Skrivet av: Sudden | 2021/03/02

Billös!

Hastigt och lustigt har jag sålt bilen till en son/barnbarn. Många har tyckt jag skulle sluta köra bil. Jag har de senaste åren kört mycket litet, kanske mindre än 100 mil årligen, men det har i många fall varit den enda rimliga möjligheten att komma någonstans. Nu får jag beställa bil från Färdtjänsten som väl har något slag av ”högkostnadsskydd”.

Att åka kollektivt klarar jag inte. Dåligt balanssinne m m, och jag kan knappt stå utan stöd. Gångräckvidden är kanske 100 meter med rollator, minskande. Ramlade omkull när jag för några år sedan skyndade till bussen men föll när jag utmattad stigit in. Jobbigt att få upp mig på fötter. Dom trodde väl jag var full.

Det finns ju motoriserade ”rullstolar” men de verkar litet läskiga (=vältning) och så skall de skötas och ses till. Och förvaras.

Jag oroar mig för förseningar i färdtjänsten, det är inte kul att komma försent till vårdcentralen och få det olämpliga i detta påpekat. Få se hur det går idag, beställde igår. Planera, det är fint det.

Jag hade bil i över 55 år. Här är min första bil 1965:

Och här den sista, nyss sålda, köpt 2010. Jag har aldrig ägt en ny bil.

Den sista bilen har ju kostat väldigt mycket, inte minst om man räknar per mil. Men livet kommer ändå att bli fattigare.

Försökte igår säga upp min bostadsparkering. Ärendet är nu ”under beredning” på HSB centralt inne i den stora staden. 15 minuter i telefonkö. Så ett SMS om hur jag kan göra en anmälan via mail. Jättesvårt att läsa adressen, jo det skulle vara en punkt där jag trodde. Hoppas HSB tror att jag är jag och att P-platsen kan sägas upp utan att inneha ”mobilt Bank-ID”. Jag går i spinn när jag försöker förstå hur någon kan vara säker på att metoden är säker. Men å andra sidan, vari ligger säkerheten i ett vanligt legitimationskort egentligen.

Det är stor skillnad på vad man kan göra med ”vanligt” bank-ID och med mobilt bank-ID, något som inte alltid hålls isär i debatten.

Jag hade anledning kolla upp hur mycket min bil ansågs vara värd och googlade. Jag bombarderas nu med annonser från företag som vill hjälpa mig att bli av med min bil. ”Storebror ser dig på Internet”. Det är säkert det!

Min sonson studerar systemteknik (andra året) och kunde förstå vilka papper som skulle användas för att anmäla ägarbytet. Det var många ord och paragrafer, ”Information” kallas det nog men förvirrande är det. Men ett enda papper räcker tydligen. Det blir ändå en del skrivande/samtal för mig, som parkering och försäkring. Skatten är väl ”överspelad”.

Nå, det är alltid trassel med införandet av ny teknik. En gammal arbetskamrat har apropå ”elektronisk legitimation” berättat hur det kunde vara när svenskarna måste börja lyssna på FM:

På tal om systembyte, minns jag att vi på rundradion lade ner de gamla mindre mellanvågssändarna på någon kW effekt eller mindre. De flesta sändande P1 och en del P3. Det var på 1970-talet Det inkom många klagomål, som jag fick ta hand om med viss hjälp av min företrädare ”G B” samt ”O B”. De klagande, mest pensionärer, var bara intresserade att lyssna på P1 på mellanvåg. När jag frågade vad de hade för radiomottagare, kom det fram att de flesta hade en radio med flera tryckknappar på. När jag bad dom kolla närmare, befanns det att en knapp var märkt ”FM”. Men problem kunde ändå uppstå, för dom ville inte röra någon inställning på radion, som någon annan hade utfört för länge sen. Vanans makt är stor!

Själv minns jag oron över att text-TV  inte skulle funka hos alla. SR/SVT gjorde en liten undersökning hemma hos några anställda, och det visade sig då att någon högt uppsatt ”programmänniska” överhuvudtaget inte hade någon antenn till sin TV-apparat.

Man får väl ta ytterligare en medicin och ta fram plånboken för att stå ut med ingenjörer och andra världsförbättrare. De är trots allt ”oemotståndliga”. Minns min förste chefs konstaterande vid något tillfälle som jag glömt ”Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg”:

Jag skulle egentligen skriva något om ”flygande urtidsdjur” och deras flygprestanda men det får bli senare. Tills dess, njut av en bild i denna Wikipedia-artikel om ”Flygdrakar” som jag trodde var jättestora. Jag är inte färdig med studierna ännu. Bara detta att klassificera och benämna djur är en hel vetenskap i sig.

De som vill läsa mer rekommenderar jag denna artikel. Skriven innan grejen testades och visade sig kunna flyga – och kvaddades. Det var för rätt länge sedan, från den tid då radioflygarna gärna skyllde på störningar från andra sändare när de kvaddade.

Sudden


Responses

  1. Tråkigt att läsa att du är så negativt inställd till mobilt Bank-ID. Med en smart mobiltelefon, som kan inhandlas (snikmodell kanske) för cirka 3.000 kronor, kan man på ett alldeles utmärkt smidigt sätt sköta t.ex. sina bankaffärer (nåja, betalning av fakturor då) med några få knapptryckningar utan att ta ögonen från telefonens display. Jag, och miljoner andra, gör detta dagligen. Datorn behöver man inte för sådant, så blanda inte ihop den med mobilt Bank-ID. Jag tycker att du påminner om pensionären som inte ville trycka på ”FM-knappen.” Det var förståndigt att du gjorde dig av med bilen. Det blir så dyra mil, om du bara kör 100 mil/år att det kanske t.o.m. blir billigare att åka taxi.

    Gilla

  2. Hej Efraim!

    Allt är inte pengar! Det är roligt att köra bil. Visserligen funkade Färdtjänsten igår väldigt bra; man kom i tid. Sedan gjorde ju coronaskydden och annat det svårt att komma in genom trånga bakdörrar; jag hade mina ”Frankensteindojor”.

    Smarta telefoner och Mobilt Bank-ID är fina saker, man (d v s ”företagen, näringslivet”) kan göra mer än med vanligt Bank-ID. Jag förstår om de väljer att svika gamla kunder. Such is life men trist. Har hänt förut. Man läser många ”snyftinlägg” och ibland tar jag den klagandes sida, ibland inte.

    Men DAB/DAB+ vill inte ”industrin” ha! Orättvist 😉

    P.S Man får väl glädja sig åt norrmännens agerande. Undrar om det verkligen är sant: https://www.worlddab.org/countries/norway

    P.P.S Visst avviker jag från ämnet

    Gilla

  3. Du förvisso inte bara avviker från ämnet, du undviker det.

    Gilla

    • Hej Lars et al,

      Well done and congratulations to you, Lars. for taking the step. We all come to the day when we have to give up driving and I wish everyone was as full of consideration for our fellow men that you are.

      I am still driving and I think that I am still capable of taking that responsibility. Here in Portugal we have to renew our driving licenses every two years when you are at my age. I am 85 in a couple of weeks. To renew our licenses we have to see our family doctor and he will do the eye test and whatever else and then sign at the bottom of the form that he has found me sound and clear in my head enough to drive my car for another two years.

      But I know that the day will come when I have to give up driving for one reason or another. I suppose that that will be a step as great as that I took the I got my driving license. When that day dawns on me I must remember to the thankful for all the years I have been driving, for all the driving licenses I have had issued in so many countries, and for still being alive and, more important, not having to killed or injured anyone else. Well, I have put a dent or two in the odd car but nothing serious.

      The photo suggests that your first car was a Volvo PV 444. Am I right? My first car was a ‘hundkoja’ which I loved. My second and third car were also Morris Minis. They were not perfect but I loved them.

      Sleep well now, Lars. There is no more changing of wheels with winter tyres to those with summer tyres. There is no more annual inspections. Give them a two finger salute when you pass them. There is no more parking fines, no road tax and nor accretive car insurance to pay. Book taxi. He will take you from A to B and you do not have to worry about where to park that car of yours.

      Gilla

      • Tack Erik för dina omtänksamma ord! Jo det finns mycket att berätta. Det har gått bra men naturligtvis finns många tillfällen då det varit mindre roligt. Dyrt och så.

        Själva körandet går ännu utan problem men jag måste ju ha glasögon som kompenserar dubbelseendet som jag fick efter starr-operationen. Jag märker inte av det dåliga balanssinnet när jag kör, annat än när jag skall gå från förarsitsen till rollatorn i bagageluckan. Då måste jag rör mig försiktigt och ta stöd av kaross, dörrhandtag m m. Om någon såg mig då skulle han nog tro jag var berusad! När jag var hos bilprovningen var jag rädd att ramla omkull (så min son fixade besöket nyligen).

        Omdömesförmågan är förstås perfekt ännu. Även om det påstås att man inte märker själv när man börjar bli glömsk och gaggig.

        Det går bra att hastigt vrida på huvudet när jag sitter bakom ratten, känner mig då aldrig yr. Är nyfiken hur det skulle gå om jag skulle sitta bakom spak och pedaler i ett flygplan.

        Min första bil var mycket riktigt en Volvo Pv 444. Hade jag varit mer händig med plåtarbeten, hade jag nog själv fixat denna något stukade VW-nos. Men försäkringsbolaget ersatte mig. Jag hade blivit påbackad av en buss vid ett trafikljus som kört för långt fram i vägkorsningen. Bussen började backa och jag hann inte backa, ja det var en bil bakom mig t o m. ”Såg du inte att jag backade?” klagade busschauffören.

        Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: