Skrivet av: Sudden | 2010/11/03

Fingerade resor, Piper-plan och litet Ottsjö-segelflyg

Apropå förra bloggningen om ”reseräknande” så googlade jag på det obskyra begreppet ”fingerad resa” som jag nämnde där och det visade sig vara en etablerat och (ö)känd term. Jag vet inte hur man reser i dag, nu när man ju inte ens vet vad en enkel järnvägsbiljett skall anses kosta, och ej heller vad man som anställd skall behöva underkasta sig för besvär och obekvämheter. Och jag minns en person som undrade om han skulle behöva resa med en McDonnell MD-11, han hade hört oroande uppgifter om typens säkerhet. (Som väl mest berodde på att typen främst gick i frakttrafik och i den branschen händer det en del.)

Jag fann att på Arboga Historiska Elektronikförenings förnämliga sajt hade en teleingenjör Stig Möller m fl skrivit utförligt om jobbet, resandet och reserapportsskrivandets vedermödor här (hela jobbet) och här (resandet och allt kring detta). Kostnadsjämförelser med hjälp av ”fingerad resa” var bara en av de saker som gjorde att man fick lägga ned mycket tid på något som var ganska  improduktivt. Kineseri kanska man kan säga – ja kanske rena trakasserier ibland. (Jag hörde för några år sedan av en granne och f d kollega som jobbat fackligt och därigenom minns känsliga/delikata saker på vårt stora affärsverks huvudkontor, berätta att en person som jag hade haft litet kontakt med en gång för länge, länge sedan hade en gång blivit osams med den administrativa damen på expeditionen och sedan måste ordna sina pengaersättningsärenden på ett mycket omständligt sätt. Slut skvaller.)

Jag fick i morse ett mailsvar från en annan f d kollega som apropå reseräkningar skrev ungefär så här: Jag var alert beträffande att avge reseräkningar, men jag envisades med att begära ersättning för ”såsom jag rest” och inte för ”såsom jag borde ha rest”. Det sistnämnda föreskrev ju reglementet. Emellanåt klagade reseräkningsgranskningen hos min chef Stig R över den obstinate unge medarbetaren. Stig viftade bort det varje gång och framförde till mig att ”dom borde utrustas med häst”. Varför? ”Paragrafryttare”! Se, Stig – in memoriam – var en riktig chef! 

Nu var ju min kollegas resor – som han berättat om dem – ibland litet speciella. Att ta sig fram till någon stor sändarstation, därtill i en s k ”öststat”, dit det knappast gick publika transportmedel, ja ej heller taxi eftersom anläggningen formellt inte fanns.

Jag hade också i ett mail bifogat en bild och undrat om han möjligen flugit detta plan som fortfarande finns hos Tekniska Högskolans Flygklubb. Jag visste nämligen att han flugit där, dock ej studerat vid KTH:

Jo det hade han. Jovisst var det mest Piper PA-18 SE-CPT jag flög under 1962 och 1963, men emellanåt även -EET. … Festligt att maskinen finns kvar. Kan tänka mig att den byggdes i början av 1950-talet.

De två maskinerna var båda byggda 1958. Se-EET fick ett tragiskt slut 1991 när planet vek sig vid starten. Styrspaken i bak hade monterats fel och en person omkom.

Bilden ovan av SE-CPT tog jag i maj 2008 i Västerås. Jag hade ett angenämt samtal med föraren. Jag berömde honom för Ballongfederationens fina minnesmärkeslista och han var artig tillbaka; om det nu var Kronologin eller mina SFF forum-inlägg minns jag inte. Alltnog, han berättade en del om detta plan och jag fick intrycket att det var inte en vanlig Super Cub även om den är rätt lik i formerna men inte i färgen (som i och för sig är Pipers tidiga gula färg). Men när jag visade bilden på forumet fick jag den lätt syrliga kommentaren ”den inte bara ser ut som en PA-18 den är en PA-18.” Ack dessa kalenderbitare!  (Med viss tröst läste jag nyss att planet i KTH-klubben kallas ”Lill-Super” .) Tidiga PA-18 hade inte klaff läste jag någonstans när jag forskade. Det finns några högvingade sporrhjuls-Piper mellan ”Lill-Cub” och Super Cub.

-CPT har en 95 hästars motor, den samtida -EET hade en 150 hästars. Det senare var vad jag var van vid. Super Cub såg jag nog mest i detta perspektiv då det är bra att det sitter 150 hästar i nosen:

Bilden är troligen från 1976, och vi är på väg västerut längs Ottsjöns norra strand. Jag i Bergfalke SE-TBP. Kanske Waldenströmarnas fastighet Önet ligger ungefär tvärs höger; snett fram till höger har vi Kläpphögarnas branta sydsluttning.

Ibland var det svårt att få liv i motorn efter en kall natt:

Bilden är också troligen från 1976. Jag tror det var året innan som planet vräktes över ända av en stark vindil vid taxning (min bekant tyckte Super Cubben var obehagligt svårhanterlig när det blåste). Mannen i flygoverall är salig Björn Sjögren och mannen vid värmeaggregatet är Lennart ”Zäta” Zetterström, en central person i Ottsjölägrets verksamhet och då verksam vid Nyge i Nyköping.

Här är en rapport från Ottsjö 2008 som jag råkade hitta. Långt efter mitt flygande där någon marsvecka under några av åren mellan 1967 och1976. Här är mer om vågsegelflyg i fjällterräng inklusive en tillbakablick på Ottsjö-flygandets historia sedan dess början 1961.

Sudden

 


Svar

  1. Hej Lars et al,

    I loved reading about the Piper Cubs for the simple reason that the first aircraft I was taken up in was just a Piper Cub. I worked for SAS in those days. SAS had a flying Club named ABA flygklub. We had three, or was it four, Piper Cubs but not with anything like 150 HP in the nose. Ours had 65 HP engines. We are talking now about 1952. Having had my first experience I spent hours in the Cubs. I did not make much money in those days but whatever I had left in my pocket was spent on flying these delightful aircraft. A friend of mine who lived very close to where I lived in Bromma was a member of the club so we spent a lot of time flying the Cubs.

    The Cubs were very slow and I remember once racing a car. We got contact somehow, and only the fact that we could fly in a straight line while the car had to follow the road saved us from loosing. The Cubs took us for weekends to various places and we would even fly to have a cup of coffee at some café we liked.

    The cubs had only the very minimum of instrumentation. The fuel quantity gauge was a metal pin on a cork float sticking up through the refuelling cap.

    Later on, I think it was in 1956, we got a Stinson which we thought was a ultimate in elegance and comfort. With this aircraft we had a much better range and it was not unusual for us to fly as far as to Malmö for a weekend. But those 65 HP Cubs are still very close to my heart.

    Gilla

    • Hej Erik!

      Jo, jag minns dessa mörkblå Cubbar från besök på åskådarterrassen. Döpte efter några av Snövits dvärgar, och så småningom fick man en Safir som fick heta Snövit. Olle Ek målade dit dvärgarna, hans döttrar hade några bokmärken som han hade som förebild.

      SAS flygkubb (Joakim Schlegel och Örjan Fredriksson) gav härom året ut en trevlig bok om klubbens 60 första år 1946-2006, med ingående presentation av de olika planen, verksamheten inkl. missöden och olyckor. Finns i min bokhylla. liksom Flygrevyn 3/1980 där en enkel Karlströmritning av SE-ATW ”Glader” finns.

      Stinson SE-BCC ”Prosit” har varit uppe på SFF forum i något sammanhang vill jag minnas.

      Fredric Lagerquist har skrivit om dem på sin blogg. Se även http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=180891&page=76&CurrentMainTopic=1 med bl a en suddig svartvit bild av ”Glader”.

      Jag har flugit med i ÖSFK:s SE-ATP två gånger (Eller andra gången var kanske med SE-AIC). Googlade och fann Stigtomta-nostalgi på http://www.stigtomtaflygplatsveteraner.se/bild_stigtomta.php . Kanske inte så mycket Lill-Cub men annat som Super Cub, Slingsby T-21, tidig Bergfalke, Weihe, Baby-Falken, Fiat 1100 och Standard Vanguard. Samt en ung ”Z” som vi ser i äldre utförande om man skrollar upp till sista bilden i min post.

      Här är Cub J-3 SE-ATU på besök vid segelflyglägret i Ottsjö, en solig marsdag på 70-talet: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/11/se-atu_cb341.jpg Jag ser på webben att när planet var på EAA Fly In 2002 hade det ordentligt stora däck. Det hade nog varit bra i Ottsjö redan.

      Sudden

      Gilla

  2. Hej Lars!
    Jag undrar om det är Nyköpings Flygklubbs Super Cub SE-GCN (Armé nr:48) som är med på dina bilder från Ottsjö? Den havererades där under ett fjällflygläger som den första i raden av flera Cub-ar som Nyköpings Flygklubb lyckades haverera under loppet av två år. Våren efter GCN-s haveri skedde nästa haveri med SE-BYO http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-18A-150-Super/0283242/M/ som inköpts från NAFK. Det var Emil Meisner som skadade sig svårt efter att ha startat med rodren låsta i baksitsen. Klubben köpte då SE-CSD från Östersund http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Bromma-Flygservice)/Piper-PA-18-150-Super/1322438/M/ och under följande vinter renoverades den till nyskick av klubbens mekaniker med hjälp av klubbens segelflygtekniker. http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-18-150-Super/1042061/M/ CSD han bara dra några släp på våren innan den havererades i en äppelträdgård på Hedenlunda gård utanför Flen under en privatflygning där vederbörande skulle landa på en åker för att hämta upp en passagerare.
    Efter detta var det slut för alla privatflygningar med klubbens bogsermaskiner. Klubben fick hyra in andra Cub-ar under tiden det tog att renovera CSD ytterligare engång och den flög sedan i klubbens tjänst fram till 2009 då den såldes till Polen. http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-18-150-Super/1762210/M/ Segelflygverksamheten på Skavsta hade då upphört sedan ett par år.
    På flygbilden av CSD sitter författaren som lärare i baksits.

    Gilla

  3. Hej Rune!

    Tack för din historik. Jo, det är SE-GCN som är med på några bilder. Planet välte i en vindby söndagen 16 mars 1975 om jag minns/räknat rätt och med ledning av min berättelse på http://larssundin.ownit.nu/Ottsjo_1975.pdf

    Jag tror det var nära vindstruttallen. Jag stod vid strandkanten en bra bit ifrån men hade inte uppmärksamheten riktad åt planet. När jag så tiitade ut mot sjön såg jag att man höll på att vända planet rätt.

    Föraren hette Douglas vill jag minnas och var tekniker vid Studsviksanläggningen.

    Jag har nyligen skannat gamla halvformatsdiabilder och lägger nu ut några bilder från mina Ottsjö-vistelser med Nyköpingsanknytning. Jag tror att det handlar om åren 1975 och -76 (jag var där även -67 och -72). Bilddateringen kan vara fel.

    Jag minns Emil Meisners Tandemfalke SF-28 SE-TMH (”Märta Hitler”) som blev utlånad till Vängsö längre än planerat genom hans olycka. Han var kirurg vill jag minnas. Jag ser att jag den 5 oktober 1974 flög in mig med fyra starter (med Lennart Jonsson, 50 minuter totalt) samt så gjorde en egen 10 minuters flygning då jag minns min känsla ”jaha-vad-gör-man-nu-då-med-ett- sånt-här-plan?”Jag hade redan då börjat tappat flyg-lusten. Fel tid på flygsäsongen också.

    https://larsan13.files.wordpress.com/2010/11/arme-cub_se-cgn_mobelbuss_z_cornelis_bjorn_sjogren_1975_cc25.jpg (Mannen i lappmössa tillhörde ett Stockholmsgäng. Det är väl Z med röd jacka och Björn Sjögren i anorak och Douglas som är halvt skymd. Mannen i flygarhuva kallade vi Cornelis van den Cub och var holländare. Jag tror han hade varit involverad i en sjöflygolycka i Sörmlands skärgård med en Super Cub på tofflor.)

    https://larsan13.files.wordpress.com/2010/11/se-tek_nykopingsman_erik_eriksson_1976__cc13.jpg (SE-TEK fick tydligen senare ett flashig målning såg jag när jag googlade på registreringen. Erik Eriksson i bak var en central person i lägret, polisman från en Hälsingestad. Minns ej namnet på mannen i fram men jag tror han var med i Nyköpingsgänget.)

    Bilderna går att göra litet bättre om man lägger ned mer tid på att ”putsa” på dem med Photoshop (som jag ej behärskar). Kameran, en Canon Dial 35, var litet lynnig med bl a en vinjetteringstendens och ibland exponerade den totalt fel. Själva diapositiven (halvformat) har hållit sig bra i 35 år tycker jag.

    Kanske jag kommer att förbättra det här svaret eller så gör jag någon gång en separat postning kring mina Ottsjö-minnen.

    Sudden

    Gilla

  4. Hej Sudden!
    Beträffande tiden för haveriet med GCN så betyder det att vi hade den i två år då jag ser att jag flög den första gången på våren 1973.

    Den flygande holländaren som du kallade Cornelis van den Cub heter Kes Ratcher (om det nu stavas så) och han havererade med sin Cub på flottörer som du mycket riktigt påpekade i närheten av Södertälje med SE-CKA. Han hade egenheten att på radion kalla den för Sigurd Kalle Anka. Om han fortfarande lever eller flyger vet jag inte då det är många år sedan jag såg honom.

    Kes var en vilde och han startade med CKA från grässtråket på Brandholmen en morgon när det var rimfrost i gräset och några sköt på för att få fart. Det lyckades med knapp nöd Vi vinterförvarade den på klubben tillsammans med Sven Hörnells SE-EPF som jag flög en hel del med bland annat till Riksgränsen. Men det är en annan historia.
    Hälsningar Rune

    Gilla

  5. Hej Rune!

    Jag kommer här med ytterligare en bild som jag har noterat är från 1976, men det kan ju vara 1975. Jag har också kallat fpl-individen för SE-CGN, men jag kan inte nu komma på var jag fått den registreringen ifrån. Ingen av mina bilder visar den. Kan jag ha läst/sett någon artikel i exempelvis Flygrevyn om ”årets Ottsjö-läger” där registreringen framgick?

    Den här ”armé-Cubben” har en bild på huven. Jag antar att det är Douglas som rycker och Z som sköter reglagen inifrån medan Björn S betraktar deras ansträngningar.

    Jag noterar att det sitter något rött i ”oljekylarhålet” (?) och det andra hålet vilket det inte gör på det plan som fraktas bort i möbelbussen.

    Hälsningar/Sudden.

    Gilla

  6. Hej Sudden!
    De röda som sitter i oljekylaren är en vinterplåt och den runda röda är luftfiltret. Om du tittar noga så så syns luftfiltret på Cub-en i möbelbussen, men skyms delvis av Douglas mössa. Vinterplåte har förmodligen trillat bort vid haveriet. När jag gämför med mina bilder så tror jag att även den sista bilden är GCN.
    Det går ju inte att skicka dessa med svaren, annars hade du fått dem.
    Hälsningar/Rune

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier