Skrivet av: Sudden | 2020/10/23

Istället för vindrutor

Hade tänkt att detta skulle handla om vindrutor på flygplan och deras lutning men det spårade ur. Hjärtat är fullt av annat. Men i alla fall så är här en bil som en gång tillhört styrelseordföranden i de Havilland. (Mer att läsa –  och inte minst se – om denna bil finns här.)

Hur coronaepidemin utvecklas är oroande. Men det verkar vara en balansgång mellan att försvåra smittspridning och att snabbt uppnå immunitet hos befolkningen. Man kan också vara oroad över hur SL (Stockholms Lokaltrafik) klarar sig när kollektivtrafik verkar ganska hälsovådlig och när man har dragit på sig ett komplicerat betalsystem som man inte behärskar. Samtidigt som man är hårdhänt mot resenärerna.

Själv har jag sedan länge varit vilse i SL-världen med begrepp som reskassa, periodkort, Access-kort och inte minst biljett. Att åka med SL blev med åren alltmer förknippat med dåligt samvete; fuskar jag månne? Hur mycket tid har jag inte lagt ned på att försöka förstå. Jag har skänkt mitt accesskort till Eva för vad jag förstår behöver jag nu bara vifta med mitt Färdtjänst-kort som saknar magnetremsa (eller används optisk avläsare?) Giltighetstiden sägs ha gått ut men jag har ett brevbesked någonstans att giltigheten förlängts. Hoppas SL-chaffisen tror mig…

Jag har i alla fall sluppit möta någon skrämmande kontrollant. Minns hur en medlem, en mentalt lätt bräcklig kvinna,  i en samtalsgrupp en gång för länge sedan (ca 45 år) försenat ankom till ett möte, närmast i upplösning efter en SL-kontroll. Hon var chockad/kränkt av anklaganden att hon inte köpt någon biljett. Som hon väl helt enkelt slängt/tappat, den skulle ju sparas tills resans slut hette det. Idag skall ju på sina håll biljetten istället ”avvärderas” (entwerten på tyska), d v s göras värdelös, innan resan anträds.

Denna bisarra logik och terminologi! Vad är en biljett egentligen? Här en monolog med Hasse Alfredson om en biljett (eller icke-biljett) men även om annat åldrandes elände. Och ett annat tidigt exempel på biljettproblem.

”Validera” är också ett konstigt ord. På tyska jvg-stationer finns en grej för att ”Fahrkarte entwerten”; entwerten har enligt ordboken och min språkkänsla betydelsen ”nedvärdera” eller t o m ”cancel” på engelska. Men ”validera” betyder för mig primärt ”bekräfta, säkerställa”, d v s raka motsatsen!

Numera tillåter inte min rörelseförmåga mig att anlita SL-bussar eller pendeltåg. Man känner sig ju mest som ett problem för bussföraren och de andra resenärerna. En gång ramlade jag omkull och jag är inte lätt att få upp på benen igen. Man vill ju inte vara till besvär. Betala SL får jag ändå, genom min skatt.

Man får se om kaos så småningom uppstår i vårt samhälle genom coronan. Jag kommer att tänka på likheten med den prövande beredskapstiden, som vi klarade av.

Här en en bild för de teknikglada, södra entrén till Handens pendeltågstation 2011 då jag fortfarande orkade gå till stationen och klara den trappa man här har framför sig. Nå, det fanns hiss, även för dem som bara behövde p-ssa.

Jag har med en röd punkt markerat de mer eller mindre vidunderliga betalgrejor som behövdes vid denna obemannade ingång 2011. Linjen på golvet har en juridiskt helig betydelse; går man innanför den ”utan giltigt färdbevis” kan man, åtminstone på vissa ställen, haffas för att ha befläckat SL:s heliga mark.

Läget är nog något oklart, beakta t ex detta:  Det är väl tradition att man får vinka av folk vid tåget, och eftersom pendeltågen inte har egen lag så gäller samma lag.

Apropå det oemotståndliga omoderna ordet befläcka, här är en bild som sägs beskriva den obefläckade avlelsen:

Murillo, lånat av Wikipedia. Synnerligen abstrakt må jag säga.

Enklare eller i varje fall mer konkret var det förr. Att åka med SL menar jag. Här har Ingwar Åfeldt beskrivit gångna tiders SL-biljetter och här nedan är när han på besök från Arizona överraskas av en plötslig aprilskur 2004 vid barndomssomrarnas Klovkällan här i närheten:

Sudden, som skördat de sista balkongpotatisarna. Ungefär 3, 2 kg blev det vilket väl är ganska normalt

P S. För att återkomma till de Havilland så såg jag för en tid sedan en bild av dess linjesköna Albatross som var byggt med en liknande träkonstruktion som Mosquiton men som man ännu inte till fullo behärskade:

Notera automatöversättningens besynnerligheter!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

%d bloggare gillar detta: