Skrivet av: Sudden | 2020/08/20

Livstecken

Hettan och annat har förhindrat skrivandet. Hetta är numera allt över 22 grader. Påverkar mig både fysiskt och psykiskt. Jag kommer i bästa fall igång först på kvällen när det svalnar.

Finns mycket att hänga upp sig på. All reklam och jönsig information som vräks över en på Internet om ”Zlatans tragedi” m m. Förutom alla som skräms med de faror som lurar på Internet. Senast har nu Svensk Flyghistoriskt Forum blivit avspärrat:

Jag går i spinn när jag försöker begripa vad som påstås och de ord/terminologi som används. ”Privat”, vad är det???

Finns det möjligen någon ”knapp att trycka på” någonstans i min dators manöverdjungel så jag får se det jag vill se? Denna skenbart välmenande omtanke om mig fungerar mer som en censur. (Ser nu torsdag 20/8 kl 10.15 att ”någon” fixat problemet och jag kommer åter åt forumet. Är mycket lättad men IT-branschens säkerhetstänk med fina ord som ”certifikat” är ju ”litet jobbigt”, snällt sagt.)

För mig är certifikat något som visar att vissa krav uppfylls. Här ett exempel från min flygklubbs medlemsblad för ack så länge sedan:

Bland tryggt månadsavlönat mediafolk kritiseras ju också Internet för att där framförs stolliga synpunkter. Som om inte etablerade media vore mästare på det! Här är en sarkastisk läsarkommentar till DN:s patetiska kamp för covid-munskyddets nytta:

Det fanns en gång en smart affärsman. Han hade övertygat svenska bilister att köpa hans speciella gummistropp. Denna skulle monteras i bilens chassi så att den hade markkontakt. På så vis skulle ingen i bilen bli åksjuk. Dessa gummistroppar kunde ses på många bilar under 70 och 80 talen, och faktiskt en bit på 90 talet. Åk nu och köp munskydd… (visa mindre)

Det var i och för sig inte vad jag kallar stropp, jag minns en platt remsa fäst i bakre delen av bilundersidan som släpade mot vägbanan.  Av gummi måhända, men med något invävt metalliskt. Får man hoppas.

För några år sedan slarvade jag förresten med oljefiltret, VW hade en verkstadsorganisation som inte precis var välkomnande så jag hade inte bytt filter i tid. Filtret rostade sönder och killen på Bilprovning ”kritiserade mig” för att jag inte tänkt på vilken miljöskada jag orsakat på min resa till Göteborg t o r varunder nästan all oljan läckt ut på E 20  eller vad vägen nu heter. Föreställde mig i min uselhet ett 100 mil långt tydligt oljespår. VW-verkstaden bannade mig också för mitt slarv.

Jag kände mig verkligen usel, både hos Bilprovningen och Olofssons (VW i Haninge). Om skam och skuld samt dessutom om hur man hanterar motorer kan man läsa på denna trevliga blogg.

Men det var nog den bästa bil jag haft. Den blev till slut påbackad av en lång SL-ledbuss som stod framför mig i väntan på grönt ljus och jag inte hann/kunde backa. ”Såg du inte att jag backade” urskuldade sig chauffören med; hon hade råkat köra för långt fram i korsningen. Skadorna såg inte allvarliga ut men bilen var ju litet sliten och jag hade ändå tänkt byta bil. 19 000 fick jag från försäkringsbolaget vill jag minnas, jag var nöjd därmed. Och så slapp jag försäljningsbekymmer!

Egentligen hade jag tänkt skriva om något helt annat men detta får räcka.

OK, en sak till. Det är dyrt att flyga och det har väl alltid varit det. Flyget väntar ännu på sitt genombrott.

Notera det franskinspirerade ordet ”bräckage”. Dagens svenska sägs vara utsatt för anglifiering.

 

Sudden


Responses

  1. Sven Teglund är, uppenbarligen, ingen expert på 2-taktsmotorer. Det mesta verkar han ha fått om bakfoten. Men det kanske är meningen…

    Gilla

    • Sven Teglunds blogg var mycket trevlig tyckte jag. 2-taktsmotorer är ju inte hans specialitet, men han verkar veta lika mycket eller litet som jag själv. Han kanske har fel om färgen på oljedunkarna. Det visar sig förresten att alla mina tre sonsöner kör moped, men jag har ännu inte sett fordonen i fråga (och knappt killarna heller på sistone). Jag trodde tvåtaktaren var ett utdött fenomen men så är tydligen inte fallet. Jag har försökt uppdatera mig om utvecklingen, men det finns så mycket tyckanden, gamla uppfattningar och trams att det är svårt att hänga med. Minns i alla fall ”Schnurrle” men det bör stavas Schnürle.

      Gilla

  2. Han beskrivning av 2-taktsmotorns arbetssätt är helt galen. Att bränsleluftblandningen strömmar genom kanaler i cylindern från vevhuset upp till förbränningsrummet, har han t.ex. helt förbisett. En tvåtaktare måste ha ett övertryck på bränsleluftblandningen för att spola rent förbränningsrummet från avgaser. Det är grundläggande kunskaper. Vilken färg han påstår sig att oljedunkarna har är fullkomligt irrelevant. Du raljerar, Sudden, när dina kunskaper fallerar.

    Gilla

  3. Jag har varit med om när en, förhållandevis ny, VW-motor nöp men släppte och efter en stunds paus så gick den ytterligare 50-mil på fullgas utan problem. En liknande, men äldre och sliten, VW-motor skar ihop totalt en gång. Det blev bara skrot av den. Så det kan nog nypa i fyrtaktare också och lite olika kan det bete sig, dessutom.

    Gilla

    • Jo någon skröt om sin Vicky påhängsmotor och att den nupit och jag undrade om det då blir tvärstopp. Men jag frågade inte.

      Här en annan försmädlig händelse. Jag minns ”Bror Valfisk” från modellsportevenemang för snart 70 år sedan, han sysslade med modellbåtar och var därför ofta iklädd långa stövlar, snäva jeans och regnrock. Mycket tystlåten men när jag för kanske 20 år sedan såg denna notis i en text om ”Ödledammarna” av Ingemar Unge så förstod jag varför.
      https://larsan13.files.wordpress.com/2020/08/wahlbom_valfisk.jpg Dammarna är sedan länge överbyggda av arenan ”Globen”. ”Paradiset under Globen” som Unge kallade boken. Undrar vart han tog vägen förresten.

      Gilla

  4. ”Sven Teglunds blogg var mycket trevlig tyckte jag..”
    ”Har inte kollat vad han skrev..”
    Du tyckte att bloggen var trevlig trots att du inte läst den!
    Oraklet i Stockholm visar ständigt nya och överraskande sidor. Men så är det ju också något speciellt med er nollåttor.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: