Skrivet av: Sudden | 2022/07/16

Gubbens segelflygnöje

Tänkte jag skulle trösta mig med en segelflygsimulator. Två stycken verkar bra, men den (bättre tror jag?) klarade inte jag av att beställa för jag klarade inte av en ruta i beställningsformuläret ”Vilken VAT-förordning gäller i ditt land”.

The real thing. LN-GAB en tvåsitsig Astir. Och här mer. Variometrar har man gott om att titta på. Den s k totalvariometern fanns inte på  min tid, i varje fall har jag inte  flugit med en sådan. Jag tycker ofta att höjdmätaren och variometern inte är överens så att säga.

Så det blev den norska ”Silent Wings” och den bereder mig mycket nöje. Jag hade testat den gratis några dagar och då var man ju fast. Det finns några skönhetsfläckar och irriterande klumpiga saker i den, fast jag har kanske inte läst bruksanvisningen rätt. Kanske jag inte hittat allt jag betalt för eller om det finns tillägg att köpa eller olika versioner. Så här bra ser inte min simulering ut. Hur som haver, jag har roligt nog ändå. Tävla eller tävlingsträning handlar det inte om utan mer simpla ”stjärtsvängar” där man får njuta av att behärska flygkonsten.

Här är jag på väg att trilla över kanten på jorden, verkligen världens ände. Jorden är platt som bekant. Man kan ju ana en skyddsmur eller obestigliga höga berg bara en kort bit bort.

Här ser man tydligt att jag är nära kanten västliga Nevada. Gränsen mot Kalifornien går mitt i sjön Lake Tahoe.

Jag gjorde  i morse ovan visade långflygning på på drygt 1½ två timmar, med både termik och hangflygning. Flygningen börjar med att jag redan befinner mig 1000 meter över Mindens Flygplats (som i sig ligger 1439 m ö h). Bogsering med en Pawnee kan annars simuleras men den är ganska jobbig och slutar ofta för mig med tvångsurkoppling. Någon gång har jag kunnat hänga med till 700 meter. Verkligheten var då enklare. Men jag kände precis igen situationen; hur många gånger har jag inte sett Inge i SE-CZM gungande framför mig litet hit och som Minden-Pawneen gör vilket gav en vink om vad jag själv skulle känna av om några sekunder. Och hur man ”sågade” i början av utbildningen. Minns en klubbkamrat, urmakare i Malmköping, som var ganska svettig  efter in första bogsering i vår Ka 6E. Den hade kopplingen (avsedd för vinschstar t)på undersidan under föraren (och inte i nosen) och man fick jobba litet  annorlunda med sidrodret.

Här är barogrammet från långflygningen och en detalj i flygbanan (högervarv), där man bl a ser att jag drev en del i  termikkurvningarna. Jag hade valt en ganska stark vind med lämplig riktning för att kunna hangflyga. Man kan ställa in olika väderparametrar som molnbashöjd, sikt, mängden moln, termikblåsekaraktär , vind, turbulens, inversionshöjd, tidpunkt på dagen m m.

Termikflygning kan bli litet seg, man kan hålla på länge innan man finner en blåsa och det finns därför en fusk:

Så litet hangharvande.

Man får se upp att man inte fastnar i någon dalgång fast jag bryr mig sällan om att försöka nå tillbaka till fältet för landning. Sökandet efter uppvindar är nämligen a och o.

Att flyga i moln är mentalt rätt jobbigt. I början av min segelflygkarriär kände man ju försiktigt på moln och en bild som denna här nedan väcker starka minnen. Man överaskades av hur platt molntaket var och sedan blir det dimmigt runt omkring en.

Annat som slår mig är hur landskapet snabbt vidgas när man stigit bara några hundra meter högre. Plötsligt skymtar Lake Tahoe mellan bergstopparna. Kan man krångla sig dit? (Jo det går). Och sikten (som kan regleras) ger avståndskänsla.

Här går det undan. Känsliga personer varnas.  Från simulatorn Condor 2. Fast är inte filmen uppsnabbad? Men jag antar att man helst flyger snabbt för att få god manöverförmåga/roderauktoritet speciellt och som det ofta är ganska turbulent luft i bergsterräng. Några  av typer jag flög var ganska sladdriga dasspapper. No names.

Det att viktigt att alltid ha en utväg när man flyger i bergsterräng och förstås livsviktigt att inte stöta i någon bergsvägg. Jag minns hur jag låg över Ottsjön en gång och försökte bedöma om jag skulle våga göra en 180-gradare in mot Ottfjället. Hur långt var det till fjällsidan som sluttade ganska flackt? Det fick vara.

Sudden


Svar

  1. Hej Lars et al,

    I am very pleased that you’re back home again and I hope it will take months or years before you see the inside of the hospital again. The advantage, of course, is that when you are at home you can sneak out into the kitchen and grab a cold beer whenever you want to.

    I am pleased that you bought that flight simulator. I used to have one and I enjoyed working with it very much. I had a choice of aircraft and one was a Piper Cub which I re-registered to the one that I used to fly when I worked at Bromma Airport. After getting used to the simulator I flew my Piper Cub from Bromma to Sønderborg. The reason I left Bromma was that Bromma Airport didn’t look at all like the airport that I know so well. Nor did F8 where i landed a few times. I finally based myself at Kerry Airport from where I operated charters to various places in Ireland. I also had a Canadair water bomber. The operation of this was very realistic.

    I did not like the radio communication with the tower which was very limited. But it worked. I taxied out and took off without any communication with the tower one time and the controller gave me hell. But I surely enjoyed messing around with it and the good thing was that, if I crashed, I did not have to hand in a report to the authorities and I never sustained any injuries.

    I am sure that you will get a got of joy out of your simulator.

    We are getting over the heat wave. 32C is not funny as it keeps you indoors. The doctors recommend that you take in a lot of fluid but, again, they never specified what kind of fluid to take.

    Hvornår smager en Tuborg bedst?

    Hver gang.

    And especially when the weather is very hot.

    The nicest place the house when it is very hot is in the garage where i have my workshop doing my wood carvings. It is only a few steps from the fridge and the wine cellar. What more do you want?

    Keep cool.

    Erik.

    Gilla

    • Tack Erik! Jo mitt blodtryck har väl återställts efter att under sjukhusvistelsen varit lågt. Men det finns andra besvärligheter och jag början ana att den besvärande diarré jag har nu haft ungefär två veckor är en släng av min Gamla Crohns sjukdom jag hade för ca 40 år sedan. När jag nu senast låg inne trodde man att diarrén hade andra orsaker. Kanske jag nu kan få relevant behandling, kanske kommer in på sjukhus igen. Men det tar tid, sommaren rinner iväg. Nå, jag har inte stor glädje av den.
      Hälsningar/Lars

      Gilla

  2. Hej alla blog lāsare,

    For those who miss the very educational blogs that Lars writes I want to let you know that he is in hospital again. He is very tired but his health is improving. In addition the food they serve in this hospital is far superior to what he has been given in the other ones.

    I hope that we all wish Lars a quick recovery and perhaps also can find the time to say a little prayer for him.

    Erik.

    Gilla

    • Tack Erik. Detta verkar bli en seg historia med många delproblem att lösa. Riktigt hur vet jag inte mycket om just nu. Fortsatt sjukhusvård eller vistelse hemma med medicin e d.

      Gilla

      • Borta bra men hemma bäst.

        Very true. I hope that you get the help you need from hemtjänsten. They did a great job with my mother when she was around.

        Keep up your good work

        Erik

        Gilla

  3. I am afraid Lars is back in hospital. I am sure that he would appreciate a short message from you who follow this blog. To be in hospital can be a very lonely situation. Please give Lars a smile and a wave,

    Erik

    Gilla

    • Thanks Erik,
      No news, it is the same problems as before. It is not worse, just boring. Not ”Boeing” as suggested by my smart phone.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: