Skrivet av: Sudden | 2022/05/01

Strömlinjeform

Tänkte skriva litet om strömlinjeform men får först passa på att tipsa om denna sajt som är ett nöje för esteter. Här en bild jag lånat därifrån:

Emile var son till Ettore som gjorde namnet Bugatti känt. Bilen ovan är ju imponerande (liksom denna) men knappast strömlinjeformad. Men här är en strömlinjeformad Bugatti:

Tänk er därtill denna maskin i mörkt blått! Bilden, lånad härifrån, visar en replika som tyvärr kraschade vid sin tredje flygning.

Nu tror jag ju strömlinjeformen här var mer estetisk är rationell, faktabaserad. Men när teknikerna väl kommit på att man kunde minska luftmotstånd genom en lämplig formgivning, påverkades konstnärer, arkitekter och formgivare av detta. Man strömlinjeformade lok, mopeder och mycket annat. 

Strömlinjeformen var ju ofta vacker och föremålen blev väl ofta lättare att tvätta rena men själva farten påverkades inte alltid. Mopeden gjorde bara sina drygt 30 km/h, om det gick fortare var det inte motorkåpans förtjänst.

Och Sixten Sasons våffeljärn lämpade sig nog bäst att stå still i köket och inte ge sig ut på någon rymdfärd.

Samma gäller denna brödrost som dessutom påminner mig om denna husvagn:

Eget foto från Riddarholmen i början av juni 2003 (motorkavalkad i samband med Gärdesloppet). En husvagn i flyginspirerad byggteknik. Hawley Bowlus, amerikansk flygingenjör, var en pionjär för sådana. Innan dess hade han varit med om att bygga Lindberghs Spirit of S:t Louis och vara segelflygpionjär.

Och så förstås bilar! Det har då och då skrutits med att en viss bilkaross har betydligt mindre luftmotstånd än andra och här kan man läsa om det. Här ett citat från en diskussionstråd: Idag läser man aldrig om CV värde och frontyta, förr fanns det i testernas faktarutor.

Bilen är inte en tidig Saab utan en tjeckisk Tatraplan, en hyllning till min tjeckiske modellflygande granne som jag mötte under deportationen nyligen p g a stambytet.

Ur-Saaben kan ses på denna sajt tillägnad Sixten Sason som gav form åt Saabs bilprojekt, Saab 92. Den första bilden i länken visar dock inte en Saab 92001 som det påstås utan en tysk ”Schlörwagen”. Men likheterna i form är slående. Man verkar av aerodynamiska skäl t ex vilja bli kvitt de främre hjulöppningarna i karossyttersidan vilken förklarar båda bilarnas breda frontdel.

Här en ännu häftigare Tatra-konstruktion. Man ser ytterligare fantasifulla former om man googlar på ord som Rumpler, Persu, Dymaxion, Stout Scarab,  Chrysler Airflow och Volvo Carioca.

Ska man åka bil riktigt fort med bara en liten motor får man ta till något i stil med detta:

Det är faktiskt en bil och inte en motorcykel – 5,5 m lång men med bara 34 cm spårvidd. Fordonet är fyrhjuligt. Styrningens känslighet var en svår sak att få ordning på. Tomas Leijon utnyttjade (därför) inte helt motorns resurser när han nådde 160 km/h i klassen 350-500 cc. Ett citat avseende komforten: The driver’s seat is in fact the only place in the workshop where any of the authors has fallen asleep during late night building sessions.

Tomas är annars främst känd för sina flygande skapelser. Det är bara att googla. Man finner exempelvis detta.

Efter mycket letande om vad man ”till vardags” kan vinna på att minska luftmotståndet fann jag här denna text som visar att det kan vara lönsamt att göra en del ”enkla” åtgärder på ett tungt lastbilsfordon: Undersökningarna i denna studie visar att systemet med bankförskjutning och aerodynamiska kjolar kan minska bränsleförbrukningen för ett timmerfordon med 1–2 procent i genomsnitt utan att inverka menligt på användningen. Tvärt om… samt  Med en kalkylränta på 5 procent skulle en systemkostnad upp till 300 000 kr vara acceptabel, enbart sett till energieffektiviseringspotentialen.

Notera även förarhyttens utformning med diverse ”spoilers” och andra ”vindledare”.

Men aerodynamik är svårt. Olika s k lagar gäller för föremål av olika storlek; dammpartiklar och insekter ska inte vara formade som modellflygplan som på sin sida inte bör vara ”linjära” kopior av fullskalamodellen. Man minns ju ”Reynolds tal” från barndomens läsning om modellflyg och som har med det strömmande mediets ”tjockflytenhet” (viskositet) att göra. Se även här , men det är nog inte bara ”Papp-Isac” vi har att tacka. Här ett klipp från hans lärobok (sid 36):

Kanske ”Papp-Isak” är en litet nedsättande benämning på en man som jag längde mest kände som tillverkare av enkla modellplan och som jag först på senare år lärde mig hade sysslat med ”riktigt modellflyg” och hade en gedigen flygteknisk utbildning därtill. Se t ex denna text från 1940 (sid 9). Och här en ritning från den tid då en modell främst var något som flög och inte bara något riktigt målat och märkt!

Och humlan som egentligen inte skulle flyga men som inte läst aerodynamik och därför flyger ändå. Ett klipp härifrån: Bees’ wings are small relative to their bodies. If an airplane were built the same way, it’d never get off the ground. But bees aren’t like airplanes, they’re like helicopters. Their wings work on the same principle as helicopter blades — to be precise, “reverse-pitch semirotary helicopter blades,” to quote one authority. A moving airfoil, whether it’s a helicopter blade or a bee wing, generates a lot more lift than a stationary one. Se även denna text.

Och laminär och turbulent strömning. Den laminära var ju ”bättre” lärde man sig men ändå vill man ibland ha turbulent strömning. En golfboll far iväg längre genom sin knottriga yta medan större ”luftfarkoster” skall vara släta till tusen. Och jag minns från tidig ungdom att det talades om ”turbulenstråd” och modellflygare lade ned mycket möda på vingprofiler och hade många uppfattningar om vilken som var ”bäst” (sid 8 ff). Men ändå, tittar man närmare på fullskalaflygplan hittar man ibland konstiga virvelskapande plåtvinklar (virvelgeneratorer) både här och där.

Se även Wikipedia.

Här en bra förklarande text om ”allt du skulle vilja veta men aldrig vågat fråga om” för en flygtokig.

Och så har vi ”ljudvallen” och konstigheter när man flyger med farter nära ljudets. Pilvingens fördelar, ”arearegeln” som gav bl a Blackburn Buccaneer ett helt annan form på kroppen än man från början tänkt. Regelns innebörd är att skrovets tvärsnittsyta ska variera så jämnt som möjligt i skrovets längdriktning:

Och som gav Beechcraft Premier kul konkaviteter på skrovet innanför motorerna:

Mycket förvånar som till exempel den bukiga underkroppen och konstiga ving/kropp-fogen på många jettrafikplan och särskilt tydligt på samma Beech som ovan. Visst vill man ha en plant kabingolv men…

Nå, man kan ju jämföra med Lansens buktank som inte lär ”kosta något”.

Mycket konstigt finns det…

Sudden


Svar

  1. G’day mate,

    I am starting with a bit of ‘strain (Australian) as my son Patrick at the moment is in Perth. Lovely and quiet little town it was when I was there many year ago. The reason Patrick is there is that he was involved in a traffic accident in Bali, dislocated his two wrists, cracked a few bones, hurt a knee but came out of the accident fairly well. He was flown to Perth the following day as they are a small bit smarter with serious injured there than they are in Bali.

    Streamlining. Yes, the importance of this is of very great significance in aviation. Correction. Only when they design aircraft but not very often when they built up the organisations. I could write a horror book about what I have seen. Pointing out the flaws and the answer, more often than not, is “We have always done it this way.” I have been told that so many times and all it always tells me that it is time for a good looking into and changes to be done to their routines.

    Kind of streamlining, I suppose.

    But, if you really want to see something really streamlined look at fish. Look at the Mackerel, for example, or a Tuna. There are hundreds of these sea animals that are perfectly streamlined.

    These days most people do not buy fish. They go for filleted fish and so saving them a lot of manual work, God protect us from manual labour. The result, of course, is an incredibly lot of waste. I used to buy my fish in a proper fish shop in Frölunda when I visited my mother. One day I asked the owner for two salmon heads. You want what, he asked me. I repeated my request and told him what I intended to do with them.

    Home made fish soup.

    I was asked to come back in the afternoon to collect them and the fishmonger presented me with three salmon heads complete with the bones with lots of meat all the way to the tail. How much do you want for this, I asked. They are for free. We just throw them away anyhow.

    I simmered the heads and the bones and got over one kilo of prime salmon meat out of each of them and, I can not remember, how many jars of beautiful fish soup I made. If we throw away such things it is no now small wonder half the population in this world is starving.

    Perhaps we could streamline our lives and make that our priority.

    Erik, who year by year is getting a more streamlined body.

    Gilla

    • Tack Erik!
      Jag är inlagd på det lokala lilla sjukhuset och försöker skriva på min mobils skärm. Oerhört jobbigt, men hoppas komma hem snart till mitt vanliga tangentbord./Lasse

      Gilla

      • Krya på Dig.

        Gilla

  2. WTF! Ligger du på sjukan? Du som sprang Stockholms maraton rätt nyligen.

    Gilla

    • That is why.

      Erik, who has give up running.

      Gilla

      • Tack för visat intresse, Erik och Fingal. Heter man så är man känd för att röra på sig.

        Hoppas det är bra med Patrick. Är hela 262 mil mellan Bali och Perth ser jag. Ett namn jag minns från barndomen för att jänkarna gjorde en långdistansflygning dit/därfrån med en Lockheed Neptune i slutet på 40-talet. (Från Wikipedia:Loaded with fuel in extra tanks fitted in practically every spare space in the aircraft, ”The Turtle” set out from Perth, Australia to the United States. With a crew of four (and a nine-month-old gray kangaroo, a gift from Australia for the National Zoo in Washington, D.C.) the aircraft set off on 9 September 1946, with a RATO (rocket-assisted takeoff). 2+1⁄2 days (55h, 18m) later, ”The Turtle” touched down in Columbus, Ohio after 11,236.6 mi (18,083.6 km). It was the longest un-refueled flight yet beating the unofficial 10,212 mi (16,435 km) record set by the Japanese Tachikawa Ki-77. This would stand as the absolute unrefueled distance record until 1962 when it was beaten by a USAF Boeing B-52 Stratofortress, and would remain as a piston-engined record until 1986 when the Rutan Voyager broke it circumnavigating the globe. ”The Turtle” is preserved at the National Museum of Naval Aviation at NAS Pensacola.)

        Mitt hjärta är ju svagt och så tillkom nu en seg urinvägsinfektion. Tog ned krafterna och när jag var på väg (5 meter!) mot sängen bar inte benen. Ett kontrollerat fall, men det var så trångt att jag fick en fotfraktur. Gipsad i sex veckor.

        Det var länge sedan man sprang maraton eller fjällvandrade. Nu kan jag med nöd och näppe stå på fötterna. Här några bilder, en fjällvandring från 1991 med det senaste gåstödet som stativ samt ett uppslag ur min löpdagbok. Det är mycket man kunde förr…

        Gilla

  3. Hej Lars,

    You are so very right when you say that “Det är mycket man kunde förr…”

    At my age and yours we live mostly on memories, the good ones and the not so good ones.

    This is a good one.

    When I worked for Osterman Air Charter my boss, Ulf, gave me rather free hands to do my job the way I want to do it as long as I produced what was expected. One day we were short of a component. This was not really my problem as I did the maintenance planning, but we at OAC were a very good team and worked very well together. No on turned his back to any problem because we were all dedicated to get the flights off on time. I stayed back to do my bit trying to get in contact with Conair in Copenhagen that operated the same type of aircraft has we did. I made one telephone call after the other but no one took the call at Conair. OAC had a flight to Copenhagen late that evening and I jumped onboard. I managed to get into Kastrup airport, it was not that difficult in those days, and walked to the Conair hangar. The door was open, I walked in and hollered away. The only reply was the echo of my own voice. I found the store room. To my amazement the door was not locked. I found the light switches and after a short while I found what I was looking for. I grabbed it, switched off the lights and went back to the ramp where an OAC flight was just about to leave for Bromma .

    Back at Bromma, I gave the component to the mechanics who fitted it and our flight left on time.

    The following morning I telephoned Conair and told them that I had borrowed one of their components and gave them a date for the return of the same. ‘Det er helt i orden’ was the reply. I asked them to send me the bill for the loan of the component but I can not remember that I ever got one.

    Those were the days.

    Erik.

    Gilla

    • Tack för din långa berättelse, även om den kanske inte har så mycket med strömlinjeform att göra. Du är duktig på att berätta om dina mångahanda erfarenheter inom trafik/charter-flyget på underhållssidan, men även om annat. Här är två berättelser från dig som jag tidigare länkat till i min blogg:

      Klicka för att komma åt my-first-business-trip-to-china.pdf

      Klicka för att komma åt a-year-with-olives_modif.pdf

      Gilla

      • Lars is in hospital. Again. I spoke to him just now and he sounds quite well. I am sure that we all wish Lars a speedy recovery and, perhaps, say a little prayer for him.

        Gillad av 1 person

      • Hej Erik!
        Tack för din omtanke. Tyvärr kan jag inte skriva en bloggning på mobilen. Är alltför dum i huvudet, ja det är svårt nog på PC:n. Men jag hoppas att snart vara rhemma vid min kära PC igen. Och ha ork. Idéer har jag så det räcker!

        Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: