Skrivet av: Sudden | 2020/10/04

Funderingar och observationer

Antalet visningar av min blogg varierar från dag till dag. Har jag nämnt bloggen på ett flygforum eller i en populär Facebook-grupp kan jag ofta se det direkt på besöksstatistiken. Sedan finns ännu oförklarliga ”popularitetstoppar”, min gamla bloggning ”Om kungavagga och minnen med mera” är sålunda populär, oklart varför. Har kanske någon trogen följare gjort den till sin ”inkörsport” till min blogg och sedan hoppar omkring där? Man har ju till höger en listning av de senaste bloggningarna (inläggen), även när man går in på gammal bloggning. Visserligen är titlarna ganska allmänt hållna men kanske de ändå ibland säger något konkret om innehållet.

Här litet statistik:

Dateringen är två dagar fel, stapeln för 1:a oktober avser alltså den 3:e oktober som dessutom inte var till ända när jag fångade statistiken. (Säljbudskapet nedtill har jag försökt förstå, att ”acceptera betalningar för nästan vad som helst” låter litet skumt. Men i dessa gäng- och klan-tider så…)

Toppen de senaste dagarna beror på de två helt skilda faktorer jag nämnt; ”annonsering” och obegriplig popularitet.

Statistik är svårt vilket märks inte minst i samband med coronaepidemin. Tegnell suckar väl eller t o m svär, men han kan behärska sig.

(Stackars Trump förresten. ”Synden straffar sig själv” säger man ju. Amerikaner har förresten börjat tala om ”karma” som för mig är ett indiskt religiöst/moraliskt ord vars betydelse jag aldrig lärt mig. Verkar inte riktigt handla om skuld eller straff utan mer ett ”sakligt” orsakssamband.)

Det är mycket jag skulle kunna spåna om och det är svårt att hålla reda på allt. Rörigt helt enkelt. Kanske Gubbstruttens observation gäller även mig:

Tidigare i livet hade jag otäcka mardrömmar men mycket sällan. På senare år har sammanblandningen av dröm och verklighet sakta ökat, dock är det inte så hemskt i drömmen som det var förr. Jag drömmer numera inte sällan att jag skrivit (något dumt) eller sett något på Internet. Men efter att ha vaknat inser jag efter någon minut att det hela nog lyckligtvis bara varit en dröm. I natt handlade det om en konstig artikel om något slag av ambulansflyg.

Planet i drömmen påminde litet om en Norecrin, i och för sig rätt fin att se på, men franska plan och förresten även annat franskt är ”litet eljest”, det fick jag tidigt klart för mig.  Att som 5-åring ha utsatts för en bild av en Farman Jabiru i familjens Nordisk familjebok sätter outplånliga spår.

Numera vet jag att Jabiru var ett rätt lyckat koncept ändå och mer om Jabiru kan man läsa här där man bl a kan läsa Despite being most commonly seen in lists of ugliest aircraft, following its first flight in 1923 it won a French airliner competition, the 1923 Grand Prix des Avions de Transports and its 500,000 francs first prize, before seeing service with several European airlines. Användes bl a i Danmark.

Flygnörd var jag redan som liten:

I min barndom fanns dristiga män som kunde allt. Åtminstone ville eller måste. Se bara här:

Var är dom nu? Då ville alla flyga. När det tyska segelflyget tilläts komma igång efter kriget kom det fram en mycket enkel och billig typ ”Doppelraab” där instruktören satt tätt bakom eleven och de hade en gemensam lång höjdroderspak. Flyga ville man men bygga fick man göra själv. Vissa svåra saker tillverkades centralt.

Plåtat i Sinsheim-museet 2005. Mer om planet i min bloggning här.

Jag kommer att tänka på KSAK:s Jodel-projekt: Från FHT: 1957 (sid 6). I Västerås vid flygförvaltningens verkstadsskola hålls en kurs i hur man bygger träflygplan av typ Jodel utifrån den ritningssats och materielrekommendationer KSAK gjort tillgängliga för intresserade. En sådan byggledarkurs hölls även påföljande år. I var och en av kurserna deltog 16 elever. (Kuriosa: Det verkar som jag själv skrivit denna text för SFF Kronologi som FHT nämnt att de lånat ifrån!)

Nu har jag i alla fall betat av några av saker som ligger på skrivbordet, det får räcka. En för mig hittills okänd skriv- och flygkunnig person och tillika ornitolog Tommy Tyrberg har skrivit mycket som kan vara värt en senare egen bloggning. Här tillsvidare några länkar och en bild.

Klicka för att komma åt TIFF_Tommy_Tyrberg.pdf

http://www.aef.se/TIFF/TIFF_1994-3.pdf (den tyska osymmetriska Blohm & Voss 141)

http://www.ffvk.se/Helapb2008web.pdf (pannkaksplan, gyrokopter, även B 5-episoder)

Förvånansvärt dåliga glidtal. Även en albatross har till min förvåning ett bästa glidtal på bara 22, sämre än en Bergfalkes ca 28, och vi kan bygga segelflygplan med glidtal upp emot 60 när vi tar i ordentligt.

Sudden

som fumlar med sina medicinpiller. Fumlade med ett som föll ned mot golvet med en öppen papperskasse under. Hörde hur pillret träffade kassens något lutande sida, tömde den men inget piller fanns inuti. Men några timmar senare fann jag pillret liggande på golvet 5 meter bort! ”Beräkna friktionen mot golvet om det ovala pillret tappats från en meters höjd”, kunde man ha formulerat en examensfråga.


Responses

  1. J’ai volé sur le Norécrin c’était un bel avion bien instrumenté pour l’époque

    Gilla

    • Hej Michel!

      Ett vackert flygplan. Det fanns en Norécrin i Sverige, men bara under en mycket kort tid. Den havererade varvid 3 personer omkom.

      Ganska markant V-form på vingarna. En fransk motor tror jag, ovanlig här.

      Från min dröm minns jag ett rött flygplan med ovanliga längsgående förstyvningar på bakkroppen som hos Norécrin. Konstigt vad man drömmer om!

      Man kan läsa om planet SE-AWB på SFF forum, https://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=7&t=3309

      Här är Dagens Nyheters artikel om olyckan. På den tiden gav man detaljerade uppgifter om olycksoffer.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: