Skrivet av: Sudden | 2021/04/09

Mest om tidigt flyg

Drar en lättnadens suck att jag blivit vaccinerad. Det verkar vara väldigt svårt av DN:s rubriker att döma , men lyckligtvis tillhörde jag en prioriterad grupp och tänkte att ”jag blir väl omhändertagen av vårdapparaten när det är så dags”. Och det blev jag. Även om överheten och själva tillvaron ”an sich” har sina Kafka-artade obegripligheter.

En kommentar från en DN-läsare: Jag har nyss fyllt 81 och fick min första spruta för en vecka sedan. Trots att jag gick min första datakurs på KTH 1962 och från ca 1985 gett baskurser i datoranvändning på tekniskt universitet hade jag svårt att komma fram till denna spruta. Först fick jag ett SMS från min vårdcentral att en spruta väntade. Gick in på VC:s hemsida men där fanns ingen hjälp. Åkte till VC men där blev det nobben. Ringde till min VC men kön var så lång så det var att trycka 2 för återuppringning. Hem igen och hittade att man kunde gå via 1177. Heurika! Som genom ett under förser VC mig med den åtrådda listan via 1177! Har svårt att förstå varför man ska gå denna omväg men nu var jag alltså i mål! Då ringer en vänlig röst från VC och erbjuder mig en bokning.

Sedan får jag säga att jag inte riktigt begriper det skildrade förloppet. Trots att även jag gått på KTH. Och är 82. Men ”bra Kafka” är det; så mycket ångest för egentligen (?) ingenting. Vrede är ett sätt att bli kvitt sin ångest för ett tag. Mer vardagskafka här.

DMV står på amerikanska för ”Department of Motor Vehicles”.

Stötte i FB-gruppen ”Segelflyget Sverige” på en delning av en italiensk journalfilminslag med ett tyskt sjösegelflygplan. Efter ett långvarigt googlande, som visade sig vara onödigt, jag skulle direkt hittat det om jag följt länkningen till ursprungsinlägget, fann jag att det var Ernst Jachtmanns flygningar på Havelsjöarna i Berlintrakten 1940 det handlade om. Detta kan man läsa om här hos en engelsk modellflygare och där se bilder som den jag lånat nedan.

Jachtmann verkade inom Naziströrelsens flygorganisation NSFK, (Nationalsocialistiska Flygarkåren), var ”Hauptbannhof” där, och verkar ha haft det svårt efter kriget och dog utfattig. En artikel (på tyska) i länken är intressant genom sin nazistiska vinkling. Han är kanske mest känd för att hållit sig uppe med en Weihe i nästan 56 timmar i Ostpreussen (nära Rositten). Här en redigerad propagandafilm därom. Notera hur kabinen proppas full med proviant!

Flygningen blev inte FAI-erkänd som rekord, kanske av politiska skäl, kanske för att FAI inte längre ville registrera uthållighetsprov. En fransman Charles Atger flög 1952 en aning längre tid men inte heller detta noterar FAI som något rekord. Att sätta rekord av detta slag blev ganska meningslöst och var dessutom farligt (uttröttning).

Här är Lars Henriksson bild av en Weihe över Brahehus. Det har hangflugits med segelflyg längs höjderna längs Vätterns strand mellan Ödeshög och Jönköping av Olle Berg (sid 272) Delar av sträckningen används idag av skärmflygare:

Jag hittade även andra bilder av sjösegelplan här och här. Tyskarna var förhindrade efter första världskriget att motorflyga, så det satsades på segelflyg istället. Med enkla medel kunde man komma långt. Jag tycker att Charlotte I är närmast rörande i sin enkla tillyxning:

Kvaddad 12.8.1922 läser jag, på Wasserkuppe antar jag.

Det fanns en litet mer raffinerad Charlotte II också. Båda kom till inom Aka-Flieg Berlin, en av de många flygverksamheter vid tyska högskolor och universitet där det i utbildningssyfte flögs och inte minst testades nya idéer inom flygkonsten; segelflygplanen är väl de mest kända.

Man känner igen Charlottes silhuett!

Flygande vingar var något man trodde på och Lippisch var inte unik i sitt intresse för sådana. Många av speciellt de tyska pionjärerna hade inspirerats av de vingförsedda frön som spriddes av en asiatisk växt, Zanonia. Vad jag förstår ska den nu kallas Alsomitra eller något liknande.

Alltnog, här ser vi hur fint de singlar ned eller termikflyger. De roterar inte ibland är fallet med flygande frön utan flyger stabilt mer eller mindre stadigt rakt fram. Mer att läsa om fröets aerodynamik finns här. (Både orden fruit och seed användes med samma syftning; strängt taget är fruktens egen enda uppgift att sprida fröna och ”vingarna” kan ju därmed sägas vara en frukt!) Här kan man se att fröet med sina vingar är en verkligt stor sak.

Här och här finns mer att läsa om dessa frön och den inspiration de givit, speciellt åt Igo Etrich som blev känd för sin konstruktion Taube. Denna typ kom att tillverkas av många under första världskrigets första år i Tyskland, bl a Rumpler.

 

Sudden

P S. Apropå Kafka såg jag strax efter jag publicerat bloggningen, en läsarkommentar till en artikel i DN om att uppgifter om försvarsanläggningar som inte var hemliga för några år sedan, nu har blivit hemliga. Så handlade artikeln också om hur ”rättvisan” agerade: ”Knepigt. Så gubbarna som samlade info om försvarsanläggningar kanske delvis gjorde något som VAR ok. Och sedan VART det brottsligt, men det talade ingen om. Och nu kan de bli fällda för detta, men varför de blir fällda får de inte veta. Kommer att tänka på en bok skriven av Franz Kafka, Processen.” 


Responses

  1. ”Hauptbannhof” Bist du sicher? Es sollte nicht Hauptbahnhof sein?

    Gilla

    • Det var en avsiktlig felstavning för att tydliggöra Jachtmanns anknytning till de mer speciella nazistiska organisationerna. Där förekom ”grader” med ordet ”Bann” i (vårt ”Baner”).

      Vi hade ju benämningar som ”flaggkorpral”. Nu har allt ändrats för att bli NATO-anpassat. Kanske vi nu har ”brigadkorpral”? Tänk att man måste lära om när man med möda en gång för länge sedan lärt sig skilja på majorer och överstelöjtnanter. Till exempel, mer än ändrat.

      Jag kollade och lärde mig på Wikipedia att: ”Filmen saknar vanlig dialog, och stället berättas handlingen av ”Elsa Beskow”, det vill säga Toivo Pawlos röst. Toivo Pawlo medverkar däremot inte i bild. Den dialog som förs är ett sammelsurium av ord, baserade på språket i det land som för tillfället är aktuellt. En utskällning på italienska kunde lyda ”Mortadella mondial”. När Picassos far tjänstgör under nazisterna som officer med graden ”Hauptbahnhof” (centralstation) lyder hans hälsningsfras ”Halvliter!”. Sången som Sirkka (Lena Nyman) sjunger om och om igen, är egentligen ett recept på maträtten kalakukko på finska.”

      Jag vred associationsskruven ett varv till så att säga.

      Jag lärde mig förresten att Baldur (är ni släkt förresten?) är vårt ”Balder”. Jag minns Balder som en lätt mesig typ men enligt Wikipedia var han snarast riktigt stridslysten.

      Gilla

  2. Nein, ich bin nicht mit Baldur verwandt. Gott sei Dank!

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    Jag tycker inte om tidigt flyg av den enkla anledningen att jag måste vakna upp så tidigt.

    I want a take-off time around 10 o’clock or thereabout so that I can wake up at my normal time, have my breakfast, and then find my way out to the airport in daylight nicely and slowly. I also want to arrive at the airport in good time before the departure time so that I can go through all the checks, remove my belt and replace it at the security check, and then find a nice a quiet place to sit awaiting for the call for me to board the aircraft. This quiet place is often a bar and my favourite drink at that time of the day is a glass of champagne with orange juice. Not a bad drink at all. What a lovely way to start a day.

    Talking about ’tidigt flyg’, back in the good old days most airlines offered reduced prices on flights that took place during the night.

    “Klart som dagen man flyger om natten” SAS told us .

    I actually used those night flights a couple of times traveling from Bromma (long may it live and long may it survive the greens) to London. Gatwick, I thought it was I headed for. I was then at an immature age and did the most stupid things. One time I took a night flight with SAS from Bromma to Copenhagen and then waited at the airport for hours in order to catch a BEA flight to Gatwick operated with a Comet. The only reason I did wait all those hours at the airport in Copenhagen was that I wanted to fly in a Comet. In those days the Brits developed their own aircraft and not together with the French or it would have been called the Cométe.

    I apologise if I have deviated from the subject but I love to play with words.

    Keep well and keep washing your hands,

    Erik.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: