Skrivet av: Sudden | 2019/11/17

Några citat

Jag har en ny dator. Som jag berättat kände jag mig otrygg med den gamla som ofta svimmade och så nyligen behövde fyra timmar på sig att bli kontaktbar igen. Kontaktade min datakonsult som verkar prioritera annat än pappas datorbekymmer och delegerade jobbet till sin son som ganska sonika köpte en ny för min räkning. Som han ”installerade” med en säkerhet som om han aldrig sysslat med annat. Vad dom kan, de unga! Här är Jesper in action, för 6 år sedan. Han har fått andra intressen än datorer men takterna sitter kvar.

Vid datorbytet tappade jag bort åtkomsten till Svenska Dagbladet som jag just aldrig läser men vars historiska sidarkiv jag ofta anlitar. Hur kommer jag åt tidningen igen? Tittade i min mycket med tiden allt rörigare anteckningar om lösenord. Jag är ”gäst” på min särbo Evas SvD-abonnemang och lyckades med viss ”trial and error” hitta hennes lösenord och uppgav mig helt fräckt vara Eva som ville bjuda in mig som gäst. Men SvD upptäckte att jag redan var hennes gäst. Ytterligare lusläsning av min lista gav mig ytterligare tips för access-försök och då lyckades jag!

Ja detta med IT-säkerhet är tvetydigt. Komplicerade arrangemang får inte hindra access till det man har rätt till. Snabbt.

Så kom det ett mail från SvD som visar att dom minsann ”skyddar mig”.  Man tackar, lätt skuldmedveten fast SvD kanske aldrig såg mitt försök att utge mig för Eva utan det de såg var nog den nya datorn. Och ”i närheten av Handen” stämmer! Man tackar för den artiga omtänksamheten.

Storebror ser dig! I all välvilja!

Här några bra klipp från ”De klimatrealistiskas blogg”. Där kan man inse hur komplicerat de hela är rent ”naturvetenskapligt”. Därtill svår terminologi och många ”tänkande Augustar”. Tyvärr finns där en del trista ”politiska” attityder av typen konspiration.

– Här ett ambitiöst inlägg  (nr 26) om några problem vid självkörande bilar.  Det är mycket att tänka på när man skall ”programmera” systemet.

– Så  sant så: Jo dom är knepiga våra medier. Man hade kunnat förvänta sig att t.ex. kulturchefen på DN skulle ha åtminstone elementära kunskaper om Venedigs historia. Jag Måste erkänna att jag aldrig läser DN:s ”vetenskapsjournalister”. Kulturchefen verkar trevlig och kan skriva men borde vara tyst ibland.

-Samt: Eftersom Östersjön varit uppe här så kan vi vända blicken åt öster, längst in i Finska viken. Där har man upplevt havet stiga 380 cm för lite mindre än hundra år sen. Men ryssarna har i alla fall efter 33 års arbete fixat en fördämning så nu är det nog slut på översvämningar. Se länken nedan.

Venedig hade nu ca 180 cm översvämning, värsta på 50 år. Hade det inte varit någon havshöjning alls hade de kommit undan med 170 cm meter bara. En d-a skillnad va?
Som jag sagt tidigare så GISSAR jag att den andel av dessa 180 cm som kan härledas till ökning beroende på global uppvärmning – som är orsakad av CO2 – som i sin tur är osakad av antropogena utsläpp kanske kan vara 2 cm. Skam på oss!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Floods_in_Saint_Petersburg

Om vattenståndets variationer i Venedig kan läsas här i Wikipedia. Tipsa gärna Björn Wiman!

När jag häromåret besökte Gräsö, där jag tillbringade min barndoms somrar för 70 år sedan, försökte jag få grepp på landhöjningen men den var inte så tydlig; vattenståndet varierar med väder och vind. Däremot hade vegetationen vid strandkanten ökat med slemmigt sjögräs som jag inte mindes.; övergödningen gissningsvis.  Råkade hitta bilder av ett jättestort flyttblock på norra Gästrike-kusten som jag försökte jämföra men fann det ändå svårt att tycka något bestämt om långsiktiga förändringar. Vattenståndet varierar. Flygfotot visar att stenen nu förefaller ligga på land, det mörka man ser är skuggan.

-Intressanta konsekvenser: Pedagogiskt tror jag det är bra att beskriva som att den massförskjutning som skulle ske om Grönlands is smälter (vilket inte sker, det har tillförts oroliga mängder nederbörd de senaste dagarna). Där förskjuts massa (vatten och is) från N. halvklotet till det S. halvklotet. Det får jordens masscentrum att förskjutas vilket innebär att geoiden förskjuts något. Om Grönlands is smälter (vilket således inte kommer att ske) kommer havsnivån runt Atlanten inklusive Karlskrona att sjunka. Havsnivån vid Antarktis att höjas och vid Bangladesh blir det ungefär ingen ändring alls.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Geoid 

Men kanske feltänk?

-Ja varför inte: Jag förutser att klimathotsalarmismen tar slut lika plötsligt som Berlinmurens fall och kommunismen i Östeuropa. Kanske klimatalarmismen kommer att liknas vid 1600-talet häxbränningar?

– Och en principiell fråga som berör inte bara klimatet utan även andra ämnen: Vad är tillåtet? Får man som tidningsprenumerant kopiera hela artiklar och klistra in dem på en blogg? Den frågande har förstås ännu inte fått något svar. Upphovsrätten är ett problem – som amatörskribent känner man sig alltför ofta som en snyltare.

Och så den eviga filosofiska frågan vad man skall kalla det jag ibland kallar ”spanska fusk-Messerschmittar”. Redan 1940 frågade sig DN vad en Messerschmitt var:

DN-artikeln och en del annat kan f n läsas här. Publicerad i samband med att jag på SFF forum nyligen puffade för hur mycket flyghistoriskt intressant man kan finna i våra stora dagstidningars historiska sidakiv.

Sudden


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier