Skrivet av: Sudden | 2020/12/12

Gnäll men några bra flygskribenter från förr

Man får väl försöka vara ”lättsinnig” och acceptera ”blott en dag/ett ögonblick i sänder”. En av de första psalmer jag stötte på i småskolan men vars text ännu gäller, 80 år senare. Och man går mot döden hur som haver. Den yttre världen är bökig som vanligt med just nu EU, Brexit, Trump, judarna och deras grannar, IS och ”andra annorlunda utlänningar”, den hemske Putin, klimatspöket, senaste pandemin o d.

Det är aldrig lätt att vara god och kanske det också är ont att eftersträva ”godhet”. Som Willy Kyrklund en gång skrev: “För att krig skall uppkomma kräves numera, att åtminstone den ena parten åberopar en god sak. Om båda parterna åberopar en förnuftig sak uppkommer inget krig, eftersom en intressekonflikt alltid kan lösas på ett förnuftigt sätt, om man väljer den metoden. Detta alternativ realiseras mera sällan, eftersom förnuftet icke åtnjuter samma popularitet som godheten och icke har tillnärmelsevis samma politiska genomslagskraft. Människan vill det goda.” 

”Den sårade ängeln” av Hugo Simberg. ”Hakkapeliitta” som jag gärna utropar var gång något finländskt kommer på tal. Har f ö dubbdäcken på men kör mycket litet.

Det är ”Bosse bildoktorn” som lutar sig mot ambulansen, en junidag 2010 på Torvalla idrottsplats i Handen.

Min hemort Handen växer, det förtätas och byggs till tusen, och detta och rådande stadsplaneringsideal gör att ganska farliga trafikmiljöer skapas. Så här fritt och förortsluftigt såg det ut innan det blev en trång mörk ”stadskanjon” med höga hus även till vänster, trånga kurvade körbanor med kantparkerade bilar och fotgängare, luriga refuger och gupp, kryssmarkerad körbana som väl betyder övergångsställe. Men ingen ”herr Gårman-skylt”. Det är väl någon slags ”zon” med speciella regler.

Är för lat för att ge mig ut i rådande dunkel och ”skånsk vinter” för att ta en jämförande bild. Här nedan en bild av hur det såg ut för ca 3 år sedan med det bygge som växte upp där det stora trädet stod. Det byggs fortfarande men det går långsamt. Problems? Inget har stått att läsa i våra förträffliga media vad jag vet.

Nå, jag lever ändå mest i gångna tider och i Internet-världen och stöter då på texter av forna tiders flygjournalister.  Här litet om dem; de är värda en längre framställning. Kanske finns en sådan någonstans.

Yngve Norrvi skrev mycket och ”syntes” i övrigt, men jag visste just inget om honom som person.  Letade upp minnesorden i SvD 1999.

Norrvi hade tydligen journalistbakgrund och här står inget om att han först byggde modellplan e d. Kanske för att de som skrivit minnesorden också primärt är journalister. Birger Gripstad tog visserligen över Looping och även annat inom KSAK. Var de mer ”folkhemsförankrade” kanske. Måste finnas fler texter om Yngve Norrvi och hans insats för svenskt flyg. Här är vad Wikipedia skriver och här en detalj:

”Världsberömda segelflygskolan”, oj. Det är nog Yngve N som själv skrivit bildtexten.

Jag har tidigare i en kommentar nyligen nämnt Norrvis reportage från segelflyg-VM 1950 i Örebro, här är det. Och i denna bildtext finns mycken ironi tror jag.

Här en reportageserie:

Här finns ytterligare lästips om gångna tider skribenter såsom Harald Millgård och flera andra och vidare berättar Carl Gustav Ahremark  (första artikeln i tidningen) om sitt flygengagemang som inte bara innebar anställning vid Saab utan även modellflyg av olika slag.

Som sagt, mycket mer skulle kunna sägas om dom som skrev.

Sudden

Klicka för att komma åt Modellflyg_Nytt_1990-6.pdf

Klicka för att komma åt Modellflyg_Nytt_1990-6.pdf

Klicka för att komma åt Modellflyg_Nytt_1990-6.pdf


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: