Om denna blogg

(Ett tillägg gjordes 20/3-12 med kursiv text, efter drygt två års bloggande samt en komplettering 15 sept 2012 om ”utsparkningen från SFF” knappt tre år tidigare.)

Denna blogg är tänkt att främst handla om flyg och flyghistoria, vari jag inkluderar flygkonsten med dess teknik. Flygning med ”system tyngre än luften” såväl som ”system lättare än luften”,  modellflyg, segelflyg, hängflyg, motorflyg, fallskärmshoppning samt andra former av flygande man kan tänka sig (jag räknar gärna in svävare/mefor; inget knussel här inte!), flygets roll i samhället med mera. Samt kuriosa förstås, vad som nu är seriöst och vad som är kuriosa.

Bloggen tillkom som en följd av att jag bryskt sparkades ut från Svensk Flyghistorisk Förenings webbforum och därigenom i praktiken även från föreningen i oktober 2009 av någon oklar anledning, och tyckte att jag behövde fortsätta skriva. (I och för sig är det f n möjligt för mig att skriva på forumet men jag befarar att jag snabbt skulle bli utsparkad igen, och jag är ingen ”självmordspilot” utan normalt feg/omdömesgill.) Inte minst för att jag visste att det finns dem som gillar mitt skrivande och från vilka jag fått ett starkt stöd i konflikten med SFF. Jag kan ju dessutom en hel del om vår klassiska svenska flyghistoria. Faktiskt.

Efter drygt två års bloggande noterar jag att det har blivit mycket annan nostalgi och minnen från jobbet och annat i livet än just flyg. Jag har ju aldrig sysslat med ”vanligt motorflyg”, utan ”bara” varit en flygnörd som därtill modellflugit och segelflugit samt jobbat några år med flygets radiotekniska system på skrivbordsnivå. Jag noterar ockå att många besökare googlar ofta om något helt annat än vad jag skrivit om. Men förhoppningsvis ändå haft nytta av sin träff.

Titeln ”En blogg i det blå” tillkom i all hast. En ruta om titel dök plötsligt upp i följden av alla rutor att fylla i när jag skulle starta min blogg. Titeln är inspirerad av Ulf Björkmans bok ”Ett liv i det blå”, en bok som jag tycker utstrålar livsglädje och gott humör. Den passade också den vinjettbild jag kunde skapa av en bild jag tidigare använt då och då, inte bara för att det radiostyrda modellsegelflygplan man ser är av typ ”Blue Phoenix”. Björkmans bok var en extraordinär läsupplevelse ungefär som Graham Greenes ”Resor med moster Augusta” en gång överraskande var. Man ville ju verka bildad och gilla Greene, men skam till sägandes hade jag aldrig fångats  av hans vanliga romaner. Jag förstod aldrig vad han kämpade för/mot. Han kanske bara tyckte det var kul att skriva?  P C Jersild får annars sedan länge nog sägas vara min favoritförfattare.

Jag försöker vara hyggligt brett bildad. Jag tror det är nyttigt och så kan det vara kul ibland men visst kan man råka reta folk.

Så har jag en hemsida/webbsajt också.

Annonser

Responses

  1. Det krävs två personer för att reta någon, en som retar och en som låter sig BLI retad! 🙂 rock on! /stormen

    Gilla

  2. http://redline69-serge.blogspot.fr/
    Vi har försökt i 50 år att förstå hur en sån tragedi kunde ha äggt rum. Bara kopiera ovannâmd adress på inernet och läs hela historien

    Gilla

  3. Hej Michel! Roligt att höra från dig; jag följer dig också På Facebook.

    Jag läste som hastigast i rapporten och såg bl a att du haft kontakt med den omkomne amerikanske piloten i jobbet.

    När jag såg bilderna på haveriplatsen kom jag att tänka på en olycka i Sverige för snart två år sedan. En norsk C-130 Hercules på väg från Norge till Kiruna, en ganska enkel flygning kan det tyckas, flög in i Kebnekaise. Ett modernt flygplan med en kvalificerad besättning – och ändå gick det galet. Du har säkert läst om olyckan. En preliminär faktasammanställning finns på:

    http://www.havkom.se/virtupload/reports/Prelimin%C3%A4r%20faktasammanst%C3%A4llning%202012-05-10.pdf

    Gilla

  4. Jag har nagra dokument som kan vara av intresse för dig. Om du inte har sticker för Swedish Air Force 51st Squadron jag kan skicka till dig per e-post och lika för Allied Air Forces Central Europe in France (7 länder).
    Jag har ocksa bilder av B52 historien om du är intresserad. Hur är det annars med dig ? MVH

    Gilla

  5. Hej Michel!

    Divisionsmärkena, både svenska som de NATO/franska (?) vore roliga att få.

    Min epostadress är lars@sundin.com.

    För två veckor sedan besökte jag min gamla flygklubb Vängsö som du kan se på min blogg. Mer kommer nog snart om detta besök. Så har jag varit förkyld.

    Augusti är en lätt vemodig tid. Solen står allt lägre på mornarna och snart kommer den fösta nattfrosten. Snart kan Eva och jag inte äta frukost på balkongen när hon hälsar på varannan vecka. Det har växt dåligt i balkong-trädgården för det har varit en kall sommar.

    Hälsningar/Lasse

    Gilla

  6. Käre Gösta Pettersson, Jag har varit på Din hemsida och läst delar av Din bok Falskt alarm. Men hur kan jag nå Dig om jag vill korrespondera? Kan Du sända Din email adress? Hälsning Marian, marian@radetzki.biz

    Gilla

    • Hej Marian! Det tog ett tag för polletten att trilla ned, men så kom jag på att jag faktiskt skrivit på min blogg om Gösta Petterssons bok ”Falskt alarm” (om klimatfrågan) på https://larsan13.wordpress.com/2014/09/09/politik-och-klimat/ .

      Även jag hittar på författarens webbsajt inget sätt att få kontakt med honom, men på andra vägar har jag funnit hans ”vanliga” adresser, som jag sänt dig via mail.

      Gilla

  7. Hej Marian! Det tog ett tag för polletten att trilla ned, men så kom jag på att jag faktiskt skrivit på min blogg om Gösta Petterssons bok ”Falskt alarm” (om klimatfrågan) på https://larsan13.wordpress.com/2014/09/09/politik-och-klimat/ .

    Även jag hittar på författarens webbsajt inget sätt att få kontakt med honom, men på andra vägar har jag funnit hans ”vanliga” adresser, som jag sänt dig via mail.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: