Skrivet av: Sudden | 2021/02/16

Skämt och annat – men det blev mest om stolar

Världen tuffar på men stor osäkerhet råder. Det av alla dyrkade USA är rätt så stökigt om man får tro våra medier, för att inte säga litet ruttet.

Själv har jag genom åren vid tangentbordet ägnat stor tid att något så när väl arkivera mitt stoff, så att det kan återanvändas. Jag har lyckats hyggligt väl. Bland annat har jag samlat på roliga bilder.  Men de är så många att de är svåra att återfinna och därtill bidrar det eviga problemet att benämna och rätt klassificera dem. Livet och Döden, Hantverkare, Politiker, Kvinnor o s v . Att rota i gamla mappar innebär därför ofta överraskande och kära återseenden. Även om jag begränsar mig till ämnet ”stolar” finns det mycket att välja bland:

Några till:

Tecknaren O A (Oskar Andersson) var begåvad men stod inte ut. Begick självmord. Det fanns ofta något bisarrt eller tungsint i hans skämtande:

Såg för ett par år sedan detta i mitt kommunalkontors entré. Katapultstolar, javisst, det politiska livet har ju sina risker. Plötsligt måste man lämna sin post.

Men dessa stolar är tänkta för oss gamla och skröpliga.

Jag har slutat sitta i min Lamino, den är alltför låg och svår att resa sig ur. Därför blir böcker, Aeroplane och andra tidningar inte lästa längre. Så kan det gå. Nu sitter jag vid datorn istället.

Här nedan en idé till katapult för flygare. Mer om sådana i min bloggning här:

Det finns minsann avancerade stolar som min nya arbetsstol för köket från Mercado Medic. I bruksanvisningen finns en mening som Airbus och Boeing borde ha som förebild för sina handhavandebeskrivningar: ”Tillräcklig kompetens för att säkert kunna använda denna produkt uppnås genom att noga läsa igenom denna bruks- och skötselanvisning innan flygmaskinen tas i bruk.

Inom parentes: Ville veta vad olyckorna med Boeing 737 MAX anses ha orsakats av, men fann ingen enkel klar uppfattning på webben; detaljer återges men det görs ingen värdering utan jag noterar bara det korta konstaterandet ”loss of control”. Känslig fråga ännu. När det gäller Air Frances krasch med en Airbus 330 över Sydatlanten i juni 2009 finns däremot mycket att att begrunda .Värderingar görs eller åtminstone påpekas välutbildade (?) personers förvirring. En skrämmande historia.

Nå, stolen och tillverkaren fyller kraven i många sköna EU- och ISO-specifikationer.

Jag vet ännu inte om några stolar behövt återkallas, men varningar har dock spridits globalt. Jag vågar ändå försiktigt sitta i den. Ett reglage sitter så oerhört bra placerat att man t o m oavsiktligt kommer åt det.  En rejäl konstruktion är det onekligen men vad kommer jag att tycka om den när jag har haft den ett tag.

Sudden


Responses

  1. Hej Lars et al,

    Stolar. I do not know how many office chairs I have bough and discarded during the last few years. One reason for my actions has been that they were of bad quality. You get what you pay for. My mistake. The other reason is that I have an old back injury which I got when I served Moder Svea and, being 196 cm, I really have to take care of my back. The my wife told me about the Steelcase chairs.

    https://www.steelcase.com/products/office-chairs/

    They cost money but the are very supportive and come with life time warranty. My life time or the life time of the chair? I do not really know but I think it was worth away penny I spent on it.

    I used to be a Boeing fan and have worked with the Boeing Company and with Boeing aircraft for several years, After the 737 MAX disasters I have completely changed my mind. Not only about the Boeing Company but also about the FAA. There is no doubt that the Boeing Company took chances to save money and to make a bigger profit buts when the constructed the 737 MAX but, at the same time, they gabled with the lives of the passengers. That the FAA turned a blind eye to these actions does not really surprise me. I have experiences working with the FA as well. This article is long but it well worth reading.

    https://transportation.house.gov/committee-activity/boeing-737-max-investigation

    I do not know that any heads at the Boeing Company nor at the FAA have rolled. Perhaps it will be better now when the Boeing Company no longer have the support of Mr Trump.

    Erik, who will not be seen flying a Boeing constructed aircraft again.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Präktiga stolar – men de verkar dyra. Sedan jag för några dagar sedan kollade på webben om min kontorsstol så kommer det ofta upp på Facebook annonser för min IKEA-stol ”Markus”, 1695 SEK.

      Flygplan är komplicerade saker och tittar man på några omtalade olyckor, t ex, Gottröra, Airbus över Sydatlanten och de två 737 MAX så har ju inte besättningen förstått hur den skulle göra. De var mer eller mindre förvirrade. Konstruktörer hittar på de mest fantastiska grejer för att förbättra prestanda, eller göra att man klarar svåra situationer, men konstruktörerna kan inte tänka på allt som kan hända.

      ”Hjälpsystem” som ibland måste kopplas ur – eller kopplar ur sig själva eller som besättningen inte vet finns (Gottröra). Det här med autopiloter är smått läskigt. Det dröjde länge innan jag vågade testa den automatiska farthållningen i min bil.

      Wikipedia skriver mycket om Airbus-olyckan över Sydatlanten och Boeing 737MAX. https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX Ett citat:

      ”Dagen före den första olyckan var samma flygplan från Lion Air inblandat i en snarlik incident som triggats av en felaktig AOA-sensor, men en ledig pilot som befann sig i cockpit identifierade problemet och såg till att motorerna för stabilisatorerna stängdes av.” (Jfr Gottröra!)

      Myndigheter försöker ju skydda oss genom att ställa upp krav och föreskrifter. Ibland blir de kallade verklighetsfrämmande byråkrater.

      Televerket hade en gång ansvaret att mobiltelefonnätet funkade (och hade tillsammans med LM Ericsson utvecklat det första systemet) och måste godkänna mobilerna så att de inte störde andra m m. Eftersom mobiltillverkarna inte hade så goda mätmöjligheter lämnade de in sina prototyper för godkännande och så gav Televerket råd om vad de måste förbättra. Det gick t o m så långt att en viss svensk tillverkare tyckte man kunde väl gå före i kön av väntande utländska tillverkare. Har det sagts mig.

      Sedan tyckte ju Televerkets teknikutvecklare att de kunde ju få förtur för att testköra, ”vi jobbar ju i samma verk. Då blev svaret ”vi måste vara lika ogina mot alla”. Återigen hörsägen.

      En ganska gammal 737-sajt: http://www.b737.org.uk/

      Inte kunde man ana att typen skulle bli så långlivad. En liten knubbig sak som växt till sig. Blivit ett annat plan, såg att en sen version var nästan 1,5 ggr så lång som den första. Vikter har jag inte orkat jämföra.

      Kanske Boeing använd konceptet alltför längre, försökt fixa oönskade nya egenskaper (något som MAX-varianten har) och så ”slarvat” när det gäller flyglägessensorerna.

      Boeing hade förresten för länge sedan svårutredda problem med sidroderhydrauliken i 737:an som orsakade ett par svåra olyckor. https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_rudder_issues

      Gilla

  2. A well-built man like you need a heavy-duty chair.

    Gilla

    • Jo visst. Men en gång jag kunde pressa mig ned i detta plan. Det närmaste alltså, det röda.

      Det gjorde jag många gånger, 66 gånger har jag en gång räknat ihop det till i min flygdagbok. Den ensitsare jag flugit mest i. OK, några gånger var det i SE-SYL, som var gul utanpå men tyvärr lika sladdrig i rodren.

      Gilla

    • Egentligen vill man ju se ut och bete sig som så här.

      En tidig Jan Stenmark-teckning

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: