Skrivet av: Sudden | 2020/09/14

Om uppblåsta duvor och Flygande Tunnan

Detta med pandemin har jag svårt att följa. Kanske jag sitter fast i tanken på att om alla eller många har varit sjuka (getts chansen!) blir de immuna och viruset/sjukdomen dör då ut av sig själv. Vad som då är en lämplig ”strategi” kan man fundera över. Hur man nu än gör blir resultatet stor förvirring.

Journalister kan förstås göra mycket inkomstbringande saker av detta till mediaägarnas glädje. Vi andra får väl på apoteket köpa lugnande medicin.

Vi är nog många som minns den bortgångne Christer Sidelövs envisa kamp för att det jag ibland kallar ”spanska fuskmesserschmittar” skall benämnas korrekt. Messerschmittursprunget ska framgå så man ska säga Bf 109-nånting eller hur det nu var.

Här ges en bra historik för de ”spanska 109:orna”

Benämningen ”Buchón” tror jag syftar på att med Merlin-motorn påminde flygplanets nos om den framavlade duva med mer eller mindre abnorm kräva som på spanska kallas så.

Jag har lånat bilden någonstans. Automatöversättning av texten: Vacker duva, vars gröda sticker ut från kroppen så att den ser ut som en mycket elegant fågel. (”Gröda” kan tolkas som ”fjäderdräkt”. Djuret är knappast ”elegant”, snarast abnormt…)

Här en ”109-Buchón”:

Från Wikipedia som skriver: One of the last HA-1112-M1L Buchóns, repainted to represent a German Bf109, with Luftwaffe markings, and still flying. It can be recognized by the exhaust pipes at the top of the nose, like the Spitfire (tri-blade propeller retrofitted).

Man förstår namnet Buchón när man ser skillnaden mot en ”äkta Bf 109”:

En så elegant formad nos! Här ser vi G-versionen som spanjorerna byggde men inte fick fatt i DB-motorer till, utan fick ta till andra motorer (Hispano-Suiza och Rolls-Royce). Bild från Wikipedia. En ”äkta” Luftwaffe-maskin, med litet speciell förstärkt beväpning. För mig ett ”sinistert” utseende som Spitfire saknar.

Ibland tycker jag det är fy och skam att kladda på tysk-liknande märkningar på en Buchón och låtsas att det är ”en tysk Messerschmitt”. Än värre är då detta!

Flygdag i Nyköping maj 1987. Det är ingen 109:a vilket är vad jag menar med ”en Messerschmitt”. Det är under de många påmålade tyska dekorationerna en fransktillverkad version (Nord-nånting) av Messerschmitt Bf-108 ”Taifun, i sig en imponerande konstruktion. (Här kan man se en 48 minuters filmad flyguppvisning från Knåda Picture från tillfället. Taifunen kommer efter drygt 20 minuter. Ett tidsdokument om vad som fanns att visa för 33 år sedan. Det verkar f ö som Mustangen ”Gul Kalle” ännu inte fick ha riktiga kronmärken utan endast stiliserade sådana på kroppssidan.)

Man kan ju förstås se det ur ett Buchón-perspektiv; det är inte roligt att ”alltid” behöva föreställa något annat; här ett exempel, lånat härifrån:

Jag ramlade över några filmade föredrag från Tunnans 70-årsfirande på Flygvapenmuseum 2018. Har just nu bara kollat Edlunds och Danbolts föredrag där mycket intressant sägs om hur Saab ”orkade” med att få fram Tunnan. Tyska forskningsresultat och invandrade/importerade erfarna italienska flygplanbyggare, svåra prioriteringar och en tuff satsning. Kul detaljer såsom en trämodell av den första rakvingade Tunnan och lämplig stridstaktik i Koreakriget mellan Sabre och MiG-15.

Firandet 20 år tidigare var litet enklare.

Sudden

P S. Här en bild jag tog i Teknikmuseet i Berlin 2005. Jag tror att det är DB 601-motorn i en Bf 109E vi ser med insprutningspumpen på undersidan och med en kanon skjutandes genom propellernavet och placerad mellan cylinderraderna. (Men det kan vara en DB 605 och en senare version än en ”Emil”, se exempelvis här.)

DB 601 och DB 605 hade samma yttre dimensioner men man hade ”borrat upp” cylindrarna för större slagvolym.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: