Skrivet av: Sudden | 2021/02/05

IT-elände

Senaste bloggningen gav upphov till synpunkter på IT-branschens och bankers förmåga eller snarare oförmåga att informera om sina produkter och hur de används. Ett exempel:

Eller kanske det också handlar om våra problem att fatta vad yngre generationer menar.

Skulle besvara en gammal väns kommentar på min blogg att en smartphone räcker gott. Det kan väl vara så, man behöver kanske ingen utrymmeskrävande PC med sin stora skärm. Men jobbar man mycket med sina digitaliserade fotoarkiv så….

Folk har ju genom åren ”investerat” i en massa elektronik som radioapparater, skivspelare för olika varvtal, antiskating-anordningar, HIFI, Carlsson-högtalare, hörlurar, rullbandspelare, kassettbandspelare, Walkman, DAB-mottagare med mera. Så sakteliga har tekniken blivit ”omodern”. Själv minns jag all hype kring ”stereo”. Här en härlig sak jag aldrig hört tidigare:

Nu verkar hela covid-vaccineringskampanjen tappa farten genom att vi gamlingar inte kan boka tider.

Några klipp ur debatten:

  • När professor Agnes Wold skulle hjälpa sin 78-årige man brottades hon med denna digitala utmaning en ordentlig stund. Hon fann till slut (Expressen 1/2) att makens en gång i tiden smarta telefon numera är så ålderstigen att den inte klarar av det operativsystem som appen till vårdens kösystem har som grundkrav. Wolds förslag (SvD 1/2) framstår som lika självklart som förnuftigt: ”De flesta 70-plussare sitter bara hemma och väntar på att vaccineras så det hade varit vettigare att ge dem en tid, som det sedan fanns ett nummer till som man kunde omboka om den inte passade”.
  • 1177 på nätet har idag fem olika inloggningssätt, inklusive både ”vanligt” och mobilt bank-ID. Den märkliga diskussionen om att man bara kan och måste ha mobilt bank-ID är helt och hållet grundlös. Det är dessutom enkelt att kontrollera själv genom att gå till 1177:s webbsida. <Jag själv kommer in både hos Skatteverket och 1177 med vanlig bank-ID. Att sedan 1177 inte har så mycket att bjuda på är en annan sak. Kanske det blir bättre med tiden>
  • Det är hög tid att staten utvecklar ett id system som inte tillhör bankerna och med det tillhandahålla den utbildning i teknik och säkerhetstänk som den kräver. Med komplement skulle det gå att använda även vid valdeltagande och som pass.
  • Har både bankid, dock inte mobilt sådant, och datorvana så varför måste man envisas med att blanda in den jäkla mobilen hela tiden ? Obegripligt. Eller är det bara nån slags slentriantänkande ? <Jag känner med skribenten. Det är så mycket tjafs om ”mobilt” ID. Nå, det är väl kanske så att mobilkunderna är fler (=viktigare) än PC-kunderna samt att mobilt bank-ID bedöms kunna ge högre säkerhet.>

Kanske vårt fosterland blir helt avklätt i hela sin skröplighet genom covid-hanteringen. Många klagar på FHM, kanske har de rätt, kanske inte. Dödligheten kan synas hög men andra länder är då hårdare drabbade.

Nej, jag går till flydda tider jag. Under mitt strövande i min dator fann jag en gammal reserapport från ett ITU-möte i Genève där jag nämnde att en arbetskamrat formulerat denna (inte helt perfekta) palindrom: ”Bara Mr Arasteh hetsar arm arab”.

Man kan googla fram denne herr Arasteh. Må Allah fortsatt beskydda honom!

Min kamrat sprang maran på 2.53 och det är en riktigt bra tid. Skidor hade han då svårare för, men han kom ju också från Varberg. Här är jag själv hemma i Gävle. Ack ja.

Sudden, en 70-plussare som sitter och väntar…

P.S. Hade just besök av hemsjukvården som lindade mina ben. Nej, hon visste inget om några vaccineringar…


Svar

  1. Självklart ska man ha en dator, eller flera, men man klarar ”allt” med en smartphone. Jag vill vända på Agnes Wolds fråga: ”varför måste man envisas med att blanda in den jäkla mobilen hela tiden?” Varför måste man envisas med att blanda in datorn hela tiden? Det verkar som om professorn har snurrat till det! Jag använder min mobiltelefon – en förhållandevis enkel sådan, Samsung A41 – och med den sköter jag allt ”ekonomiskt.” Jag tycker att det är både smidigt och enkelt trots att jag är en gammal gubbe. Självklart har jag mobilt Bank-ID. Jag har en kompis i 40-årsåldern som aldrig använder sin dator utan sköter allt med sin smartphone. Det finns ju mängder med användbara appar att ladda ned (och en väldig massa smörja också!) med vars hjälp man fixar det mesta. Du har fixat värre saker än så Sudden!

    Gilla

    • Hej Obligator!

      Mycket av det jag skrivit utgår från den kvinna som hade en välskriven insändare i DN. Hon hade sedan länge en PC och en mobil, rörde sig inte längre på ”stan” och behövde därför ingen ny mobil-telefon.

      F ö är ordet ”mobil” ganska vilseledande, problemet är att ”branschen” vill strunta i PC-användarna. Mobiler har ju en del nyttigheter som gör säkerheten i bank-tjänster högre (GPS, kamera).

      Agnes Wold har länge haft en PC i sitt jobbet. (Mina citat var litet slarviga, och det är inte hon som tyckte till om dessa eländiga mobiler som det alltid talas om.) Liksom mig själv skiljer hon nog av gammal vana på att samtala, som en telefon är till för, och att ”hantera text och data”, som man gör med en dator”. Som ju var imponerande möbler förr:

      Jag har ingen erfarenhet av smarta mobiler men jag ser ju runt om mig vilken nyttig grej det är genom att man kan konsultera/använda Internet var man än är. Jag tror att mina söner använder smarta mobiler och att det bara är barnbarnen som har PC för sina spel.

      Jag har övervägt att skaffa en smartphone men jag har redan så mycket elektronik omkring mig att det nu får vara nog. Här är min mobil förresten.

      https://www.komplett.se/product/332465

      Gilla

  2. Visst är det ett elände med alla elektroniska prylar man, mer eller mindre frivilligt, omger sig med. Du skulle bara se hur det ser ut här! Men visst skall du skaffa dig en smart mobiltelefon. För någon månad sedan försvann min ”mobil.” Jag sökte den (med en app förstås!) och upptäckte att den befann sig utanför entrén till ett större varuhus någon mil från min bostad. Jag begav mig dit, men självklart gav det ingenting. Jag polisanmälde saken då jag misstänkte att jag blivit bestulen. Sedan köpte jag en ny. Ett par dagar senare kom den försvunna ”mobilen” i ett tjockt kuvert från en närbelägen postterminal. Tjuven hade väl noterat att telefonen var spärrad och därmed oduglig och slängt den i en postlåda, gissar jag. Eftersom jag hade märkt den med mitt telefonnummer så var det ju enkelt att hitta ägaren. Det hela är ett mysterium, som jag meddelade polisen i en tilläggsanmälan. Den nya ”mobilen” är mer kapabel än den gamla så det kanske var en välsignelse att den gamla försvann i några dagar. Kosta på dig en ny mobiltelefon i.st.f. den gamla rosa dammodellen du har. Du kommer att få ett ytterligare elände med att förstå dig på den, men när du väl gjort det så kan du sitta i parken och mata duvorna samtidigt som du kopplar upp dig till banken och gläds över ditt imponerande banksaldo, skriver inlägg på SFF, ser dina barnbarn när du pratar med dem eller hittar på något annat lattjo.

    Gilla

    • Tack för denna berättelse från det moderna livet. Själv har jag alltid legat efter i utvecklingen Kommer inte att lära mig SMS. Men bra är det där med appar fast jag travar på med gammal teknik och funktioner. Min mobiltelefon är inte så rosa till färgen utan mer brunaktig. En idiotisk ”mussel-konstruktion”, den kan ibland vara svår att öppna när det är bråttom. Hade igår förbryllande problem med den nya LED-lampan i kökstaket (ser ut som ett vanligt päron). Den blinkade eller höll sig för det mesta släckt. Men när det blev ljusare ute (!) lyste den. Eller om det nu var någon annan orsak? Besökte diverse frågespalter utan att bli klokare.

      Apropå att slänga något i en allmän brevlåda, minns jag min första vistelse i London 1965. Vi checkade ut från hotellet och när vi kom till Heathrow kände någon i sin byxficka och fann sin hotellrumsnyckel. Vi andra kände efter, jo även andra i sällskapet hade nyckeln kvar. Då insåg jag varför nyckeln hade en stor märkbricka med hotellnamn och adress på ! Från mina rese-lista:

      ”1965, 7-16 februari, London. (Pundet i form av £, s, d, stod i 14.40). Med Sven Lagerström och Sven Wikström, vi reste med en BEA DH Trident från Arlanda. Både Lagerström och jag glömde lämna hotellnycklarna men de stoppade vi i en brevlåda. Jag minns hur grönt gräset var i februari i London.10 dagar”

      Minns även hur otäckt brant Tridenten steg efter lättningen från Arlanda och jag trodde att nu går det åt h-vete men alla satt lugnt och stilla i sina stolar. Jag hade ju hittills bara upplevt Metropolitans lunkade. Men jetplan gör så dom.

      Gilla

  3. Hej Lars et al,

    I can now confirm what Lars has told us about smart phones and banks and the pain in the lower part of the back they give you. The Portuguese bank that I am with had a very smart and very simple security system. Place your order, received an SMS with a code number, copy the code number to the order on your computer, and that was it. No apps at all. What was needed was already there.

    A purchase I wanted to do yesterday failed because I did not get the SMS. I contacted my bank manager who informed me that a new security system had been installed developed by the EU and dictated by the EU to be used by all banks in the EU.

    EU. EU = problems. And what they do most of the time does not make sense. Now every bank in the EU has one security system so, all you have to do now is to hack one code and you have access to all banks, not one.

    With the help from my bank manager I was director to the app that I had to download. Five screens and more than one PIN number were required to do the download and fill in the information. Finally (it took hours) I got it going.

    I thought.

    I made a test purchase and everything looked fine but, at the bottom of the screen on my computer it said that I had to confirm my purchase. But it did not say where. Was I to expect a message on my phone or on my computer? I still do not know.

    I did expect a message on the telephone with all the order details and button that said “CONFIRM”. That would have been easy. Too easy. I am still searching for the place where I confirm that I ordered what I did order.

    Anyone got any tips?

    Erik, who is considering going into hacking bank systems.

    Gilla

    • Jo, jag känner igen situationen där man inte begriper vad IT-folket menar med sina ord. Men det är väl helt enkelt svårare än man tror att konstruera dataprogram. Jag beskrev nyss ett dialogsystem som ”autistiskt”. Jag tyckte jag begrep vad jag skulle skriva/beordra men det kom ingen som helst tecken på att ”systemet” hade reagerat, t ex tagit emot det jag skrev. Ännu efter 24 timmar har inget hänt.

      Det hela är väl helt enkelt mycket komplicerat, alla gör så gott de kan, även politiker, men ändå funkar det inte.

      En funktion som är central för säkerheten i många sammanhang är ”bankID” men ändå är min inloggningsdialog nyckfull. Gör jag något fel? är ju då den tanke som dyker upp i huvudet. Ibland blir det inget av ansträngningarna förrän vid andra försöket. Inte förtroendeingivande.

      Sudden

      Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier