Skrivet av: Sudden | 2020/08/07

Om stabilitet och bok- och lästips

Läser om smällen i Beirut i DN. En läsarkommentar till DN:s artikel ger en hint om vad det kan handla om ”rent tekniskt”. Jag googlar och finner att liknande eller större smällar har skett bl a 1947 med nästan 600 döda i USA.  Rena olyckor (eller ”slarv”) men ev. även nidingsdåd.

Ibland ger mig en sakkunnig läsarkommentar (här från en Svend Nissen) som den här nedan, mer än en journalists än så ivriga ansträngningar. Internet har mycket att ge. Det behövdes väl någon halv dag eller så för etablerade media att hitta sakkunniga och så ”tillrättalägga” vad de sagt.

Man borde ha lärt sig av i historien ständigt upprepade explosioner av denna typ, nu senast i Waco i Texas 2013. Man har helt enkelt inte större mängder ammoniumnitrat på samma ställe. Med 7% diesel tillsatt och en bit dynamit som primer, och lite mikroskopiska ”julgranskulor” i plast, som känslighetsgörare, används det som sprängmedel (ANFO), där man ska spränga bort stora mängder berg (gruvor, väg/kanalbyggen t.ex.). Även rent utan bränsle tillsatt, kan man få det att explodera om man uphettar det till lite över 210C, som vid den brand som tydligen startade detta. Troligen har just en brand brutit ut i något närliggande, ammoniumnitrat i sig ”brinner” ju inte, som sedan hettat upp saltet till att börja sönderfalla och sedan lett till denna kedjereaktion. Att man kunnat lagra nästan 3.000 ton på samma ställe under lång tid, beror nog på korruption och brist på kunskap hos tillståndsgivare. Vi lär få fler detaljer vartefter. (visa mindre)

Ammoniumnitrat är populärt både som gödselmedel och sprängämne vid anläggningsarbeten.

Det fanns förresten ett ogräsmedel som hette Klorex och som vi testade som påsksmäll en gång. Ett kärt tonårsminne. Men ibland gick sådant illa.

Här något mer upplyftande, allt kanske inte är så illa trots påståendet ”Av jord är du kommen. Jord skall du åter bliva”:

Statistik är svårt. Lätt förtvivlad ger jag upp i mina försök att förstå Covid-statistiken och alla mer eller mindre relevanta siffror. Är ens fosterland sämst eller inte? Det har nu gått några månader sedan vi började ana att på våra äldreboenden saknade man förmågan att sköta de sjuka och på den vägen verkar det ännu vara. Ännu dör folk i Sverige men inte i våra grannländer. How come?

Det här med ammoniumnitrats beteende har ju på sätt och vis med ”stabilitet” att göra. Materia ska hålla sig lugn och inte ”plötsligt” bara explodera.

Trots min alltmer krympande horisont, tid och ork har jag nyligen ändå hastigt läst två böcker, Lennart Anderssons bok om Sk 10-affären och Bengt Gööks ”memoarer” ”Flyg som svalor, tranor eller Gööken”. (Även här kan man läsa om Gööks bok.) I båda ges exempel på bristande stabilitet, nå när det gäller Göök var det faktiskt på Facebook han nämnde att han råkat i ryggspinn med sitt Windex motorsegelflygplan. Han berättar i sin bok trevligt om många andra flygupplevelser och jag fick en insikt i tävlingsflygares mentalitet och deras värld. Han skriver även intressant på Facebook.

Windex är inte bara namnet på en motorseglare (eller ett fönsterputsmedel), det är nog mer känt som en vindvisare/vindpil för segelbåtar. Bakom flygplanet och vindpilen stod samma personer med anknytning till KTH; Sven Olof Ridder, Harald Undén och Lars Bergström.

Och den oförtjänt illa beryktade SK 10:an hade egentligen inte så många haverier men det var några som innefattade ryggspinn. Planets stabilitet var avsiktligt något marginell så att det skulle kunna manövreras kvickt och lätt. Sparmann kanske överdrev något i sin kritik och sedan bredde journalisterna på. Alltid roligt att ”få gräva” och hitta ”missförhållanden” ju.

Andersson berör också svårigheten att vara tysk på 30-talet. Både Kurt Katzenstein och Antonius Raab, männen bakom Tigerschwalbe som Sk 10 stammade från, var framgångsrika militärflygare i första världskriget. Katzenstein var jude, tog sig därför snart via Holland till Sydafrika där han etablerade sig som pilot, både militärt under kriget och sedan civilt under namnet Kaye. Skrapade ihop många flygtimmar med apparater som Avro York. ”He was an aviator of the old school who loathed instrument flying and hated losing sight of the ground.” som det står i länken. Raabs svärfar mördades av Görings hejdukar och Raab tvingades att dra ut i världen, bl a Estland, Lettland, Grekland, Egypten och Indien. Det verkar som det alltid gick litet snett för honom.

Spinn är i princip ett andra stabilt flygtillstånd (”attityd i luften”), mer eller mindre stabilt med en rotation kring en axel nära längdaxeln.  Som det står någonstans: Spin is a stable aerodynamic state, in which an aircraft descends at a uniform rate along a helical path with small radius and long pitch, about a vertical axis. The path is accordingly very steep, perhaps inclined at less than 10 degrees to the vertical. En superstall kan ses som en ”rak spinn”. Spinn är avgjort mycket oönskat och farligt och känt och fruktat sedan flygets barndom, även bland allmänheten. En professor Frederick Lindemann (Lord Cherwell) i England analyserade problemet och angav hur man skulle kunna stoppa en spinn. Wikipediartikeln om honom tar upp spinn-ämnet helt kort för han gjorde mycket annat också, bl a blev han en viktig rådgivare åt Winston Churchill. Hans åsikter skulle idag avgjort inte gillas på DN:s kultursidor. Men som han tyckte, så tyckte många förnuftiga personer på den tiden. Tänk att vi idag har så svårt att acceptera det…

Det sägs att en del plan inte kan spinna; Lennart Jonsson i baksits ”demonstrerade” en gång att Bergfalken ”inte kunde spinna”. Men det beror mycket på var tyngdpunkten ligger för tillfället. (Snart kommer väl förresten rapporten från förra sommarens fallskärmshopparolycka.) Och jag minns en svensk haveriutredning där flygprov visade att PA-28 inte alltid var helt så oförarglig som man allmänt trott. Ett tyskt f d Luftwaffe-ess Heinz Bär omkom vid flygning med ett ”idiotsäkert” plan, ”designed as a fool-proof trainer”. Wikipedia: On 28 April 1957, while conducting a routine flight-check in a light aircraft, a LF-1 Zaunkönig, Bär put the aircraft into a flat spin, the final manoeuvre in the test process. The aircraft spun down to 50 meters (160 ft) then, unable to regain control, Bär was killed in the resulting crash at Braunschweig-Waggum.[66]

50 meter kvar; då har man även i en långsamflygare som Zaunkönig väntat för länge. Nej, här ges en mer trolig beskrivning.

Windex har en ganska kort kropp med motor och pilot i var ände; stora rörelsemängdsmoment blir det men med en rätt kort ”hävarm” för höjd- och sidroder.

Lars Bergström omkom vid ett haveri med en Windex i USA 1997, och mycket pekade på en flatspinn som inte kunde hävas.

Fann annat intressant på Bengt Gööks FB-konto, bl a en bild av en schweizisk Windex  HB-YPM där Göök tydligen byggt själva motorn. Har dock sett uppgifter att planet skulle ha en elektrisk motor. Här i alla fall en bild av planet där man ser att kroppen är kort och massorna ”utspridda”. Börjar det snurra så…

Ett annat speciellt segelflygplan är Genesis 2 som egentligen är en flygande vinge, den har alltså en självstabil vingprofil. (Normala profiler har egenskapen att ökar anfallsvinkeln, flyttas lyftkraften framåt) Det som ser ut som en stabilisator är ett trimroder. Här finns mer om typen och Jim Marske, som jobbat länge med ”flygande vingar”. Man kan även läsa om hur den och äldre flygande vingar från fransmannen Charles Fauvel är att flyga.

Här är en svensk Genesis II, SE-UMM, som jag tror idag hör hemma på Vängsö:

Flygande vingar får helt naturligt en kort hävarm till höjdroderytorna och kan ha konstigheter för sig; de kan t o m tumla runt sägs det. Vi har exempelvis Kronfelds olycka.  Jag är förresten förvånad att man kan använda bakkantsklaffar. Ett Northrop-experimentplan ”parkerade sig” stabilt en gång på rygg på sin färd mot marken och piloten fick ta sig ut på planets undersida varifrån han lämnade ekipaget med fallskärm.

Jag rekommenderar TWITT:s sajt för både de frälsta och de som ännu inte är det.

Ibland räcker alltså inte de stabiliserande krafterna från de aerodynamiska ytorna till för att rå över de masskrafter/moment, som uppstår när man under manövrerandet vrider flygplanet runt sina axlar, speciellt vid flygning i tunn luft med tunga flygplan med lång kropp och korta vingar. Man talar om ”tröghetskoppling”, här ett citat ur Wikipedia:

Inertial roll coupling was one of three distinct coupling modes which followed one another at Mach 3.2[13] killing pilot Captain Mel Apt in his first flight in the rocket-powered Bell X-2 on 27 September 1956. Inertial roll coupling had nearly killed Chuck Yeager in the X-1A three years earlier.[14] The roll coupling study of the X-3 Stiletto (first flown in 1952) was extremely short but produced valuable data. Abrupt aileron rolls were conducted at Mach 0.92 and 1.05 and produced ”disturbing” motions and excessive accelerations and loads.[15] The first two production aircraft to experience inertial roll coupling were the F-100 Super Sabre and F-102 Delta Dagger (both first flown in 1953). The F-100 was modified with a larger vertical tail to increase its directional stability.[16] The F-102 was modified to increase wing and tail areas and was fitted with an augmented control system. To enable pilot control during dynamic motion maneuvers the tail area of the F-102A was increased 40%. In the case of the F-101 Voodoo (first flown in 1954), a stability augmentation system was retrofitted to the A models to help combat this problem. The Douglas Skyray was not able to incorporate any design changes to control inertial roll coupling and instead had restricted maneuver limits at which coupling effects did not cause problems.[17] The Lockheed F-104 Starfighter (first flown in 1956) had its stabilator (horizontal tail surface) mounted atop its vertical fin to reduce inertia coupling.

Man är tacksam för att bara ha mött snälla rättframma plan. Det var obehagligt nog när rodren på ”dasspapper” som K8b och Spatz inte alltid räckte till i kytten.

Sudden


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: