiserat hos SJ vid Olskroken i Göteborg och att ånglok egentligen var mycket ineffektiva maskiner.

Och det är väl ”systemet järnväg” också. Även om denna insikt är svår att erkänna för många.

Nej, jag är gammal nog att inse att flyg och bil, det är nog ännu framtiden det. Till och med en Lloyd erbjöd ju hög komfort. Tänk så rymlig den var! Och så skymtar en  Convair CV 440 som Lufthansa hade.

Ritade man en bild istället för att visa ett foto kunde man göra bilen rymligare.

Ett blekt och missfärgat tidningsklipp men en gång en färgklick på min köksvägg.

Till sist min sedvanliga släng åt DN, en läsarkommentar till en sällsynt enfaldig ledarartikel om hur bra USA är för oss: Är det sommarvikarierna som skriver ledare nu? Skämt åsido, håller vi på att låta oss fördummas?

Sudden


Responses

  1. https://www.youtube.com/watch?v=ZsrzUjcHeAs Tre NOHAB ångturbinlok (TGOJ M3t 71, 72 och 73) finns i Grängesberg. Ett av dem håller på att göras i ordning för drift men det verkar dra ut på tiden.

    Gilla

    • Tack för det, har tittat på de rörliga bilderna. Intressanta koppelstångsarrangemang för ingenjören i oss. Nohab/STALs turbinlok funkade ju bra efter en del trubbel i början ser jag när jag läser den text jag refererat till. Och jag förstår nu att man faktiskt kan rulla igång ett helt tåg från ett läge med en helt stillastående ångturbin i starten. Jag är väl litet insnöad på flygets gasturbiner som snurrar med i stort sett konstant fart hela tiden.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: