Skrivet av: Sudden | 2021/08/13

Minnen av flygläsning och andra minnen

Dags för en blogg igen. Jag har många idéer men så gör jag annat också, ger t ex kommentarer på Facebook. Det kan medföra långa utflykter på Internet, under vilka jag hittar annat skoj.

Internet i sin än så länge rätt fria form är en guldgruva.

Jag stötte på en underbart tidstypisk film om tidigt jetflyg. En gång var Kanada känt för sina fina kortfilmer av olika slag. Bakom låg ett statligt stöd. Kanske andra skulle säga styrning. Jag undrar litet över filmmediet när jag ser något om Svenska Filminstitutet.

Den här filmen tycker jag är ganska brittisk i sin framtoning men tar upp flyg i hela världen. Det jag läste om flyg i min sena barndom var material från främst Storbritannien och USA. Tyskland var slaget, Frankrikes flygindustri repade sig långsamt och språket var ett hinder för mig och om Sovjet fick man inte veta mycket, det spekulerades och man ansåg ryssarna snyltade på ”den fria världens” kunskaper. Ryssen med en kamera man ser skymta i filmen är rätt symbolisk. Men alla vinnarna i kriget utnyttjade ”erövrat” tyskt flygtekniskt kunnande.

Skildringen är ju tillrättalagd för att anpassa till tidens förhållanden och gjord med estetisk finess; utrullningen av den nya CF-100 Canuck är ju filmisk välregisserad (börjar 4.00 minuter in i filmen). Ingenjörer i kavaj eller kanske vit laboratorierock rökte gärna pipa, man hade inga räknedosor utan det var räknesticka som gällde. Det gjordes ritningar i mängder, måttsatta (i fot och tum) många ritare i stora salar (”trälhav”), var och en med sitt ritbord. Det var roligt att återse gamla typer, några försvann snabbt medan andra har hängt med länge. Flygande vingar ser vi många av. Mycket av återseendets glädje för mig.

I september 1946 satte man hastighetsrekord med Gloster Meteor (991 km/h, låghöjd) och Waterton var då en av piloterna. Här är han på en bild ur ”Snabbare än ljudet” som var en av de flygböcker från Allhems som jag lånade på Årsta bibliotek och som jag långt senare köpt antikvariskt på FLIT 2007.

Provflygaren med sin stronga mustasch är Bill Waterton, kanadensare som flög i brittiska RAF under kriget. Senare provflygare hos Gloster men utlånades till Canada för att utprova Canuck. Blev tydligen fockad senare när han var kritisk mot förhållandena inom den brittiska flygindustrin. Han var bl a inte så glad i Gloster Javelin. Och vem är det. (Här ett klipp från en Javelinpilots svar på en fråga i ett FB-inlägg: No loops, stalls or spins were allowed.There were no problems with flapless landings except you took up an awful lot of runway due to higher touchdown speed, and lack of drag with no flaps. )

 

Här litet om dessa flygböcker:

I ”Snabbare än ljudet” kan man också se en bild av Frankrikes första försök till reaplan.  SO.6000 Triton hette planet där SO står för Sud-Oest, d v s sydvästra flygfabriken. SO var en en ”förkortning” av akronymen SNCASO. Jag vill minnas att fransmän gärna satte punkter mellan bokstäverna också. Alla konstiga förkortningar på franska flygföretag, en följd av nationaliseringssträvanden, underlättade inte studiet av franskt flyg. Triton är en mollusk (blötdjur) och i grekisk mytologi en son till havsguden och havsgudinnan, hälften människa och hälften fisk. Han styrde vågorna genom att blåsa i sitt avlånga snäckskal sägs det. En slags jetstråle…

Svår att förstå var bilden tydligen även för bokens författare Hans Christian Charles Birch-Iensen (pseudonym Charles Birch-Iensen) som trodde ”den snälla hajmunnen” var luftintaget och jag tror att här grundlades hos mig en misstro till fransk teknik som jag nog aldrig kommer ifrån utan jag måste ännu varje gång försöka sansa mig. Dom får ju ihop bra saker i alla fall. Det tog lång tid att få fason på det hela, men idag levererar ju landet både vapen och flygplan i mängder. En lång tid var landets flygindustri och flygvapen beroende av amerikanskt stöd.

Hur Triton egentligen såg ut och var motorn fick sin luft ifrån ser man här.

Notera motorn av typiskt tysk Junkers Jumo 004-typ, fransmännen lärde sig dra nytta av tyska framsteg och fortsatte även att tillverka några tyska konstruktioner som de tvingats tillverka i sina fabriker under kriget. ”Kartverkets Siebel-plan” har jag sålunda alltid kallat så men de var strängt taget franska Nord NC 701 Martinet. Tillverkaren hade akronymen SNCAC (Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Centre, sometimes known as Aérocentre, was a French aircraft manufacturer created by the nationalisation of the Farman Aviation Works and Hanriot firms in 1936). Vad ”Nord” syftar på vet jag inte, det sägs ha varit en kortbenämning på ett nationaliserat företag SNCAN… Nå, rörigt med namn har det varit i alla de stora flygländerna.

Slutligen, stridsflygplan är för mig efter 70 år fortfarande kraftfulla och smidiga att skåda där de far fram i sina eleganta och imponerande krumbukter på flygdagar och eljest också. Nå, så var det redan för 70 år sedan som filmen visar; manövrar och farter är ungefär samma. Men det är klart att genom motorernas stora effekt stiger planen snabbare efter lättning och även vissa nya manövrar får vi idag se såsom lågfarts- och hög-alfa-flygning, kanske med riktat utblås därtill.

Men idag har nog föraren ett större jobb med fler instrument/sinnesintryck att läsa av/tolka, beslut att fatta, och knappar att trycka på. Att strida helt enkelt. En liten inblick i detta ger Göran Hawées berättelser om sina insatser för att göra Draken bättre att strida med. Han var länge ett för mig okänt namn. Han verkade som civilanställd inom flygvapnet på Ärna och belönades inte med guld på ärmarna utan med belöningar för sina goda förslagsärenden. Här några lästips:

Tips 1: https://goranfv43hee.se/index.html

Tips 2Tips 3Tips 4

https://www.aef.se/

 

 

 

Sudden

P.S. Detta är min 700:e bloggning, men jag lär mig nog aldrig editeringskonsten, speciellt inte det nya ”förbättrade” editeringssystemet (som jag ännu kan undvika om jag gör hela bloggningen färdig under en enda första inloggning – än så länge). Exempelvis är ju ”tipslistan” en nödlösning och jag lyckades inte ordna ett ordentligt bildgalleri heller. Även snygga till detta med alla ”konstiga” franska benämningar. Jag kommer i bästa fall lära mig att rätta till och komplettera detta inlägg även på andra punkter, t ex att infoga ett lätt patetiskt franskt projekt (även här) som även det styrt min bild av franskt flyg. Så småningom lärde man sig vikten av att ge jetmotorn ett bra luftintag (se styckena om”air intake” här) och jag själv kan kanske lära mig att få bilden att förstoras när man klickar på den 🙂


Responses

  1. Boa tarde Lars et al,

    I am glad that you gave Bill Waterton, actually, William Arthur Waterton, a mention in your blog. He was a man that I admire a lot, a man that called a spade a spade. But, this did not go down to well amongst the English when e became a test pilot Although he flew for the RAF in WW II and then became a test pilot, his comments on a particular aircraft after a test flight did not go down well amongst the English engineer as they, very often assumed, that they were going to get a much better report. His problem was that he was Canadian and not English. He could not be trusted.

    I know the feeling well. When I worked as a consultant for a Swedish airline, I could of course speak Swedish but, as I had left Sweden years ago and lived abroad for many years I could not be trusted, This caused me to be called back to my customer in Sweden several times to solve the problems they had created by not trusting me but assuming that they knew better than I did. That put a lot, a big lot, of money in my pocket.

    William Waterton has written a very good book “The quick and the dead, the perils of a post war test pilot”. The book is still available at ABCbooks and is well worth the money. ISBN 10: 1908117273 / ISBN 13: 9781908117274

    Erik.

    Gilla

    • Hej Erik! Du visste redan en hel del om Waterton, jag kom på honom främst genom den fina kanadensiska filmen. Och så återfann jag honom i en flygbok jag läste redan innan jag blev tonåring.

      Det var mycket engelskt förr i tiden för en ung flygnörd!

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: